• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Totalvikt/Tjänstevikt

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Igår tog vi personbilen för en utflykt till Tumbo Husbilar och Husvagnar och deras nya och mycket fina anläggning (Sveriges finaste?) strax utanför Eskilstuna.
Mycket nytt i lokalerna men ganska få begagnade objekt - anledningen till vår resa var att handla lite olika tillbehör, men när vi ändå var där så kollade vi naturligtvis på husbilar också.
Det enda som faktiskt fick oss att hoppa till riktigt mycket var de ”plåtisar” vi kikade på i hallen och speciellt då denna ”Dreamer-Camper Five” (se bild) med 160 hk motor och 90 liters dieseltank.
Massor av utrustning, 6,36 lång, 2,05 bred och 2,89 hög och allt detta till endast 781.380 kronor - måste väl vara en utomordentligt fin bil att resa omkring med i Sverige och övriga Europa, så varför köpa en husbil när det finns så förhållandevis billiga och utomordentligt fina plåtisar...?
För de av oss som övervintrar på sydliga breddgrader så är den nog väl liten, men för att semestra i under nån månad är den nära nog helt perfekt.

Vi sparar det bästa till sist - denna plåtis, liksom 3 andra i hallen, har en:
* totalvikt på 4.250 kg,
* tjänstevikt på 2.999 kg,
* lastvikt på 1.251 kg,

Slutkläm - en plåtis som verkligen imponerade på oss !
PS. Klicka på bilden.
 

Bilagor

  • C54CF468-462F-491B-86DB-E9F1F6BAF225.jpeg
    C54CF468-462F-491B-86DB-E9F1F6BAF225.jpeg
    349,2 KB · Visningar: 153

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Igår tog vi personbilen för en utflykt till Tumbo Husbilar och Husvagnar och deras nya och mycket fina anläggning (Sveriges finaste?) strax utanför Eskilstuna.
Mycket nytt i lokalerna men ganska få begagnade objekt - anledningen till vår resa var att handla lite olika tillbehör, men när vi ändå var där så kollade vi naturligtvis på husbilar också.
Det enda som faktiskt fick oss att hoppa till riktigt mycket var de ”plåtisar” vi kikade på i hallen och speciellt då denna ”Dreamer-Camper Five” (se bild) med 160 hk motor och 90 liters dieseltank.
Massor av utrustning, 6,36 lång, 2,05 bred och 2,89 hög och allt detta till endast 781.380 kronor - måste väl vara en utomordentligt fin bil att resa omkring med i Sverige och övriga Europa, så varför köpa en husbil när det finns så förhållandevis billiga och utomordentligt fina plåtisar...?
För de av oss som övervintrar på sydliga breddgrader så är den nog väl liten, men för att semestra i under nån månad är den nära nog helt perfekt.

Vi sparar det bästa till sist - denna plåtis, liksom 3 andra i hallen, har en:
* totalvikt på 4.250 kg,
* tjänstevikt på 2.999 kg,
* lastvikt på 1.251 kg,

Slutkläm - en plåtis som verkligen imponerade på oss !
PS. Klicka på bilden.
Tänk vad olika man kan tycka. vår tionde husbil blev 2018, efter viss påverkan från en person i min närhet, en Plåtis en likadan som du beskriver men av märket Malibu. Jag ångrade mej redan på vägen hem, jag upplevde den som trång, vi är inte speciellt storväxta, eventuellt jag då på mitten. Vi puttrar runt i Norden nu för tiden, till Spanien slutade vi åka 2014. Jag har aldrig upplevt några problem att komma fram eller parkera med en vanlig husbil. i våras såldes plåtisen och därmed är plåtiskapitlet avklarat för vår del. Just nu jagar jag en bättre begagnad vanlig husbil, men utbudet är inte så stort i år. Hoppas det ordnar sig innan vår traditionella höstresa till Norrland
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Vi har samma storlek, H3L5, och klarar oss preeciiis på 3500kg. Tjänstevikten är 3210kg och skulle tro att den ni tittade på hamnar på något liknande om allt räknas som ska räknas med. Här hemma kör vi med upp till 3600kg totalvikt men när vi kört i tex. Österrike som har hårdare viktregler så har vi haft nästan tomma tankar. Kan vara skönt att slippa gå över 3500kg.
Annars kan jag bara rekommendera storleken!
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Tur att det finns poliser här på forumet. Bruttovikt var det som menades vilket jag tror de flesta förstod.

