• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tolkning av P-skylt

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Jag såg denna P-skylt idag och förstår vad den som skyltat troligen vill uppnå men är skyltningen verkligen korrekt.
Det finns ingen zon-skylt med parkeringsförbud utan enbart en zon-skylt med campingförbud (Överkorsat tält).
Visa bilaga 224507
Parkering endast husbil dagtid alla dagar. övrig tid parkering förbud. Andra fordon får aldrig stå här.
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
I väldigt många tätorter (t.ex. Söderhamn) gäller att finns det en P-skylt får man parkera, med beaktande av ev. tidsbegränsning.
Finns det INGEN P-skylt får man INTE parkera där.
// Janne
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Hur kan du få det till parkeringsförbud övrig tid när det saknas en förbudsskylt?
Det behöver inte vara en förbudsskylt. Eftersom husbilsskylten är en separat skylt så är det den som styr. Parkeringen avser endast husbil under nedanstående tidsangivelse.
Hade husbilen varit inom samma ram som tidsangivelsen så hade det varit ok för pb1 att också parkera övrig tid.
Så tolkar jag skyltarna
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Skrev till kommunen och fick följande svar:

Svar från förvaltning
Hej, tack för förtydligande.
Skyltningen betyder att personbil klassII (husbil) får lov att parkera mellan 06-22 alla dagar. Personbil klass1 får lov att parkera på några utmärkta platser jämte detta område. Skyltningen som sitter på tavlan är E19 Parkering, S12 Personbil klassII, T6 Tidsangivelse och T11 Utsträckning (Ingen H28 finns uppsatt). Angående p-skiva så är detta ett misstag på kommunkartan och kommer justeras snarast möjligt, ingen p-skiva behövs alltså för att parkera på Varvsgatan.

Problem solved!
 
Toppen