• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

TomTom GO LIVE Husbil & Husvagn

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025
Har använt den i sommar och den fungerar utmärkt om man ställer den på att man åker bil. Är den programmerad för husbil 5 ton, 3,2 hög eller normal husvagn väljer den vägar hur tokigt som helst. Bor i Örebro på sydöstra sidan och det går inte alls att få den att välja en normal väg om den inte står i läge "bil". Tur att jag kör parallellt med min Tomtom 930 som man kan lita på i alla lägen. Det var stopp på väg från Örebro till färjan i Trelleborg i somras. Den nya valde då en väg västerut 10 mil före bilolyckan. Omvägen skulle bli ca85 km längre. Vi följde den gamla som visade att stoppet upphört när vi fortfarande hade ca 40 km kvar dit. Vi märkte alltså inte alls av det eftersom det inte fanns något stopp när vi väl var framme. Åkte vidare mot Italien och det verkar som den fungerar bättre utomlands. Där valde de båda samma vägar. Kolla alltså noga före avresan vilken väg Tomtom husbil o husvagn valt eller ställ den i "billäge". Den visar trots allt en massa bra pois.

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025
Sv: TomTom GO LIVE Husbil & Husvagn

I går kväll skulle jag ta mig tid att ta kort på väganvisningarna på ”TomTom Caravan & Camper” med olika fordonsinställningar för att skicka vidare till supporten på TomTom. Döm om min förvåning när det visade sig att den hade blivit betydligt klokare vad gäller vägval även för husbil och husvagnsekipage. Den har velat uppgradera ca 3 ggr sedan i fredags vilket jag gjort. Därefter verkar det som om man törs välja fordon ”husbil” och ”husvagn” utan att bli dirigerad långa omvägar utan orsak. Har bara testat vägval runt Örebro och från Örebro till Elmia i Jönköping. Då från Askersund till Ödeshög väljer den med bil och husbil vägen via Skänninge. Däremot med husvagn väljer den vägen via Vadstena. Förmodligen pga att den är närmare och går snabbare med högsta tillåtna fart 80 km/tim. Den kanske har blivigt så smart efter uppgraderingar som man hade förhoppning om. Vägar med färjor har jag inte provat ännu.

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025

I måndags hade det kommit en uppdatering på ca 3 GB. Körde in den på ca 50 min. Nu är den lika kass när man ställer in för att åka med husvagn eller husbil trots att den visar: det finns ingen väg för husbil, välja en rutt för bil i stället? Väljer ja, men den visar ändå inte samma som för bil. Suck!! När jag precis trodde att den fungerade som den borde. Sista uppdateringen var tydligen en neddatering. Tänk om det funnits en knapp för ångra.

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Har använt den i sommar och den fungerar utmärkt om man ställer den på att man åker bil. Är den programmerad för husbil 5 ton, 3,2 hög eller normal husvagn väljer den vägar hur tokigt som helst. Bor i Örebro på sydöstra sidan och det går inte alls att få den att välja en normal väg om den inte står i läge "bil". Tur att jag kör parallellt med min Tomtom 930 som man kan lita på i alla lägen. Det var stopp på väg från Örebro till färjan i Trelleborg i somras. Den nya valde då en väg västerut 10 mil före bilolyckan. Omvägen skulle bli ca85 km längre. Vi följde den gamla som visade att stoppet upphört när vi fortfarande hade ca 40 km kvar dit. Vi märkte alltså inte alls av det eftersom det inte fanns något stopp när vi väl var framme. Åkte vidare mot Italien och det verkar som den fungerar bättre utomlands. Där valde de båda samma vägar. Kolla alltså noga före avresan vilken väg Tomtom husbil o husvagn valt eller ställ den i "billäge". Den visar trots allt en massa bra pois.

En stor del av orsaken till varför jag köpte den var att man skulle undvika för låga viadukter bl.a.. Den har fördelar men jag är tvungen att ha en normal TomTom brevid och själv välja när dom visar olika.

