• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Toa stolen sitter som berget

F

F.d. 25605

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,8
Årsmodell Chassie: 2012
Husbilsfabrikat: Carthago
Husbilsmodell: T143
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2012
Ämnesområde: Avlopp
Hej

Jag har problem med att vrida min toalett stol. Bilen är bara 1 år gammal.

Enl. Instruktions boken så skall man lätt kunna vrida sitsen men den sitter som berget, är det något trix man skall göra ??

Känns som den kommer att gå sönder om man tar i ännu mer.

Någon som har råkat ut för detta ??

F

F.d. 28845

Guest
Vi hade samma problem, men det kan man lösa genom att ta bort en skruv som sitter bakom toakassetten. Ta ut toakassetten och du ser där en skruv som är "stoppet". Det är tydligen en spärr som Carthago sätter dit för att duschväggen inte ska ta emot toaletten eller tvärsom. Idiotisk spärr...
Lycka till!

F

F.d. 25605

Guest
chthor skrev:
Vi hade samma problem, men det kan man lösa genom att ta bort en skruv som sitter bakom toakassetten. Ta ut toakassetten och du ser där en skruv som är "stoppet". Det är tydligen en spärr som Carthago sätter dit för att duschväggen inte ska ta emot toaletten eller tvärsom. Idiotisk spärr...
Lycka till!

Tackar!!!

Skall leta rätt på skruven imorgon

Med vänlig hälsning,
Thomas

F

F.d. 25605

Guest
tstevg skrev:
Tackar!!!

Skall leta rätt på skruven imorgon

Med vänlig hälsning,
Thomas

Hej

Jo mycket riktigt där satt en skruv för att låsa fast stolen, lite konstigt då man var tvungen att sitta med toa dörren öppen när man gjorde nr.2

Hade aldrig hittat denna själv

Tusen tack för tipset
Thomas

F

F.d. 28845

Guest
tstevg skrev:
Hej

Jo mycket riktigt där satt en skruv för att låsa fast stolen, lite konstigt då man var tvungen att sitta med toa dörren öppen när man gjorde nr.2

Hade aldrig hittat denna själv

Tusen tack för tipset
Thomas

Va bra och kul att vi kunde hjälpa till!
/Fam. Thor
Carthago C-line I 4.8

F

F.d. 25605

Guest
tombyske skrev:
Vi har samma problem i våran Burstner, jag har tagit bort toa kassetten, men ser många skruvar?
Skulle jag kunna be om ett foto på vilken skruv det gäller?
MVH 2727 Tommy

Det tar ett par dagar innan jag är där igen,

På min kärra så satt skruven uppe till vänster , den var skruvad rakt in diagonalt
Såg ut som en vanlig gipsskruv.
Toa stolen består av en inner och en ytterhalva och denna skruv sitter således i ytterhalvan.

Testa en skruv i taget

tombyske

FD HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2727
Medlemskap
2024
tstevg skrev:
Det tar ett par dagar innan jag är där igen,

På min kärra så satt skruven uppe till vänster , den var skruvad rakt in diagonalt
Såg ut som en vanlig gipsskruv.
Toa stolen består av en inner och en ytterhalva och denna skruv sitter således i ytterhalvan.

Testa en skruv i taget

Tack, då ska jag undersöka noggrannare idag. /2727 tm

KOKKAKI

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
tombyske skrev:
Tack, då ska jag undersöka noggrannare idag. /2727 tm
Hej!
Det sitter två skruvar uppe till vänster en vertikalt och en horisontellt. Den inre av dessa skruvar den som sitter horisontellt är det som skall skruvas ut. Den yttre skruven hör till toastolen.

tombyske

FD HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2727
Medlemskap
2024
KOKKAKI skrev:
Hej!
Det sitter två skruvar uppe till vänster en vertikalt och en horisontellt. Den inre av dessa skruvar den som sitter horisontellt är det som skall skruvas ut. Den yttre skruven hör till toastolen.

Jippiii, nu har vi rena snurrfotöljen!! Tack för tippsen! 2727 Tommy:twitcy:

Toppen