• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

tomtom

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: tomtom

Har just inhandlat en TomTom 730T. Det som följer 930T utöver det som följer 730T är, om jag förstått det rätt, dels en fjärrkontroll, dels funktionen EPT, vilken ska hjälpa dig att hålla kvar poitionen vid körning i tunnlar etc. Möjligen något mer som jag missat men...

Helnöjd hittills med min 730 T.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: tomtom

Maja,

Signalen i en tunnel håller endast 185 meter in i tunnel sedan slår GPS ut men återupptag signalen så fort man kommer ur tunnel eller strav innan. Undantag till detta är vissa tunnlar på kontinenten som har inbyggda GPS mottagare så signalen behålls.
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: tomtom

Hej Belgien 1

Jag kan inte särkilt mycket om GPS:er men enligt TomTom:s hemsida är 930T utrustad med något de själva kallar "Enhaced Positioning Technology". Det påstås där hjälpa till att hålla kvar eller i varje fall visualisera även körning i tunnel etc. Kanske bara bondfångeri - vad vet jag?


Ha en bra dag - själva rullar vi ut med med Maja kl 14.00! Här i Svedala ska det bli sommarvärme med 28-30 grader i helgen. Och vi som ska hjälpa sonen flytta! Puh!:twitcy:

Ha det bra!

:spinny:
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: tomtom

Maja,

"Enhanced Positioning Technology" betyder att när GPS forlorar sin signal att den förtsätter att räkna din position men kallas då för DR (död räkning) eller EP (Estimate position) vilket innebär att den har lagt din sista hastighet precis innan GPS signalen försvann i minnet. Det ser ut som den fortsätter att visa rätt position men så är inte fallet.

Jag har gjort en test mitt i natten med "Enhanced Positioning Technology" i en 5300 meter tunnel. Halvvägs i tunnel saktade jag ner och till min förvåning så fortsatta GPS visa min position och efter en viss tid visade GPS att jag har redan lämnat tunnel men så var inte fallet utan jag hade helt enkelt saktad ner hastigheten från 100km/timme till 30km/timme (ingen trafik så det var därför att testen kunde göras), ett par sekunder senare fick jag ett medelandet "GPS signalen lost" och positionen inte kunnat avge.

Så mycket för "Enhanced Positioning Technology". Ska man kunnan behålla en GPS signal så MÅSTE det finnas mottagare med repeatrar upsatta in i tunnel annars så fungerar det inte.

Vad det gäller vädret, härnere grått - kallt - blåsigt - regnskurar det enda som fattas är snö ;). Ha en bra dag, gör flyttningen en annan dag, säg i mitten av December :rolleyes:
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: tomtom

Hej Belgien 1! Jag har en Blaupunkt Travel Pilot Dxv Med gyro och tmc, har aldrig haft problem i tunnlar,du som kan lite om gps , vad innebär gyro, jag bara knappar in och kör.Mvh. Olle.
 

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Sv: tomtom

Hur många tunnlar har en ingång och flera utgångar? Om jag kör in i en tunnel måste jag väl fortsätta tills jag kommer ut, behövs GPS-posisionerig i tunneln, eller är jag obegåvad? Det är väl skyltat i tunneln om det finns varianter på vägval.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: tomtom

Hej! Ut ur tunnlarna kommer man säkert utan gps, men om gpsen lägger av får man väl ingen mätning av vägsrtäckan, eller?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: tomtom

Gyro innebär att hastighetsmätaren är ansluten till navigationen. Övriga navigationer navigerar efter en platt karta.

Den exaktaste navigationen har hastighetmätaren ansluten. Sedan kan man undra hur stor betydelse det har i praktiken.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: tomtom

Hej Håkan! Tackar för ditt svar, nu vet även jag. Mvh Olle.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: tomtom

Hejsan Olle,

Sorry för det sena svaret. Jag har / använder 4 olika GPS system i husbilen med olika navigations program. En utav dom är ansluten till hastighets mätaren resten på vanligt sätt dvs enligt GPS signalen. Det är ingen skillnad mellan distansen i samtliga GPS om man följer samma väg. På en total sträcka på över 200 mil har den visat 300 meter längre med TT (Tom Tom) än med t.ex Autoroute 2007.

Vad det gäller tunnlar så har jag redan beskrivet hur det fungerar i ett tidigare inlägg.
 
F

F.d. 2943

Guest
Sv: tomtom

Bondfångeri? Tja, kanske det. Det kommer nya tekniska finesser hela tiden och en del saker är ganska bra. Det är dock inte alltid saker som i alla fall jag är beredd att betala extra för men det är väl okay om det medföljer. Just detta med tunnlar är ju lite kul. Visst tappar man kontakten med sateliterna ibland. Jag ser inte att det är något större problem. Ofta finns det ju bara en väg att välja på i en tunnel. I de fall det finns avfarter inne i en tunnel får man väl kika lite trafikskyltarna i stället. Våra kartböcker funkar fortfarande och inte behöver man ladda batterier till dem heller. Det är lätt att förlora sig i teknikens underbara värld. Den stora grejen med husbil tycker jag inte är all teknik som man kan köpa. Det är ju frihetskänslan, inga transferresor, säkerhetskontroller och flygtider och annat trams att förhålla sig till. Man har hotellrummet på ryggen, mat i kyl och frys samt mår allmänt bra. Tröttnar man så åker man hem igen. Mitt råd är att du bör köpa en navigator som du gillar. Prova några olika varianter och knappa dig fram. Du skall snabbt förstå hur du skall använda de viktigaste funktionerna. Lycka till! //Peter
 
Toppen