• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Toa problem

F

F.d. 29934

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 14
Chassietyp: Ospecificerat
Motortyp: Bensin 14
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Hymer
Husbilsmodell: HYMER 564 intergrerad
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Avlopp
Jag har problem med toalocket ! När jag vrider på ratten så öppnas locket men när​
jag släpper ratten går locket tillbaka halvvägs, och de e inte bra. Finns det någon​
fjäder som har blivit slapp ? i så fall hur kommer man åt den ?? Någon som vet ?​
Tacksam för tipps !!​
MVH Christer​

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, kolla först om luckan håller sig öppen utan problem när kassetten är borta från bilen. Ibland kan det ha fastnat våtservetter eller annat som inte löses upp av vatten, inne i kassetens armar som öppnar luckan. Man kan se och känna lite mer om man skruvar bort kransen och avlägsnar packningen först.
Om det verkar ok. så finns det två st. fjädrar i armarna som är "mellan" vredet (del 13 övre bild) och klykan (del 52 undre bild) som vrider kassettens vred. Kolla även kabeln till mickrobrytaren som vrider sig vid klykan så den inte stramar mot.
Om du kollar på det här inlägget med bilder ( och nummer) som jag skrev för ett tag sedan och skruvar bort (del 59 undre bild) så hittar du fjädrarna inne i den delen. Den kan vara besvärlig att få bort beroende på vilken sida som kassettluckan sitter på.
Det finns även lite idéer om att få bort glapp som brukar finnas i äldre toaletters vred.

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/257738

Lycka till :) JANKRO.

F

F.d. 53012

Guest
Inget av svaren du fått stämmer tvungen att köpa ny ratt av senaste typen för att få det att fungera fullständigt. Men tänk på att i botten sitter det en stjärnskruv som håller hela plaststången så det går åt en stjärnmejsel med magnet för att få ihop det. Har lagat ett antal sen är det som sagt bäst med smörja företrädelsevis silikonklet inget spray, då får du aldrig mer problem med detta under din livstid. Har haft denna konstruktion i 15 år så lite erfarenhet finns det av problemet. Inget stort ingrepp görs lätt av amatör.

Toppen