Det har nog de flesta av oss koll på, men bevisligen inte alla...
För övrigt gillar jag inte ordet ”Bruttovikt” - låt oss i stället använda oss av begreppen ”Tjänstevikt och Totalvikt” !
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Så klart att det kan bli missförstånd när man inte använder rätt benämningar. Jag förstod också vad som menades i fallet enligt ovan, men någon annan gång kanske förvirring uppstår. Totalvikt är den vikt som är bilen högst får ha. Bruttovikt är den vikt som bilen har vid ett visst tillfälle, tex när den stoppas av polisen. Vid vissa förbud gäller totalvikten och vid andra gäller bruttovikten. Då gäller det att veta skillnaden.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
......
För övrigt gillar jag inte ordet ”Bruttovikt” - låt oss i stället använda oss av begreppen ”Tjänstevikt och Totalvikt” !
Totalvikten står på reg.beviset

Transportstyrelsens definition av bruttovikt:

Bruttovikt på fordon​

Bruttovikten är den sammanlagda statiska vikt som samtliga hjul, band eller medar på ett fordon vid ett visst tillfälle för över till vägbanan
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Bruttovikt är ett väldigt bra begrepp.

Nej, låt oss undvika begreppet ”Bruttovikt” - det som intresserar de allra flesta är fordonets ”Tjänstevikt” resp. ”Totalvikt”.
Vad väger husbilen när du köper den (inkl. extrautrustning) och hur mycket får den väga totalt (Totalvikt) - när du sedan väger den vid ett enskilt tillfälle får du reda på ”Bruttovikten” och den vikten kan du själv påverka genom att inte lasta för mycket !
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Så klart att det kan bli missförstånd när man inte använder rätt benämningar. Jag förstod också vad som menades i fallet enligt ovan, men någon annan gång kanske förvirring uppstår. Totalvikt är den vikt som är bilen högst får ha. Bruttovikt är den vikt som bilen har vid ett visst tillfälle, tex när den stoppas av polisen. Vid vissa förbud gäller totalvikten och vid andra gäller bruttovikten. Då gäller det att veta skillnaden.
Om det är så att vissa förbud gäller totalvikten och andra förbud bruttovikten, blir det problem. Jag har inte en aning om vad min bruttovikt är när jag är ute och åker
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Om det är så att vissa förbud gäller totalvikten och andra förbud bruttovikten, blir det problem. Jag har inte en aning om vad min bruttovikt är när jag är ute och åker

Åk in på någon av vägverkets vågar som är öppna för allmänheten och väg ekipaget - även hos många besiktningsföretag (som Svensk Bilprovning) kan du väga ”pärlan” och då får du ”Bruttovikten” !
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Så kan det vara, men då vet du inte heller om du överskrider din totalvikt.
För mej personligen har det här med vikten varit en ickefråga eftersom dom senaste femton åren har mina bilar haft en totalvikt på 4200 kg eller mer även plåtisen var uppvägd. Jag har dessutom under trettio år med husbil aldrig sett att länsman har haft någon vägningskontroll. Däremot skulle det vara intressant att få veta vilka andra förbud är där bruttovikten gäller
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Skylten begränsad bruttovikt är en rund förbudsskylt med aktuell vikt som inte får överskridas angivet i det gula fältet. Den finns bland andra ställen vid infarterna till Faluns centrala delar och anger 3,5 ton vid genomfart.
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Skylten begränsad bruttovikt är en rund förbudsskylt med aktuell vikt som inte får överskridas angivet i det gula fältet. Den finns bland andra ställen vid infarterna till Faluns centrala delar och anger 3,5 ton vid genomfart.
Vägar och broar kan ha en begränsad bruttovikt.
Tack för denna upplysning. Jag måste ha sovit på den lektionen. Det kan vara minnet också.
 
Toppen