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025

En ny uppdatering i dag, fredag 120831. Har testande de rutter jag brukar använda och nu ser det ut att fungera med husbil även runt Örebro. Fortfarande väljer den inte exakt samma som för bil men det ska den inte göra heller. Tidigare visade den att jag skulle köra av motorvägen på södra infarten mot Örebro och runt en rondell och sedan ut motorvägen igen, även i billäge. Hoppas den håller sig och inte graderar ner igen för då är den mycket bra. Jag har har hoppet kvar. Kommer att rulla ut på vägarna även i vinter så det vore bra om den fortsätter att fungera så här även i andra delar av Sverige. Skönt för min hustru att slippa läsa karta och att påminna mig om att svänga av när det är dax. Är väl lite glömsk av mig. Speciellt när vi lyssnar på någon deckare ( inte med hörlurar förstås ).

Lassman

FD HBK Medlem
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
496
Medlemskap
2024

Man fåt inte uppdatera båda två uppdateringarna på en gång,som det var den 30/8
utan bocka av en,jag tog kartan först

Lassman

FD HBK Medlem
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
496
Medlemskap
2024

3391_04.gif
TomTom-logotypen visas i grått med en blå pil när uppdateringar finns tillgängliga.
3391_002.gif
TomTom-logotypen visas i rött när inga uppdateringar finns tillgängliga.
Viktigt: Om du erbjuds både en programvaruuppdatering och en nya karta, installera uppdateringen först och sedan kartan

stonewood

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
11789
Medlemskap
2025

Hej!
Jag håller på och ska välja GPS och var inne på en TomTom Go Live Camper & Caravan som ni tydligen brottas med...
Känns ju inte riktigt som att den lever upp till vad den utlovar?
Därför är jag nyfiken på hur den har fungerat den senaste tiden?
Dels vill man ju gärna ha en GPS med de husbilsfördelar som TomTom utlovar, men jag vill jag vill också använda den i personbil som vanlig navigator, (och kanske även på motorcykeln).
Finns det fler här på forumet som har testat den här navigatorn och kan berätta något matnyttigt?
Har inte hittat någon husbilsmodell från Garmin, men deras bil-GPS är nog inte heller fel? Tittar där på Nüvi 3490/3590.
Hoppas på lite mera vägledning från er som provat!
Sten & Barbro

S

SweNalle

Guest

HEJ.
Jag är också på G att skaffa denna. TomTom har ju i sig ett gott ryckte,
men jag har inte hittat så mycket matnyttig info från användare gällande
denna modell. Är det någon som använt den i sverige och gärna i europa
så skriv en rad eller två.

Dock kan man gärna kolla priset på olika ställen. Elgiganten butik tar 3390sek
medans Elgiganten Web tar 2400Sek. Viss skilnad, som man kan ha roligare för.

F

F.d. 55221

Guest

Hej Alle.
Jeg har afprøvet både Garmin dezt 760 og TomTom camper og caravan, med det resultat, at begge har et udmærket kort Garmin - måske med lidt flere oplysninger.
Men der hvor jeg ser en stor forskel er i lagring af koordinater/adresser. I Tom Tom kan der max lagers 96 stk. under Fortrukne, det er her man lagre i en liste.
( I mit tilfælde har jeg nu 187 stk.)
I Garmin kan der lagers 1000 stk. det giver jo plads nok til de fleste.
I Tom Tom kan man så lagre under IP , men så får man kun 5 stk. frem i en radius af 75 km.Det syntes jeg ikke er godt nok.

Jeg syntes, at dezl 760 har en dejlig stor skærm 7 tommer og er meget overskuelig i brug.

