Sv: tomtom
Maja,
"Enhanced Positioning Technology" betyder att när GPS forlorar sin signal att den förtsätter att räkna din position men kallas då för DR (död räkning) eller EP (Estimate position) vilket innebär att den har lagt din sista hastighet precis innan GPS signalen försvann i minnet. Det ser ut som den fortsätter att visa rätt position men så är inte fallet.
Jag har gjort en test mitt i natten med "Enhanced Positioning Technology" i en 5300 meter tunnel. Halvvägs i tunnel saktade jag ner och till min förvåning så fortsatta GPS visa min position och efter en viss tid visade GPS att jag har redan lämnat tunnel men så var inte fallet utan jag hade helt enkelt saktad ner hastigheten från 100km/timme till 30km/timme (ingen trafik så det var därför att testen kunde göras), ett par sekunder senare fick jag ett medelandet "GPS signalen lost" och positionen inte kunnat avge.
Så mycket för "Enhanced Positioning Technology". Ska man kunnan behålla en GPS signal så MÅSTE det finnas mottagare med repeatrar upsatta in i tunnel annars så fungerar det inte.
Vad det gäller vädret, härnere grått - kallt - blåsigt - regnskurar det enda som fattas är snö

. Ha en bra dag, gör flyttningen en annan dag, säg i mitten av December