• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Toaluckan öppnar ej

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.287
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Vi köpte en Carthago i 51 i söndags. Den är utrustad med sk "luxustoalett" alltså att toaluckan ska öppna automatiskt. Detta funkar inte utan men får öppna manuellt. Nu ser ju ingen av oss det som ett problem eftersom vi är vana vid det sedan tidigare men jag är av åsikten att om det finns så ska det fungera. Finns här ngn med erfarenhet av detta som vet vad det kan vara. Allt annat som spolning osv funkar. Nu har jag inte felsökt ännu men tänker att det kunde vara bra att ha lite uppslag innan jag ger mig på det.

Edit: den visar även att tanken är full hela tiden så kanske ngt med elektroniken.
 

La & Ha

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Umeå
HBK-Nr
27853
Medlemskap
2024
Vi köpte en Carthago i 51 i söndags. Den är utrustad med sk "luxustoalett" alltså att toaluckan ska öppna automatiskt. Detta funkar inte utan men får öppna manuellt. Nu ser ju ingen av oss det som ett problem eftersom vi är vana vid det sedan tidigare men jag är av åsikten att om det finns så ska det fungera. Finns här ngn med erfarenhet av detta som vet vad det kan vara. Allt annat som spolning osv funkar. Nu har jag inte felsökt ännu men tänker att det kunde vara bra att ha lite uppslag innan jag ger mig på det.

Edit: den visar även att tanken är full hela tiden så kanske ngt med elektroniken.
Som medlemmar finns det några trådar som man kan leta i
Mvh Lasse
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Ingen erfarenhet men skulle börja med tanken. Troligen har givararmen fastnat i fullt läge. Skaka på tanken, även upp och ner. Kolla fulltanksymbolen igen. Om inte detta hjälper lossa tanklocket och kolla armen.
Det kan ju finnas en elektrisk koppling mellan full tank och öppning av toaluckan.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.287
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Ingen erfarenhet men skulle börja med tanken. Troligen har givararmen fastnat i fullt läge. Skaka på tanken, även upp och ner. Kolla fulltanksymbolen igen. Om inte detta hjälper lossa tanklocket och kolla armen.
Det kan ju finnas en elektrisk koppling mellan full tank och öppning av toaluckan.
Bra uppslag, har en tank till så ska prova med det. Jag vet ju att givaren kan hänga sig och bäst är det ju om den hänger sig i fullt läge, annars så kan det ju gå skitilla.

Den visar ju även att toan är full så kanske det finns ngn "intelligens" så att man måste öppna manuellt för att man inte ska glömma och spola när tanken är full.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Vi köpte en Carthago i 51 i söndags. Den är utrustad med sk "luxustoalett" alltså att toaluckan ska öppna automatiskt. Detta funkar inte utan men får öppna manuellt. Nu ser ju ingen av oss det som ett problem eftersom vi är vana vid det sedan tidigare men jag är av åsikten att om det finns så ska det fungera. Finns här ngn med erfarenhet av detta som vet vad det kan vara. Allt annat som spolning osv funkar. Nu har jag inte felsökt ännu men tänker att det kunde vara bra att ha lite uppslag innan jag ger mig på det.

Edit: den visar även att tanken är full hela tiden så kanske ngt med elektroniken.
har du ingen instr.bok för toaletten ? hade nog börjat där ell ring supporten för toaletten innan du plockar ner bilen ?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.287
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
har du ingen instr.bok för toaletten ? hade nog börjat där ell ring supporten för toaletten innan du plockar ner bilen ?
Jo Thetfords instruktionsbok men jag får se, det är ju ingen panik, den går att öppna manuellt, allt annat funkar så egentligen är det bara motor, kretskort eller att nivåregleringen (som visar fullt hela tiden) är det som jäklas. Jag har inte lagt ner ngt större arbete på den, bara kollat säkringar. Tänkte mest om ngn hade haft samma problem och visste direkt vad det var.

Jag ska börja med att sätta i en annan kassett ifall flottören har hängt sig i den som sitter i, det kan ju vara en sådan skitbagatell :)
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
jag sitt här och funderar jag haft några ploblem med husbilen harvrit mycket små
har alltid kontaktat försäljren har alltid fungerat mycket bra det är den vägen man får gå
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.287
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Ska väl även säga att jag beställde det i söndags från Italien på E-Bay, det kom i torsdags och betingade halva priset mot Sverige, samt att jag slapp en lev tid på 3 veckor :)

Edit: Det ska väl även sägas att OM det nu inte varit kortet så hade det blivit en förlust men eftersom motorn fungerade så fanns det ju inte många andra alternativ.

Edit 2: Jag var ju tvungen att ändra, det var förra söndagen som jag beställde kortet och det kom i torsdags, det jag beställde i söndags var Truma gasfilter och de kom igår.
 
Senast ändrad:
Toppen