• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TNT... dyr men snabb frakt....

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag tror att ni som klagar som värst här skulle ta och prata lite med folk som utför frakter, t.ex. chaufförer som kör paketbilar. Det är ganska intressant! Okompletta adresser, adresser som inte finns, personer som säger sig vara hemma hela dagen, men som sedan inte svarar när chauffören ringer på dörren. Chauffören ringer upp igen, får svaret " jag var tvungen att åka ut ett ärende ändå" o.s.v. o.s.v. Bara för att se den andra sidan lite också..? :)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag tror att ni som klagar som värst här skulle ta och prata lite med folk som utför frakter, t.ex. chaufförer som kör paketbilar. Det är ganska intressant! Okompletta adresser, adresser som inte finns, personer som säger sig vara hemma hela dagen, men som sedan inte svarar när chauffören ringer på dörren. Chauffören ringer upp igen, får svaret " jag var tvungen att åka ut ett ärende ändå" o.s.v. o.s.v. Bara för att se den andra sidan lite också..? :)

Jag har själv varit brevbärrare under 5år i min ungdom.... så jag vet redan då hur det var... men nu är det så att JAG tillhör inte dem som du "räknar" upp här.... Jag har inte tidigare skrivit det men just detta paket valde jag TARIFABOX som mottagare (förutom mitt namn) Tarifabox är en firma som hjälper privatpersoner som inte har en fast adress, då kan man skicka till TARIFABOX och hämta packetet där till en kostnad av 3-5,.€... så i detta ärende har jag gjort allt för att det inte skulle kunna bli fel... men se mitt tidigare inlägg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag tror att ni som klagar som värst här ... :)
Ser bara 3 st. här som "informerar" HBK-medlemmar om:
1) PostNord's ENORMT långsamma försändelsehantering inkl. VAT & avgiftskostnader
2) DPD's leveranser i Spanien som saknar SMS-avisering och körs ut under "kväll/nattid"
3) Spanska företag som håller i försändelser (även dyra EXPRESS sådana), pga samordning av leveranser (troligen bra för miljön)

Jag tar åt mig din kritik och slutar "klaga" (läs: informera) med omedelbar verkan. Nästa gång ska jag informera om PostNord's effektivitet eftersom det sker en viss klirr i kassan vilket säkerligen kommer att leda till utlovade fleranställningar : )

Ha en trevlig midsommar!

PS. Även jag har jobbat på posten (dock en kort tid) och har full förståelse för anställdas situation. DS.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Obs! Jag har inget med transportbranschen att göra annat än som användare , paket och sändningar in från många europeiska länder, och sedan ut till företag och konsumenter inom norden, några tusen paket per år. Jag tror inte att erfarenheter från tiden med Posten som monopolföretag stämmer riktigt med dagens transportklimat! Kunder är både mycket mer krävande och i många fall nonchalanta, om man jämför med bara för några år sedan, därför försökte jag beskriva lite av det vi hör från chaufförer som ibland är ganska uppgivna, t.ex. när kunden som stack ut ett ärende trots att han/hon skulle vara hemma två timmar senare tycker att han skall köra tillbaka 3-4 mil och lämna paketet med några färgpatroner..? Bara lite info för balansens skull!
När det gäller posten blev dom ju faktiskt mer eller mindre över natten ålagda att ta ut moms och tull på kinapaketen (annars helt rätt) så om man skall klaga på någon i det fallet är det nog regeringen och tullstyrelsen.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Obs! Jag har inget med transportbranschen att göra annat än som användare , paket och sändningar in från många europeiska länder, och sedan ut till företag och konsumenter inom norden, några tusen paket per år. Jag tror inte att erfarenheter från tiden med Posten som monopolföretag stämmer riktigt med dagens transportklimat! Kunder är både mycket mer krävande och i många fall nonchalanta, om man jämför med bara för några år sedan, därför försökte jag beskriva lite av det vi hör från chaufförer som ibland är ganska uppgivna, t.ex. när kunden som stack ut ett ärende trots att han/hon skulle vara hemma två timmar senare tycker att han skall köra tillbaka 3-4 mil och lämna paketet med några färgpatroner..? Bara lite info för balansens skull!
När det gäller posten blev dom ju faktiskt mer eller mindre över natten ålagda att ta ut moms och tull på kinapaketen (annars helt rätt) så om man skall klaga på någon i det fallet är det nog regeringen och tullstyrelsen.

