• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

tom tom one

F

F.d. 25038

Guest
Hur får jag in nedladdade fartkamror i gpsen förklara gärna steg för steg för en trött har provat själv ingen framgång även försökt med ställplats samt
campingar hjällllllllllpppppp!

Häls Mikael o Carina

börjar nästan tro att de inte går på min gps:swoon:
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: tom tom one

Hej

På min Tom Tom så börjar jag med att koppla den till datorn.
När sen anslutningen är klar så öppnar jag utforskaren i GPS:en och letar upp filen där kartorna ligger.
Sen markerar jag filerna, i detta fall "Fartkamera.ov2" och Fartkamera.bmp.
Filerna måste heta samma plus att de har tilläggen .ov2 och .bmp annars fungerar det inte.
Drag sen filerna till mappen med kartorna så ska du se att du kan plocka fram dem under redigera POI,s i GPS:en

Lycka till
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: tom tom one

Har nyligen genomlidit samma frustration och fått hjälp härp på forumet att lösa det. Jag gjorde så här: (förlåt om jag låter övertydlig - försöker förklara på den nivå jag själv behövde info för att klara det)

Om filerna är packade - heter nåt som filnamn.zip eller filnamn.rar - måste dom packas upp (windows brukar klara .zip - bara dubbelklicka och peka på en plats på datorn där du vill spara dem) .rar packas upp med Winrar som kan laddas ner från nätet. Till TomTom behövs en filtyp med ändelsen .ov2. Om den filtypen inte finns bland de upp-packade filerna kan man gör om den med ett program Poiedit - har inte behövt använda det ännu själv så där kan jag inte hjälpa till.

Koppla upp TomTom mot datorn titta via datorns filhanterare i navigatorns fillista. Där finns en kartmapp som heter något i stil med Western_Europe_1GB om du har Europaversionen eller Scandinavia.. om du har den versionen. Dit ska filerna kopieras.

Du behöver dels filen med positionerna "filnamn.ov2" dels den icon som ska visas - den bildfilen måste ha samma filnamn som positionsfilen men har suffixet .bmp

Kopiera in båda filerna. Starta sedan navigatorn och gå in i Inställningar - Hantera IP - Larma om nära IP - Leta upp den nya gruppen och markera den genom att ställa in ett avstånd - välj ljud -klart.

Hoppas detta är till hjälp. (Ser nu att du redan fått hjälp när jag formulerade mitt svar)
 
Senast redigerad av en moderator:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: tom tom one

Börja med att göra en säkerhetskopiering av filerna med hjälp av TomTom Home så att du har om det skulle skita sig. Hämta hem kamerafiler (TomTom Delad hastighet+Ljud) från
POIDatabase
högerklicka på zipfilen välj Extrahera, följ sedan anvisningarna.
Läs och skriv ut sidan
TomTom GO m.fl
Följ anvisning

Lycka till
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: tom tom one

Hej vill bara säja tack tillsamtliga inblandade i min gps
har tillbringat dagen med att köra runt en fartkamera å
tomtomen låter som morgon reveljen på F4 varenda gång
fartkameran visar sig i horisonten .

Häls Mikael o Carina
 
Toppen