• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Toaletten - läckage!

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Hej!

Skulle tömma Thetford toaletten, och när jag drog ut den, så var luckan på toalettbehållaren fortfarande öppen och en del av innehållet hade skvimpat ur, så jag blev tvungen att rengöra utrymmet där tanken sitter.

Det verkar som luckan går trögt. Är det något vanligt fenomen detta, och kan man smörja upp luckan med något?
 
F

F.d. 6061

Guest
Sv: Toaletten - läckage!

Hej.

Du skriver inte vilken årsmodell eller vilken modell av toalett du har. Har du modellen som är utrustad med ett kolfilter och den "nya" toalett-tanken (se bild nedan)?

Om det är den modellen du har så har även jag upptäckt att den läcker. Den läcker dock inte i mitt fall från luckan utan underifrån d v s där filtret sitter. På filterluckan sitter det en liten gummi/plastpackning som har till funktion att trycka upp en sak som sitter i toatanken. Den ska tydligen, såvitt jag kunnat se, fungera som en "skorsten" och då ta ut dålig lukt ur tanken och ner i filtret.
Jag har löst det genom att ta bort luckan för filtret (och därmed funkar inte heller filterfunktionen) och då läcker det inte längre.
Thetford-toa_2.jpg
 
F

F.d. 52918

Guest
Sv: Toaletten - läckage!

Detta hände oss också med CI Rivieran,bytte packningen sedan var det Ok, köpte packningen hos Widlunds, och dom ville veta beteckningen på Thetforden.Kostade om jag minns rätt omkr 295.-
Vänligen Ingrid o Stig
 

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Sv: Toaletten - läckage!

Hej Micke,

Modellen sitter i en 2007:a och det är nog inte den nyare med kolfilter och hjul har den inte heller. Modellnr vet jag inte riktigt. Jag ska prova att smörja upp packningen vid luckan och hjälper det inte beställer jag en ny. Tack för hjälpen!
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Toaletten - läckage!

Tänk på att Thetford har 3 års garanti på toaletten, kolla i luckan där du har tanken så sitter det en silverfärgad dekal, skriv av dom nummer som står på den och ring Thetford i Sverige Tel 031-3363580, så skickar dom nog en ny packning utan kostnad. Jag var utför detta under sommaren. //Tommy
 
Toppen