• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TomTom Android

carsten

HBK Medlem
Inlägg
981
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Någon som vet hur och om man kan föra över sina ov2 filer (POI) från den vanliga gps-en (TomTom One) till min Androidtelefon = Samsung Galaxy SII
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: TomTom Android

Är det filer som du själv satt ihop?
I annat fall finns det en mängd filer med intressepunkter som går att konvertera till ov2.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
981
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: TomTom Android

Det är inga egna filer utan typ Bordatlas och Husbilsklubbens ställplatser jag tänker på.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: TomTom Android

Då behöver du inte föra över filerna från din GPS. Hämta nya från HBK respektive Bordatlas.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
981
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: TomTom Android

Egentligen är det inte det som är frågan Anders - det förstår jag att man kan - utan det jag undrar över är om man överhuvudtaget kan använda ov2 filer i Androidsystemet. Jag hittar nämligen inga ov2 filer någonstans bland mapparna som man gör på min gamla Tomtom One. Har även ställt frågan till Tomtom på Facebook så vi får väl se om dom svarar. / Carsten
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: TomTom Android

Jag tror utan att vara helt säker att filerna ändrar namn efter importen, jag har sett detta vid andra tillfällen.
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Sv: TomTom Android

OV2-filen skall ligga i undermappen Europe. Tyvärr är den mappen skyddad så man kan inte spara i den direkt från datorn. Gör istället så här:
Spara OV2-filen i Pictures (eller annan mapp du kommer åt från datorn).
Installera appen ES Filutforskaren på Android-enheten.
Starta appen och gå till Pictures.
Håll fingret på OV2-filen tills den blir markerad och välj Kopiera.
Gå till mappen Europe i Tomtomkatalogen och välj Klistra in.
Nu skall du hitta dina intressepunkter. Tyvärr är det i nyare Tomtom inkl Androidversionen begränsat till 8 mils radie. Ofta får man därför först skapa en rutt till en angränsande stad och därefter välja IP nära destination
 
Toppen