Ärligt talat så tycker jag det du skriver inte har ett enda dugg att göra med det jag skrev, har transportfirmorna besvärliga "kunder" så får de ju ta hand om detta... precis som jag tar hand om "mitt problem"... därför tycker jag inte att man skall blanda in andra saker i ett ärende... var och en sak får lösas för sig.... annars blir det ju bara kaos... och det är ju vi människor bra på att skapa :eek:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Så här såg det ut för 2 veckor sedan då jag väntade på ett paket från England. Paketet hade då legat 1 vecka i Stockholm. Så nog kan man skylla på PostNord som kunde förebyggt detta innan det skulle träda i kraft. Detta med moms, tull, mm kom inte som en blixt från klar himmel. Att detta skulle åläggas dom har dom vetat länge & erfarenheten har dom hos sitt systerbolag PostNord Danmark som haft dessa ålägganden länge.
Försenade paket och pall 8 juni
Paket
Terminalen i Göteborg, Härryda, har cirka 14 000 försenade paket från avsändare i postnummerområde 30-31, 40-51 till mottagare i hela landet.
Terminalen i Jönköping, Torsvik, har cirka 2 500 försenade paket från avsändare i postnummerområde 33-39, 52-59 till mottagare i hela landet.
Segeltorpterminalen har cirka 1 500 försenade paket från avsändare i postnummerområde 10-15, 62, 181 till mottagare i hela landet.
Terminalen i Malmö, Toftanäs, har cirka 1 500 försenade paket från avsändare i postnummerområde 20-29 till mottagare i hela landet.
Veddestaterminalen har cirka 3 000 försenade paket från avsändare i postnummerområde 160-180, 182-197, 74-76, 80-81 till mottagare i hela landet. Dessutom cirka 2 300 försenade paket från avsändare i hela landet till mottagare i postnummerområde 160-180, 182-197, 74-76, 80-81.

Pall
Kapacitetsbrist i transporter från Jönköping, Norrköping, Malmö, Veddesta, Årstaberg och Örebro försenar cirka 400 pall till mottagare i hela landet.
I Veddesta finns 150 försenade från avsändare i hela landet till mottagare i postnummerområde 160-180, 182-197, 74-76, 80-81.

PostNord beklagar alla eventuella besvär.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag tycker att klagar man inte ... då blir det säkert ingen ändring.... se hur det blev med flygbolagen.... tack vara alla klagomål så fick de riklinjer om vad som gäller när de inte håller vad som lovades... och glöm inte det är till för din (kundens) glädje.... Jag kommer att skriva till Eu konsument om EW-P inte kommer med en bra lösning... skulle jag få rätt så får de i sin tur ju ta ut "skadestånd" av TNT... när alla följer vad som lovats och inte blandar in andra saker så blir det mycket klarare och tydligare om vad som gäller... Och jag tycker att det handlar inte om att man är negativ bara för att man klagar.... som jag ser det så handlar det om att jag har köpt och betalat för en tjänst.... håller sen inte motparten vad de lovade då har ju de lurat mig.... och då är det lätt att man blir FÖR...... :eek:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, ja listan på missnöjet med svenska POSTEN kan nog göras hur lång som helst, som tur är så brukar "min" lantbrevbärare ringa på dörren med ett paket under armen, och det tackar jag nog mest hennes serviceintresse för.
Det händer rätt mycket underligt när svenska posten tar över har jag märkt flera gånger (ibland funkar det ju skall väl erkännas), men när man ser på trackingnummret att paketet övergår till posten här i Sverige så får man lite rysningar tyvärr.
Tre typiska exempel på underlighet för min del är....

-Skickade efter elektroniska tänddelar till bil från Holland en fredag.... Trackingnummer, och till min glädje så fanns paketet i Sverige och postens linda redan på Måndag morgon..... Sedan tog det 12 dygn innan jag kunde få tag i det
.
-Skickade efter fyra st. 4x4 däck till jättebra pris från Tyskland. I rimlig tid så kunde tre av dem leveraras på postens terminal i Norrköping. Det fjärde var på avvägar och posten kunde inte ens se var det hade fastnat fast jag själv hade möjlighet att spåra det (Olika nummer på varje däck).
Dessutom blev de lite sura när jag inte ville hämta ut däcken förrän de hade alla fyra hemma på terminalen.
Kanske det inte är någon människa inblandad, för vore det så, så borde kanske tanken kunna finnas att leveransen ev. borde innefatta fyra hjul vid omlastningar.

-Sist men inte minst, köpte fyra kraftiga 4x4 alufälgar från USA. Min ursäkt är att de kostade 3.700:- st i Sverige, och ca, 5.200:- inkl. avgifter plus 340:- i frakt för fyra st. i USA.
Nåväl, två kom väldigt snabbt via Tyskland och via ett fraktbolag hem till Norrköping.
De andra två råkade av någon anledning komma till Holland och sedan vidare till Svenska posten, och det blev lika spännande som vanligt om de ö.h. taget skulle komma fram innan världen gått under.

M.v.h. JANKRO.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Utan att anklaga någon.... kan det vara så att vi som köper via nätet (säkert andra också) är för snälla när det blir fel på leveransen/transporten, Det är ju oftast vi själva som har betalt och ibland stora summor för en tjänst.... undrar om vi har samma acceptance om en som gör vår deklaration eller en reperation eller vad det nu är lika dåligt som transportföretagen ibland behandlar sina kunder.... och att flera speditörer kan vara inblandad i ett ärende tycker jag inte skall spela någon roll, vi vill väl ha vad vi har betalt för, sen hur speditörerna löser ärendet är ju inte vårt problem, så länge vi får vad vi har betalt för... Kanske dags att vi börjar göra "revolutionen" :confused: mot faktbolagen... :eek:
 
Toppen