• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

tomgången ökar ibland vid varm motor

F

F.d. 13239

Guest
Chassiefabrikat: Peugeot
Chassiemodell: peugeot j5
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2.5 td
Årsmodell Chassie: 1992
Husbilsfabrikat: Frankia
Husbilsmodell: frankia 640
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 1992
Ämnesområde: Motor
Hej
Den ökar i ibland tomgången vid varm motor och så ibland ryker den när jag startar kall som varm. Någon som har något tips

MVH Jocke

F

F.d. 23327

Guest
Kolla så att det kommer skapligt med luftfri diesel från returen på pumpen,många gånger orsakas knackning och rök vid start och orolig gång av trasigt membran på rökbegränsaren.
En annan orsak till orolig gång kan vara glapp i det lilla plastlänkaget på pumpen mellan gasreglaget och den lilla armen som går in i pumpen

F

F.d. 13239

Guest
mathias t skrev:
Kolla så att det kommer skapligt med luftfri diesel från returen på pumpen,många gånger orsakas knackning och rök vid start och orolig gång av trasigt membran på rökbegränsaren.
En annan orsak till orolig gång kan vara glapp i det lilla plastlänkaget på pumpen mellan gasreglaget och den lilla armen som går in i pumpen

Vad sitter rökbegränsaren.Har liten kunskap av dieselmotorer

F

F.d. 50077

Guest
joakim richardsson skrev:
Vad sitter rökbegränsaren.Har liten kunskap av dieselmotorer

Hej Joakim våran husbil gjorde likadant , alldrig vid kall mortor
man kunde till vissdel reglera varven med att trycka gaspedalen lite uppåt men körde man i köer ex på autoban och det var varmt ute var man tvungen att stänga av motorn i några minuter eller köra iväg och få lite lufft kylning så lungnade varaven nersig en liten stund
att köra i kroatisk statsmiljö var olidligt
när vi kom hem började jag frågarunt om problemet och INGEN visste på rak arm var det var
Vi fick gå så långt att vi lämnande in bilen på hissingens diselservice ,
där konstaterade dom att stängerna i pumpen ( el om det var vikter) var helt fel så vi bytte pump och nu har bilen gått felfritt i 3000 mil
Hoppas det löser sig
hls Östen

Toppen