• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Toa spaken i handen

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025
Fick helt plötsligt Thetfords toaspak i handen. ( nya modellen ). Taskigt läge och lukt in i
bilen sent på kvällen. Ficklampa och felsökning. Kassetten gick inte att få loss. Men genom att lirka loss den skjutbara plastbiten som vid tömning döljer gummilisten så fick
jag ut kassetten. Den delar som skakat loss låg löst där inne. Bara att skruva fast spaken igen. Mitt tips är att ni vid genomgång av era bilar kontrollerar spakens skruv och ser till att den är fastdragen.

Sven o Louise-Marie

HBK Medlem
Kommun
Hjo
HBK-Nr
2578
Medlemskap
2025
Sv: Toa spaken i handen

Vi har haft ett annat problem, liknande i många delar Sharkys. Vi har en Thetford C403L toalett.

Plötsligt gick inte bladventilen ner till avloppskassetten att öppna. Nu var klockan nästan mitt i natten och det regnade ute. På med regnkläder och ficklampa i handen och skulle försöka få ut avloppskassetten. Den satt ordentligt fast. Lika som Sharky gjorde, så pillrades den skjutbara plastbiten bort och tillslut gick det att få loss avloppskassetten. Den halvfulla kassetten togs in i köket och ställdes på diskbänken.

Öppnade den stora rengöringsluckan och fick ur hela insatsen med bladventilen och flottören. Där kunde man se att bladventilen hade hoppat ur läge. Finns en plasttapp som skall sitta på ett visst sätt och den hade hoppat ur sitt läge. Den kom på plats och det hela fungerade igen. Jobbet tog en timme i anspråk och nu visste man hur allt fungerade på insidan. Till sist smörjdes allt vad plastmekanismer och gummitätningar vi kunde hitta med vår mycket dyra olivolja som hade köpts i Italien.

Allt var frid tills nästa dag, då var det dags igen, nu gick jobbet snabbare man visste ju vad man skulle göra!
Detta hände oss 2 gånger till under vår resa, verkade så att när man körde på guppiga vägar hände det!

Toahälsningar :cool:
Sven o Louise-Marie

Toppen