ERIK DK

F

F.d. 1286

Guest

Vi köpte i somras via Caravan och betalade strax under 3000:- och fick då 2 års kartuppdatering. Dock är den ganska svår att lära sig men när man väl lagt in ställplatser, campingar och egna POI:er så visar den bra vägvisning och lätt att följa.
Dock har vi valt "husbil" i menyn men inte lagt in mer än 3 500 kg trots att den väger 4 250 kg för annars kan den visa långa omvägar. Bra att få med bredden och höjden för att klara smala och låga passager.

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

ElGiganten har en konstig prissättning....
Om jag i butiken påpekar att den bara kostar så och så på webben, så kontrar de med att sänka priset rätt mycket. Inte till webbnivå, men ett par hundralappar över.
Pruta är ju inget vi är vana vid, men på ElGiganten behöver man göra det varje gång :-(

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025

Hej
Vi har använt en TomTom go live camper & caravan i snart ett år både i Sverige och ute i Eu.
Vi har även använt en Garmin Zumo (MC navigator) sedan två år, de går utmärkt att använda i bil också.

Det är klara skillnader på hur de arbetar bl.a använder TomTom TeleAtlas kartor medan Garmin använder Navteq kartor.

TomTom nivigatorn guidar mycket bra vid körning, men det är en ganska "dum" nivigator som passar bäst till körning från A-B. Försöker man lägga in egna rutter på ett mindre vägsystem så är det alldeles för få waypoints för att det skall fungera.
Live funktionen med hinder och trafikstockning fungerade överlag bra. TomTom har även en mycket bra support om det är något man inte förstår.
Någon nämnde att den även ev skulle användas till MC, men det är helt uteslutet, den skulle haverera ganska snabbt vid sådan användning.

Garmin (MC)navigatorn saknar live-funktioner men den är helt överlägsen när det gäller att lägga upp egna rutter samt att den hittar betydligt fler specifika adresser. Den har även ett billäge som anpassar vägvalet till större fordon och det medföljde även en koplett upsättning fästen för bilbruk.
Garmin har dock en urkass support.
Dessa kommentarer om Garmin gäller MC-nivigatorn och det är inte alla Garmin modeller som är lika bra på att skapa egna rutter med.

Viken navigator man bör välja beror nog mest på hur den är tänkt att användas, båda har fördelar. De som i huvudsak kör från A-B har ett betydligt större urval att välja bland men de som ofta lämnar huvudstråken för att ta andra vägar är det svårare att hitta lämpliga navigatorer. Där kan faktiskt en MC-nivigator vara ett alternativ eftersom den är betydligt mer programmerbar.

Glöm dock inte att en navigator bara är ett komplement, tag alltid med riktiga papperskartor över området som ni skall köra i. Om inte annat så får man en helt annan överblick med papperskartor.

/Stig

annie783

FD HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
9082
Medlemskap
2024

Dock har vi valt "husbil" i menyn men inte lagt in mer än 3 500 kg trots att den väger 4 250 kg för annars kan den visa långa omvägar. Bra att få med bredden och höjden för att klara smala och låga passager.

Interessant! Har dere som har problemer med långa omvägar mer än 3500 kg i konfigurasjonen?

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025

Jag har den inställd på 5000kg då våran HB har totalvikt 5300kg men så högt går det ej att ställa. Ska prova att ställa ner till 3500kg nästa gång så får vi se om den skippar de långa omvägarna. Har alltid fått kolla noggrannare hur den väljer väg. Väljer jag att den får beräkna en andra gång blir det oftast men långt ifrån alla gånger rätt. Att jag helst vill ha den med rätt vikt beror på att jag en gång för länge sedan körde över en bro en bit före en campingplats som var begränsad till 3500kg och jag hade då en Cheva-Van (3020kg) med en Kabe Diamant 640 på (1600kg). Totalvikter dock men det var ju fullastat i båda fordonen så det låg nog rätt nära 4600kg. Det var trafik och barn på cyklar så jag uppfattade inte skylten som dessutom stod precis vid brofästet. Nu gick det bra. Det finns förhoppningsvis lite marginaler även om det inte såg så ut när vi sedan granskade bron lite närmare.

Toppen