• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tomt expantionskärl !

F

F.d. 55261

Guest
Igår hämtade vi ut grannens Adriatik-Fiat-08 och vid kontroll var expantionskärlet tomt.Fick hälla på 3-4 liter.
Idag hämtade vi ut vår egen Adriatik-Fiat-08. Alltså en likadan bil. Även här var expantionskärlet tomt. Fick hälla i lika mycket här. Är detta vanligt ? Har aldrig tidigare varit med om detta. Vet någon om detta är ett fenomen för Fiat-08.
Hälsningar Janne
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Tomt expantionskärl !

Vi använder bilen året runt och har inte märkt något sådant på vår -08. Skall kolla en extra gång när jag kommer hem.
 

RULLAN

FD HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3082
Medlemskap
2022
Sv: Tomt expantionskärl !

Blev nervös, har själv en Fiat -08. Vid besiktning visade det sig att nivån stod på minstrecket så det är uppenbarligen inte på ALLA 08:eek:r som detta fel uppträder. Skall bli intressant att höra "mötets mening".
 

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: Tomt expantionskärl !

Är totalt okunnig om bilar. Var sitter expansionskärlet på en Fiat -08? /Jeanette
 

maro

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Tomt expantionskärl !

Vi har också 130 hkr 2,3 liters motor årsmodell 2007. Nivån i expantionskärlet är på min strecket när motorn är kall. Detta är helt normalt. Har hittills inte fyllt på någon kylarvätska. Bilen har rullat 2000 mil.

Jeanette - expantionskärlet sitter på höger sida i motorrummet. Står man framför bilen så blir det till vänster lätt att hitta.

Rolf
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Tomt expantionskärl !

Vårt kärl har också varit tomt ett par ggr och jag rekomenderar att kolla slangklämmorna om ni har som oss,en liten fläkt i bodelen. Värme från motorn.
Därimellan går det slangar som vattnet kan försvinna om inte slangklämmorna är åtdragna.( Eller kanske ngn mus som tyckt om slangarna med glykol i?)Detta gäller ju inte enbart Adriatik själva har vi ju en gammal Pilote.
Susanne
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Tomt expantionskärl !

Igår hämtade vi ut grannens Adriatik-Fiat-08 och vid kontroll var expantionskärlet tomt.Fick hälla på 3-4 liter.
Idag hämtade vi ut vår egen Adriatik-Fiat-08. Alltså en likadan bil. Även här var expantionskärlet tomt. Fick hälla i lika mycket här. Är detta vanligt ? Har aldrig tidigare varit med om detta. Vet någon om detta är ett fenomen för Fiat-08.
Hälsningar Janne

Hej 4 liter!! Vad rymmer kylen, kan ju vara risk att motorn går varm om det fattas så mycket.:swoon:
Dåligt av firman som sålt bilarna :mad:

Gurra
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tomt expantionskärl !

Hmm, forskjellen på minimum og maksimum i plasttanken er ca. 2 l - hvis bilen er fyllt til minimum på sommervarme så vil vinterkulden gi plass til nesten 1 liter til før maks.

Er nivået kontrollert med varm motor og bare litt over min så er det "normalt" plass til nesten 4 liter før maks på en kald dag. Har ikke instruksjonsboken for Fiat, men tror det står om hvilken temp kontrollen bør skje ved. Mulig at det faktisk skal være ved varm motor, men da skal en være forsiktig ved etterfylling.
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Tomt expantionskärl !

Vår bil gick ej varm när detta hände men efter detta så kollar jag kylvattnet inför varje färd.
Vi var ju i Fjärrås och när vi kom hem efter en dag såg jag ngr centiliter vätska på golvet.
Först trodde jag att de hade skvimpat ut vin eller dyligt men när Ragge kom ut så "smakade han på det" glykol blev svaret.
Hoppas det löser sig för er./susanne
 

göte27

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2024
Sv: Tomt expantionskärl !

Jase FIAT. Återigen dyker det upp ett allvarligt fel på FIat.
Det borde ingå en mekaniker-reparatör vid köp av FIAT.
 

Mobilen

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
418
Medlemskap
2024
Sv: Tomt expantionskärl !

Ni som har en värmare under förarstolen, var uppmärksam på att det är en "plastig" konstruktion som lätt kan börja läcka. För att inte riskera motorproblem, koppla förbi värmaren med ett U-rör på slangarna.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Tomt expantionskärl !

Igår hämtade vi ut grannens Adriatik-Fiat-08 och vid kontroll var expantionskärlet tomt.Fick hälla på 3-4 liter.
Idag hämtade vi ut vår egen Adriatik-Fiat-08. Alltså en likadan bil. Även här var expantionskärlet tomt. Fick hälla i lika mycket här. Är detta vanligt ? Har aldrig tidigare varit med om detta. Vet någon om detta är ett fenomen för Fiat-08.
Hälsningar Janne
Jag tror att det är ide att gå över och kolla slangklamrar och kabelgenomföringar på Adriatik. På våran var det ett par klamrar som inte var dragna alls, men dom hängde runt slangen. Även en kabelgenomföring hängde lös. Börjar det läcka vid bodelsvärmen är det inte så bra. Det värkar ha varit bråttom på fabriken några år.
Bosse B
 
F

F.d. 1082

Guest
Sv: Tomt expantionskärl !

Har varit och kollat pärlan idag,passade då också på att kika på expansionskärlet.
Bilen har stått sedan 3/11 2008,och det var precis lika mycket vatten i kärlet som när den ställdes in.
 

göte27

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2024
Sv: Tomt expantionskärl !

Hej Montreal.Är du säker att det är värmepaketet? Det kan vara topplockspackningen som läcker.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.779
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Tomt expantionskärl !

Hej Montreal.Är du säker att det är värmepaketet? Det kan vara topplockspackningen som läcker.

Nej, men det pratades extra värmepaket högre upp, och det är nog betydligt
mer sannolikt att det är sådana detaljer som läcker, med tanke på att husbilar
"snickras" ihop ganska manuellt i jämförelse med bildelen.
Topplockspackningen uppfattar jag som väldigt långsökt på så här nya bilar.

MVH

Montreal
 
Toppen