• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Tomgång funkar inte ibland så bilen dör vid rödljus

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Vad kan det bero på detta händer inte varje gång jag släpper gaspedalen utan bara ibland så går han inte ner på tomgång utan att motorn bara stannar.
Swift Citron c25 1990. Bensin, 19.000 mil.

Motor har alltid gott som en klocka och nu detta mystiska kan det vara att man måste byta fördelarlock och kablar och allting?
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.368
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Vad kan det bero på detta händer inte varje gång jag släpper gaspedalen utan bara ibland så går han inte ner på tomgång utan att motorn bara stannar.
Swift Citron c25 1990. Bensin, 19.000 mil.

Motor har alltid gott som en klocka och nu detta mystiska kan det vara att man måste byta fördelarlock och kablar och allting?
Jag hade också sån problem ,byte fördelarlock tändkablar ,/mitten elektroden i locket var utsliten,/byte tändspolen och sen dess aldrig mera problem.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.409
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Vad kan det bero på detta händer inte varje gång jag släpper gaspedalen utan bara ibland så går han inte ner på tomgång utan att motorn bara stannar.
Swift Citron c25 1990. Bensin, 19.000 mil.

Motor har alltid gott som en klocka och nu detta mystiska kan det vara att man måste byta fördelarlock och kablar och allting?
Det kan vara lågfartsmunstycket som krånglar som flera har skrivit.
Munstycket går att loss, gänga. Kolla att nålen i munstycket inte kärvar.
Var försiktig när du drar åt munstycket. Dra inte för hårt.
Mät även att det är 12V fram, skaka även lite på kabeln. Kolla även att säkringen inte glappar under luckan i handskfacket. Jag kommer dock inte ihåg vilken av säkringarna det är. Enklast är att kolla att alla är okej. Flera av säkringarna har glappat i min 89:a.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.620
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja hej, här har du en bild på solenoiden som håller tomgångsmunstycket öppet. Det är en nål inne i solenoiden som drar av strömmen/magneten när tändningen är på. Kolla som sagt att det inte bara är glappt i kabelskon eftersom det bara händer ibland.

Mitt i bilden.
Förgasare1.JPG
Förgasare Solex Solenoid.JPG
Det finns visst inga nya att köpa på marknaden, men det funkar utan den här stängningen sägs det, och finns en ersättningsplugg att köpa för solenoiden håller också fast munstycket. Man kan nog också ev. slipa av nålen och skruva dit "klumpen" som hållare till munstycket där inne.
Det finns en möjlighet att du har en förgasare med lite mer elektronik än den på bilden..... Men kolla glapp först och främst.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.620
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, det är möjligt att bilen kommer att gå liite bättre nu. Munstycket som blir täppt av solenoiden är faktiskt lite mer än tomgångsmunstycke.
Det ger lite grundbränsle även på lågfart och mellanfart men i "högfart"/ landsväg så märks det nog minst.
Så när du varit utan tomgång ibland så har bilen även gått lite snålt på låga varvtal.
Det är bl.a. det munstycket som skall manipuleras för att få lite mer fart på bensinmotorerna.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.929
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Har för mej att de tomgångsmunstycken som manövrerades av en spole (typ 70-talet) var i första hand tänkt för att få stopp på motorerna, då de gärna ville glötända. sen kom väl de motordrivna tomgångsmunstyckena som reglerade tomgången beroende på belastning typ laddning, ac, m.m.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.325
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Har för mej att de tomgångsmunstycken som manövrerades av en spole (typ 70-talet) var i första hand tänkt för att få stopp på motorerna, då de gärna ville glötända. sen kom väl de motordrivna tomgångsmunstyckena som reglerade tomgången beroende på belastning typ laddning, ac, m.m.
Så var det, en gammal B18 kunde ju gå en kvart efter att man slagit ifrån den :) Nu tålde ju denna motorn det vare sig den gick framlänges eller baklänges men det är ju en annan sak :D
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.620
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Har för mej att de tomgångsmunstycken som manövrerades av en spole (typ 70-talet) var i första hand tänkt för att få stopp på motorerna, då de gärna ville glötända. sen kom väl de motordrivna tomgångsmunstyckena som reglerade tomgången beroende på belastning typ laddning, ac, m.m.
Ja, det var just för glödtändning så det inte kunde sugas in något bränsle om motorn fick för sig att hacka på efter avstängning, (som ofta används i amerikanska filmer med gamla slitna bilar bara för att visa hur dålig bilen är).
Det var väldigt vanligt med en solenoid på SOLEX förgasare som ofta satt i bl.a. VW. Till dem finns det ett flertal solenoider fortfarande att köpa men just modellen som sitter i husbilsmotorn är visst slut på marknaden. Men som sagt så funkar det utan avstängningen fast man får fixa till så att den eller en eftermarknadsplugg fortfarande kan hålla fast munstycket där inne.

M.v.h. JANKRO.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.409
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
 
Toppen