• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Toalampan lyser rött

Lantvallen

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Umeå
HBK-Nr
14396
Medlemskap
2023
Toalampan på Thetfordtoaletten lyser rött fast den är tömd.
Vad kan man göra?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Redan när vi köpte bilen insåg jag att den där manicken enbart var gjord för att marknadsförarna hos Thetford skall få något mer att skriva om i broschyrer mm. Den var uppenbarligen inte gjord för att hålla i en husbil som kör med delvis fylld kassett på skumpiga vägar. Jag fick rätt, den slutade fungera efter ett par år.

Vi har en Thetford C250 men det är förmodligen ungefär samma uppbyggnad på nivågivaren. Jag löste det så att jag helt enkelt tog bort givaren i tanken samt tejpade över lysdioden (bakom panelen och över själva dioden) med svart eltape. Nu får den blinka bäst den vill utan att störa. Jag ser ju direkt när det börjar bli dags att leta tömningsplats när jag öppnar bladventilen, utan elektroniska arrangemang.

//Michael, medlem
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Redan när vi köpte bilen insåg jag att den där manicken enbart var gjord för att marknadsförarna hos Thetford skall få något mer att skriva om i broschyrer mm. Den var uppenbarligen inte gjord för att hålla i en husbil som kör med delvis fylld kassett på skumpiga vägar. Jag fick rätt, den slutade fungera efter ett par år.

Vi har en Thetford C250 men det är förmodligen ungefär samma uppbyggnad på nivågivaren. Jag löste det så att jag helt enkelt tog bort givaren i tanken samt tejpade över lysdioden (bakom panelen och över själva dioden) med svart eltape. Nu får den blinka bäst den vill utan att störa. Jag ser ju direkt när det börjar bli dags att leta tömningsplats när jag öppnar bladventilen, utan elektroniska arrangemang.

//Michael, medlem
Jag gör som du. Manuell ockulär mätning.:twitcy:
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Slänger ni papper i era toaletter? Gör ni tvåan?

Jag har bara haft problem någon enstaka gång med givaren, och då har det räckt att skaka kassetten lite. Aldrig varit med om att den gett upp. Skulle den göra det kostar en ny kassett inte så mycket.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Bara att kika ner i avloppet så ser man nivån, iallafall i min fasta tank, och de skithus jag varit på i andras bilar.
mitt höglarm har alltid funkat, men vi kan trycka i för minst ett dygn till när larmet kommer. Så larmet klarar man sig säkert utan.
 

Rolf/Marianne

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
32640
Medlemskap
2024
På våran (okänt vilken kassett vi har) lyser lampan rött när den inte är i rätt läge. Sitter en microbrytare på höger sida där den förs in i bilen. Hade problem och det visade sig vara en slang längst inne som gjorde att den inte kom ända in typ ngn mm.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Vi gör både 1 an o 2 an. Lambi papper i muggen löser sig fint. Thetford papper är överkurs.... och onödigt dyrt.

Sen brukar jag tänka att vad underlig oxfilén ser ut när den har kommit in i tank tömning stadiet. Nästan som trolleri.... vem hade kunnat tro det. ...:)
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Vi har aldrig haft problem med nivåvakten i våra husbilar. Ändå har det skvalpat ordentligt när vi kör på grusvägarna norr om Dalälven. Dock är det i huvudsak hustrun som fyller tanken...och som därmed även ansvarar för tömningen.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag har inte heller något problem med nivåvakten sedan jag monterade bort magnetvippan i kassetten och täckte för den blinkande dioden. Ögat sviker aldrig när det gäller att avgöra när det är dags att tömma.

Vi kan dessutom göra både ettan och tvåan, samt dumpa toapappret, i kassetten utan problem.

//Michael, medlem
 
Toppen