• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tomtom Go för husbil nya uppdateringar

Carl-Axel

HBK Medlem
Kommun
Nacka
HBK-Nr
5599
Medlemskap
2026
Nu har vi använt vår Tomtom Go Husbil 2999:- ink 2 års kartor under två år,
jag har sökt runt lite vad det kostar att fortsätta uppdatera kartorna framöver och får pris på 800-900 kr om året. Nyare modell har livstids kartor i priset.
Köpet var ju bra för två år sedan men efter utgången period blir det dyrt, någon kanske har hittat en bra lösning eller kanske det är två år som gäller och sedan behöva köpa nytt.
Kanske vi kan få Tomtom med ett nytt erbjudande om klubben ligger på ?

Någon som vet.

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025
Sv: Tomtom Go för husbil nya uppdateringar

Jag håller med dig om att det låter alldeles för dyrt att uppdatera en gammal GPS. Som jag ser det har du två alternativ.

1. Fortsätt använd den utan uppdatering så länge du tycker det fungerar bra. (Vi använde en Tomtom 4 år utan uppdatering och det var inga problem med det. Visst hände det någon gång att det var en korsning på GPS:en men en rondell i verkligheten och undantagsvis att vi åkte där det inte fanns någon väg men det upplevdes aldrig som något problem.

2. Satsa på en navigeringsapp till telefonen eller ännu hellre till en platta. Ångrar inte en sekund att vi gjorde detta. Nu har vi bättre navigering, större skärm och gratis uppdateringar.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

TomTom finns även som navigeringsapp men den mest avancerade appen heter iGO (Western Europe 285:) och uppdateras 2-4 ggr per år utan extra kostnad.

Stor fördel med funktioner och snabbhet mellan navigeringsappar och en gammal trög GPS.

F

F.d. 58882

Guest

Det är nog så att antingen betalar man för uppdateringarna eller så får man köpa ny GPS. Det finns förstås ett alternativ till. Det är att tanka över kartor från en annan TomTom som är uppdaterad. Jag skulle tro att byter man bara ut kartorna så så har man kvar alla sina gamla POI's.

Bennie

Thomas o Karin

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2026

En grej och tänka på är att det måste finnas plats på minneskortet, jag har bekymmer med min gamla TomTom nu att jag inte kan ladda ner nya kartor för dom är för stora

F

F.d. 58882

Guest

En grej och tänka på är att det måste finnas plats på minneskortet, jag har bekymmer med min gamla TomTom nu att jag inte kan ladda ner nya kartor för dom är för stora

Man kan kopiera över all data till ett större kort & även använda GPS'ens internminne, det gjorde jag.

Bennie

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025

Med en platta (IPad 2) och navigeringsapp, t ex IGO, kan man väl inte få förslag på annat vägval vid kö eller annat stopp på vägen som med en riktig GPS-utrustning? Har haft mycket nytta av att den väljer en annan väg om det hänt något så det är stopp eller lång kö på vägen framför.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Med en platta (IPad 2) och navigeringsapp, t ex IGO, kan man väl inte få förslag på annat vägval vid kö eller annat stopp på vägen som med en riktig GPS-utrustning? Har haft mycket nytta av att den väljer en annan väg om det hänt något så det är stopp eller lång kö på vägen framför.

Jovisst, du kan även ställa in tidsgräns för att appen skall välja alternativ väg.

image.jpg

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

För att återgå till ämnet. Även jag har en Tomtom Go Husbil vars kartor snart behöver uppdateras.

Jag köpte den via ett erbjudande som HBK hade grejat. Kanske samma kontakt kan stöta på om förlängningserbjudande?

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025

Jag har låtit kartuppdateringen gå ut på min TOMTOM och väntat ett tag och fått erbjudande nyligen på uppdatering för ca 430:- för 5 kvartal. Det var ungefär lika vid förra uppdateringen att det sjönk om man väntade ett tag.
Angående IPad 2 WiFi som jag använder GPS-puck via Bluetooth. Hur får den information om annat vägval om man inte har den kopplad till internet eller radionätet? Jag har inte fattat hur den får den informationen. Inte via satellit till GPS-pucken väl?

Så här stod det i mailet från TOMTOM:
Karta över Europa

4 kartnedladdningar

40% i rabatt

Från SEK 879.95
Nu SEK 527.97

Senast ändrad:

larsulla

HBK Medlem
Kommun
Glommen
HBK-Nr
7358
Medlemskap
2025

Hej, kan man ställa in måtten på husbilen i iGO?

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025

Jag har låtit kartuppdateringen gå ut på min TOMTOM och väntat ett tag och fått erbjudande nyligen på uppdatering för ca 430:- för 5 kvartal. Det var ungefär lika vid förra uppdateringen att det sjönk om man väntade ett tag.
Angående IPad 2 WiFi som jag använder GPS-puck via Bluetooth. Hur får den information om annat vägval om man inte har den kopplad till internet eller radionätet? Jag har inte fattat hur den får den informationen. Inte via satellit till GPS-pucken väl?

Så här stod det i mailet från TOMTOM:
Karta över Europa

4 kartnedladdningar

40% i rabatt

Från SEK 879.95
Nu SEK 527.97

Denna gång jag fick erbjudandet var det inte till min TOMTOM 930 Camping Caravan utan en vanlig TOMTOM utan Campingfinesserna med att välja fordon mm. Missade det och fick krångla lite innan jag fick rätt karta men då inget erbjudande. Har fått erbjudandet igen med fel karta och påvisat det för TOMTOM-supporten.

Toppen