• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Toadörren går inte att stänga

per-inge

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
5944
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2.3 JTD
Årsmodell Chassie: 2011
Husbilsfabrikat: Adria
Husbilsmodell: Adria Corall 670 SLT
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2011
Ämnesområde: Inredning
Dörren började gå trögt i höstas, nu går den inte att stänga.
Jag har mätt upp karmmåttet
Upptill 500 mm, Mitten 492 mm och vid golvet 497 mm. Dörrbladet är 495 mm alltså 3 mm trångt på mitten.
Vad har hänt och varför? Har någon annan detta problem?
Bilen står i isolerat kallgarage med betongplatta.

F

F.d. 29925

Guest
Inget att bry sig!!

Skämt åsidå, en såpass ny bil bör du låta säljaren åtgärda finns med all sannolikhet garanti. Tror dessutom att det är en enkel sak att åtgärda.

per-inge

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
5944
Medlemskap
2025
decker skrev:
Inget att bry sig!!

Skämt åsidå, en såpass ny bil bör du låta säljaren åtgärda finns med all sannolikhet garanti. Tror dessutom att det är en enkel sak att åtgärda.

Hej,
Jag skall naturligtvis lämna in den för reparation, men jag skulle bara vilja veta vad som hänt. Jag har med händer och ben försökt bryta tillbaka karmen men den rör sig inte en mm.

F

F.d. 3297

Guest
Förmodligen antingen dåligt torkat virke i toadörren eller toadörrkarmen.
Pröva med att värma husbilen till någon plusgrad eller hänga in en
"Torrboll" eller liknande funktion som torkar ut bilens innandöme.

Annars skulle en vass hyvel snabbt fixa problemet.

Challenger

FD HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
7395
Medlemskap
2022
Har samma fel på min nya Hobby 750.(2011) Plötsligt i sommar så gick inte dörren att stänga. Justering gjordes men hjälpte inte, felet kom tillbaka. Är det träet eller är det hela väggen som rör sig? Tydligen svårt att hitta rätt åtgärd.

per-inge

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
5944
Medlemskap
2025
Challenger skrev:
Har samma fel på min nya Hobby 750.(2011) Plötsligt i sommar så gick inte dörren att stänga. Justering gjordes men hjälpte inte, felet kom tillbaka. Är det träet eller är det hela väggen som rör sig? Tydligen svårt att hitta rätt åtgärd.

Man är rädd för att problemet skall återkomma efter åtgärd, därför vill jag helst veta vad som händer och kunna förstå problemet. Min dörr började gå trögt i höstas, för att nu inte gå igen alls - 8 mm på mitten.
Dörren har inte ändrat sig, utan det är karmen på låssidan, som har böjt sig 8 mm på mitten.
guha det du skriver att vänta och se till sommaren. Det är väl inte mycket trä i en husbil som kan ta åt sig fukt? kan hela bodelen krympa när vädret blir kallare, och som i mitt fall göra så att karmen böjer sig, isåfall rättar problemet till sig när värmen kommer?

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
per-inge skrev:
kan hela bodelen krympa när vädret blir kallare, och som i mitt fall göra så att karmen böjer sig, isåfall rättar problemet till sig när värmen kommer?

Hela bodelen rör sig vid temperaturförändringar. Titta i t.ex. en gammal Cabby-husvagn så ska du se att innerväggarnas överdel inte är fäst i taket utan sitter i U-formade plastprofiler som ger rörelsemån.

per-inge

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
5944
Medlemskap
2025
Ingrid o Pålle skrev:
Hela bodelen rör sig vid temperaturförändringar. Titta i t.ex. en gammal Cabby-husvagn så ska du se att innerväggarnas överdel inte är fäst i taket utan sitter i U-formade plastprofiler som ger rörelsemån.

Har detta glömts bort i nya husbilar??:quest:

F

F.d. 29925

Guest
Hur somm helst är det nog ett rätt allvarligt fel. Om det sedan är konstruktions eller materialval som är "boven" spelar egentligen ingen roll för felet måste rättas till av tillverkaren eller dennes ombud. Om man till äventyrs använder sig av hyvel (8 mm är rätt mycket att hyvla bort) eller andra metoder för att rätta till problemet finns nog risken att bilbyggaren frånsäger sig ansvaret för ev. garantiåtaganden.
I en äldre bil skulle det nog vara enklare att fatta beslut för lämpliga åtgärder.

F

F.d. 29858

Guest
Hej jag har sammaproblem med min Adria att karmen på toadörren som är

mot sängen är det som sviktar

åtgärd jag satt en skruv med ögla ikarmväggen under sängen och spände upp

det med ett spännband sen dess inga problem

Y

Yjons

Guest
Samma problem på min gamla Dethleffs. Detta åtgärdades genom att jag stagade upp väggen i anslutning till gångjärnen med en ca 50 x 20 mm eklist från golv till tak. (20 mm sidan mot väggen). Genomgående mässingskruv från insidan.

G

gustaf

Guest
Hej Per-Inge

Har en likadan husbil en Adria corall 2011 med samma problem med toadörren, det börjde i höstas, så jag lämnade in den på verkstad och fick det någotsånär avhjälpt(dock inga större marginaler)och nu när jag kollar så är problemet tillbaka
och det har nu blivit ännu större, den ligger nu på ca 5 mm på mitten av karmen. Jag kommer att boka en ny tid för att få problemet fullgott åtgärdat, detta skall gå på Garantin så gör inget själv! Glöm det där med Hyvel eller Spännband du får bara problem

Hälsningar GLS

per-inge

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
5944
Medlemskap
2025
gustaf skrev:
Hej Per-Inge

Har en likadan husbil en Adria corall 2011 med samma problem med toadörren, det börjde i höstas, så jag lämnade in den på verkstad och fick det någotsånär avhjälpt(dock inga större marginaler)och nu när jag kollar så är problemet tillbaka
och det har nu blivit ännu större, den ligger nu på ca 5 mm på mitten av karmen. Jag kommer att boka en ny tid för att få problemet fullgott åtgärdat, detta skall gå på Garantin så gör inget själv! Glöm det där med Hyvel eller Spännband du får bara problem

Hälsningar GLS

Hej Gustaf

Hyvel har aldrig varit aktuellt. Jag har tid på verkstad i mars för att avhjälpa problemet. Vad gjordes för åtgärd första gången? Vad tänker dom göra nu?
Vad tror du om teorin att hela bodelen krymper vid kyla och då måste något ge efter.
Hälsningar Per-Inge

amsan

HBK Medlem
Kommun
Piteå
HBK-Nr
4966
Medlemskap
2025
Hej !

Vi har haft samma problem i vår Adria 670 SLT årsmodell 2010. Det är åtgärdat av återförsäljarens serviceverkstad genom att spänna ut dörrkarmen mot infästningen av väggarna mot toan och inunder sängarna. Blev stabilt och bra.

Toppen