• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Toaspolning

SvenOA

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
38322
Medlemskap
2024
Hej igen. Toaspolningen funkar inte på min " Färdinand" Globertrotter 92. Troligen mikrobrytare som lagt av. Tänkte istället ersätta med en fjädrande "spolknapp" som jag monterar på väggen och kopplar mellan l sänkpumpen och strömkälla (i garderoben). Jag kan inte mycket el men skulle detta funka? Något speciellt jag måste tänka på?. Om jag använder en befintlig strömkälla så finns det ju en säkring kopplad till den.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.292
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag förmodar att du måste ha en mekanisk ventil mellan pump och toa som öppnas samtidigt som ström släpps fram till pumpen. Utan den så skulle väl vatten spola på toa när kranen i handfatet, duschen eller vasken öppnas och pumpen därmed aktiveras. Eller tänker du ha en separat pump till toan?

(Tilläggas bör kanske att jag har noll erfarenhet av dränkpump så jag är antagligen ute och cyklar.)

//Michael, medlem
 

SvenOA

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
38322
Medlemskap
2024
Nja Vattnet tas inte från färskvattentanken . Det finns en speciell vattenbehållare som man fyller på " för hand " som rymmer 15 liter. Toan är en Therford C2 . En gammal rackare . Bytte precis pump men spolningen kom inte igång så jag misstänker mikrobrytaren är sönder.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.665
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ja som Michael skriver så är det två funktioner som skall ske när du trycker på spolknappen, du har väl en C2/C3/C4 toalett i din 92'a.
Dels så skall ju en magnetventil öppna inne i toaletten samtidigt som pumpen startar (magnetventilen är funktionen att man öppnar en kran samtidigt som pumpen startar) och öppnar man inte kranen när pumpen startar så kommer ju inget vatten ut, och också tar man bort magnetventilen så "kranen" är öppen hela tiden så spolar toaletten som Michael skriver när du använder en annan kran.
Dessutom så har du troligen inte +ström i sladdarna som startar pumpen utan ganska säkert så har pumpen eller ett ev. relä +ström hela tiden och signalen som både kranar och spolningen ger så pumpen startar är minus/jord och inte +ström som du funderar på.

Det finns två mickrobrytare i en C toalett (och även andra) dels den som blir påverkad när du trycker på spolningen, det stora vredet i ditt fall..... Och sedan en till som ev. kan strula så toan inte vill spola även om spolfunktionen är ok. Om du tittar in i uppåt utan kassett intryckt sitter det även en mickrobrytare i uppkant, den känner av att det sitter en kassett på plats inne i toaletten och om inte den brytaren blir påverkad så spolar inte toan för den tror då att det inte finns en kassett på plats och då är det ju inte lämpligt att spola.

Sedan har du mickron som blir påverkad när du trycker på knappen som ju också kan strula, men om det "halvstrular" så brukar man höra att ex. magnetventilen klickar även om det inte spolar.

Det blir lite rörigt p.g. av dessa flerfunktioner och troligen minus/jord som signal så enklast brukar faktiskt vara att laga felet för att inte strula till det, om man inte vet helt hur det hänger ihop.

Här har du faktiskt mycket info och även rep.instruktioner till förhoppningsvis din C toalett. Det går att ladda hem instruktioner och det finns även filmer. Hoppas du kan ha nytta av dem och få igång toaletten på rätt sätt igen, vilket även håller uppe priset på husbilen till viss liten del.

Klicka här.

Lycka till, och skriv om du undrar över något. M.v.h. JANKRO.

Ps. du skev ett nytt inlägg samtidigt som mitt, att du har tanken i toan som ändrar förutsättningarna rätt mycket med hur det är kopplat men laga toan på rätt sätt i alla fall för du har båda brytarna även i din toa och kolla genom instruktionerna. Det finns gott om delar till C toaletterna för de satt i husbilar och husvagnar ca. mellan 1987 till framåt 2007.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
507
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Jag hade liknande fel en gång.
Det finns en säkring, svåråtkomlig, men om du drar ut svartvattenkassetten, och kikar in och upp i taket i det utrymmet.
Så där finns säkringen, lampa, spegel och kanske hela skallen in där kassetten satt så bör du se det, har du väl sett den så kan man känna sig fram för byte. Minns ej ström, men kanske 5 A.

Flera ggr har den lilla pumpen lagt av, beror då på att den fastnat.
Kan bero på det att säkringen går.
Man kan med ett smalt föremål vrida på pumpens propeller, vid insuget, och då känna om den går trögt.
Efter lite vridande börjar den funka och gick sen hela säsongen.
Samma nästa vår, och genom att tvätta ur pumpen genom att köra den i en hink varmt diskvatten, låta den spruta för fullt en stund, sen gick den kommande säsonger.

