• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tjänstevikten är angiven utan extramonterad utrustning...

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Precis som Avarage skriver krävs en strikt viktdiet om man ska klara 3500kg, har tittat på ett antal 7m, 3500kg bilar, där tjänstevikten ligger runt 2900kg men när man börjar summera extrautrustning så drar vikten snabbt iväg, markis 50kg,fylld vattentank 100kg, osv.
En plåtis borde gå att få under 3500kg men även där väljer en del att väga upp bilarna.
Jag har ett utökat B-kort vilket jag får köra en fordonskombination bil+släp på 4250kg, det vore ju rimligt att jag kunde köra ett fordon på 4250kg, men icke!
Bilarna har blivit tyngre och säkrare så det är dags att höja viktgränsen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Her i Australia er grensen satt til 4500 kg totalvekt på bil og 3500 kg hengervekt på vanlig bil førerkort. Neste nivå er et kort som tilsvarer C1 - Light Rigid med 8000 kg totalvekt bil og 3500 kg henger. Over dette er det 3 forskjellige tungbil kjørkort pluss et multi conbination kort for trekkbil med multiple hengere (Road Train). Det er litt forskjell mellom de forskjellige statene og Territorier, en må bytte førerkort om en flytter til en annen stat.
 

Thoani

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
2852
Medlemskap
2027
Vi bytte h-bil 2013 till en ny Adria Sonic och kunde då själva bestämma totalvikten upp till 4250 kg.
Tjänstevikten är 3182Kg och vi valde en totalvikt på 4250 kg vilket gör att lastförmågan är 1068 kg.
med utrustning och fulla tankar på semestern har vi vägt den ett par gånger och då har vikten varit omkring 4000 kg, detta visar att skillnaden mellan tjänstevikt och totalvikt bör vara minst 800kg för att man skall slippa överlast.
Vad gäller körkortet, har man tagit körkort före 1 juli 1996 så är det inga problem annars får man ta ett C 1 kort. Ha det bra och kör försiktigt önskar vi.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Vi har en Bürstner Nexxo 660 med en vikt i körklart skick på 2950 kg med monterad markis, cykelställ, ugn antenn och lite andra småsaker. Vi brukar alltid väga i Helsingborg när vi är fullastade på väg ner till Europa och totalvikten brukar alltid ligga mellan 3250 och 3300 kg. I år blev vi även vägda av polisen i Österrike på hemväg från Kroatien och vägde 3340 och då hade vi även en hel del vin i bagaget. Det går alltså helt problemfritt att klara vikterna med en bil som är i 7-metersklassen. Marginalerna på fram-resp bakaxeln brukar också vara ungefär lika stora(250-300kg).
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Axeltrycket går utmärkt att att avläsa på trafikverkets vågar, brukar väga axlarna separat, sedan ställa hela bilen på vågen bara för att se att summan stämmer och det gör den.
Har en 4.5 tonsbil och det är bakaxeln som begränsar,ligger ofta på maxvikt där, men god marginal till totalvikten.
Finns det ett värde per axel om man har dubbla bak eller ska man väga med två hjul fram och båda axlarna bak?

/Tommy
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
På¨skylten ska det stå värde för varje enskild axel samt totalvikt och (i förekommande fall) tågviktsbegränsning.

Pålle
 
Toppen