• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

TomTom

klankors

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
9632
Medlemskap
2025
Hej !
Har en nyinköpt GPS av märket TomTom men hur ställer man in kordinaterna hittar inget om det i bruksanvisningen,någon som kan hjälpa en nybörjare?:confused:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: TomTom

Vilken modell har du? Vad menar du med att ställa in koordinaterna?
  • ange en plats på kartan
  • lägga in POI
  • ange vilket koordinatsystem du skall använda grader minuter, decimalsystem osv

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Jag har en TomTom 710 och kanske din enhet fungerar på samma sätt.
Klicka på skärmen
Klicka på Navigera till
Klicka på pil-symbolen
Där ser du Latitud Longitud.

Hoppas du blev hjälpt av detta.

gertolof

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
10305
Medlemskap
2025

Även jag har problem med min Tom Tom Go 720T när det gäller att programmera Latitud o Longitud.

Jag kommer ut i programmet och trycker på t.ex N561785! Men detta blir fel och då kommer jag inte vidare för at skriva in Longituden? Hur skriver man in en korrekt formel?

Mvh
Gert - Olof

classe273

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
10575
Medlemskap
2025

På min TomTom går man in under "Ändra inställningar" och bläddrar fram till "Välj enheter", Där kommer först Val av Miles el. Kilometer men det är bara att trycka "Klar" så går den vidare till övriga enheter. Där hittar du valet av Grader, Minuter och sekunder för longitud och latitud. Viktigt att du prickar för sekunder om du vill ha detta vilket jag tycker är normalt.
När jag knappar in värdena för longitud och då anger gradtecken resp minuttecken efter dessa siffror och avslutar med sekundsiffran och trycker OK så kommer Latitudinmatningsskärmen upp där jag gör motsvarande för dessa värden.

Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Kan detta vara till någon ledning?
Tryck på skärmen och första bilden kommer upp
I bild 2, tryck på pilen
I bild 3, tryck på lat/long
Sedan är det viktigt med tecknen mellan grader minuter sekunder osv.

Bilagor

• TomTom.jpg
    TomTom.jpg
    131,8 KB · Visningar: 8
Senast ändrad:

gertolof

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
10305
Medlemskap
2025

Tack Robert.

Det var ju det där med grader, apostrof o punkt som jag inte hajade. Men nu funkar det tack vare Din eminenta beskrivning.

Mvh
Gert - Olof

F

F.d. 29773

Guest

Hej. Kanske inte rätt ställe att undra hur jag skall ställa in vår TomTom. Hade en Bordatlas med koordinatornummer på platser man kunde ställa husbilen på och det gick hur lätt som helst, för där står koordinatornummerna på ett annat vis än i den nya Reisemobil stellplätze. Ex. BORDATLAS 50`(skall vara grader men finns inte på min dator)19'55"N/7'54'18"E. I nya boken står koordinaterna så här: n51,94975 o8,00127 försökt olika alternativen på koordinatorinställningarna att ändra men inte lyckats ursäkta en del stavfel. Tina

Toppen