• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

TomTom

BenSo 08

HBK Medlem
Kommun
Hässelby
HBK-Nr
3033
Medlemskap
2025
Är det någon som hunnit köpa och testat TomTom Go 5100 eller 6100??
Om i så fall, några synpunkter?

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: TomTom

Har använt TT i många år men gav upp då de TT stoppade möjligheterna att ladda ner egna POI. Det sägs på TTs hemsida nu att det skall gå att ladda egna POI men kolla ordentligt hur enkelt/svårt det är innan du köper. Kör med Garmin nu och fördelen med den är att HBKs ställplatser, serviceplatser och vågstationer går att ladda ner direkt på minneskortet. Då får du bilder på ställplatserna också. För övrigt har båda sina för och nackdelar. Det syntetiska talet på Garmin är lite egendomligt vid uttal av gatunamn. Men man vänjer sig. När det gäller vilka POI som skall visas på kartan under färd var TT bättre, man kunde välja. På Garmin är det allt eller intet vilket med för en massa gafflar och bankomater när man kör i samhällen. Men de går att ta bort fast alla.

BenSo 08

HBK Medlem
Kommun
Hässelby
HBK-Nr
3033
Medlemskap
2025

Tack för ditt svar "KalleiVken"!

Det är inte helt lätt, att butik utröna produktens funktioner tycker jag.
Jag känner mig hänvisad till produktbeskrivningen och den säger inte allt jag vill veta.

Vilken Garmin använder du?

Hälsningar
BenSo 08

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

En stor jäkel 2797 LM 7 tum men så här i efterhand hade det varit helt ok med en storlek mindre. Den funkar bra. Använder speedcam.se fartkameror med egenintalade röstvarningar. En egenhet är att den börjar varna i förhållande till hastigheten, 900 meter före vid 90 Kim timmen, 800 meter före vid 80 osv. Plus att den tjatar om man kör fortare än angiven hastighet på kameran. Fast det är ju bra att man dämpar sig. Om du köper en Garmin får du gärna ringa och få hjälp med handhavandet.
En annan egenhet är att den uppfattar alla filnamn poi med en siffra i som hastighetskameror. Tex OKQ8.
Du får inte med någon 220V laddare utan får ladda med en lämplig USB laddare från en telefon ed.

KM

HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2025

Hej!
Har köpt en ny ELNAGH T-LOFT 531.
Radion och Gps går inte att få på svenska, jag har sökt på internet efter svensk uppdatering men finner ej något, Gps är TOM TOM.
Någon som vet?//Kenneth M

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Hej!
Har köpt en ny ELNAGH T-LOFT 531.
Radion och Gps går inte att få på svenska, jag har sökt på internet efter svensk uppdatering men finner ej något, Gps är TOM TOM.
Någon som vet?//Kenneth M
Vilken model av TT? Man kan byta språk under inställningar. Du kanske måste Googleöversätta från italienska för att komma till rätt meny.

Så här kan det se ut.

Välj Inställningar i huvudmenyn och välj sedan Språk & enheter.
Lingue e unità
Seleziona Impostazioni nel menu principale, quindi fai clic su Lingue e unità. Om det är italienska förståss

Här finns användarhandböcker för TT.
Support Home-sida.

Senast ändrad:
Toppen