Roysan
 

SvenOA

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
38322
Medlemskap
2024
Jag hade liknande fel en gång.
Det finns en säkring, svåråtkomlig, men om du drar ut svartvattenkassetten, och kikar in och upp i taket i det utrymmet.
Så där finns säkringen, lampa, spegel och kanske hela skallen in där kassetten satt så bör du se det, har du väl sett den så kan man känna sig fram för byte. Minns ej ström, men kanske 5 A.

Flera ggr har den lilla pumpen lagt av, beror då på att den fastnat.
Kan bero på det att säkringen går.
Man kan med ett smalt föremål vrida på pumpens propeller, vid insuget, och då känna om den går trögt.
Efter lite vridande börjar den funka och gick sen hela säsongen.
Samma nästa vår, och genom att tvätta ur pumpen genom att köra den i en hink varmt diskvatten, låta den spruta för fullt en stund, sen gick den kommande säsonger.

Roysan
Tack för svar/tips Jo den säkringen (glassäkring har jag skruvat ut och kollat och det var ett h-vete att få den på plats igen:)) Pumpen är helt ny så den funkar . Liksom faktiskt den gamla när jag testade den-
 

SvenOA

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
38322
Medlemskap
2024
Hej, ja som Michael skriver så är det två funktioner som skall ske när du trycker på spolknappen, du har väl en C2/C3/C4 toalett i din 92'a.
Dels så skall ju en magnetventil öppna inne i toaletten samtidigt som pumpen startar (magnetventilen är funktionen att man öppnar en kran samtidigt som pumpen startar) och öppnar man inte kranen när pumpen startar så kommer ju inget vatten ut, och också tar man bort magnetventilen så "kranen" är öppen hela tiden så spolar toaletten som Michael skriver när du använder en annan kran.
Dessutom så har du troligen inte +ström i sladdarna som startar pumpen utan ganska säkert så har pumpen eller ett ev. relä +ström hela tiden och signalen som både kranar och spolningen ger så pumpen startar är minus/jord och inte +ström som du funderar på.

Det finns två mickrobrytare i en C toalett (och även andra) dels den som blir påverkad när du trycker på spolningen, det stora vredet i ditt fall..... Och sedan en till som ev. kan strula så toan inte vill spola även om spolfunktionen är ok. Om du tittar in i uppåt utan kassett intryckt sitter det även en mickrobrytare i uppkant, den känner av att det sitter en kassett på plats inne i toaletten och om inte den brytaren blir påverkad så spolar inte toan för den tror då att det inte finns en kassett på plats och då är det ju inte lämpligt att spola.

Sedan har du mickron som blir påverkad när du trycker på knappen som ju också kan strula, men om det "halvstrular" så brukar man höra att ex. magnetventilen klickar även om det inte spolar.

Det blir lite rörigt p.g. av dessa flerfunktioner och troligen minus/jord som signal så enklast brukar faktiskt vara att laga felet för att inte strula till det, om man inte vet helt hur det hänger ihop.

Här har du faktiskt mycket info och även rep.instruktioner till förhoppningsvis din C toalett. Det går att ladda hem instruktioner och det finns även filmer. Hoppas du kan ha nytta av dem och få igång toaletten på rätt sätt igen, vilket även håller uppe priset på husbilen till viss liten del.

Klicka här.

Lycka till, och skriv om du undrar över något. M.v.h. JANKRO.

Ps. du skev ett nytt inlägg samtidigt som mitt, att du har tanken i toan som ändrar förutsättningarna rätt mycket med hur det är kopplat men laga toan på rätt sätt i alla fall för du har båda brytarna även i din toa och kolla genom instruktionerna. Det finns gott om delar till C toaletterna för de satt i husbilar och husvagnar ca. mellan 1987 till framåt 2007.
Tack för svar och tips. Jag får jobba vidare
 

SvenOA

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
38322
Medlemskap
2024
Nu har jag funderat. Jag tänker ff sätta in en knapp för att spola. Pumpen ligger nersänkt i tanken som sitter till höger om toahålet. Ström till pumpen tänker jag ta från en av belysningarna. Pumpen spolar bara när strömbrytaren är intryckt. Mikrobrytare och sånt är bortkopplat. Det borde fungera. Bilen är så gammal så en sådan ombyggnad gör varken till eller från . Bara man skriver ner hur det är gjort och låter pappret följa med bilen. Jag tänker i alla fall testa. Funkar det inte så blir det verkstad och reparation av mikrobrytarna. Men tack för tipsen
 
Toppen