• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tjänstevikt!

JanneHögberg

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Varberg
HBK-Nr
6742
Medlemskap
2025
Hej någon som vet i steg för steg hur man höjer tjänstevikten eller maxvikten? min tjänstevikt är 3285 samt totalvikt 3500 bilen är importerad -10
 
Sv: Tjänstevikt!

Tjenare Janne .

Jag googlade lite på forumet och så här skrev PetterssonBJ :

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/286624


Själv ska jag höja från 3500 till 3850 jag måste visa bromsintyg slutanvändarintyg från tillverkaren och fixa en ny typskylt.
Jag går från lätt lastbil till pb klass 2 om det kan vara någon skillnad.
Omklassificering 2 kallar Bilprovningen åtgärden .


-------------


Skattemässigt är det ju ingen skillnad mellan 3500kg och 4000kg .

Sen är det om det är olika steg i vikthöjningen som ex 3850kg och 4000 kg nackdel eller för del med det ? Inget TROR JAG men vad VET någon annan ?

Sen har det varit att man inte köra så fort på autobahn med en husbil över 3500kg men jag har för mej att jag sett en änding på detta .

Din måste ju klassas som PB2 för du eller Kicki har väl inte C-kort eller ?

När du åker genom Österike så blir det ju dyrt på motorvägarbna men man kan ju välja betalfria landsvägar .

Hur är det i Frankrike med betalvägarna är det skillnad där mellan olika viktklasser ?

Det bör ju finnas någon som kan ge tips /info istället för anvisningar till att söka för det har skrivits om det innan för sådana inlägg kanske inte är så kul att få för nya medlemmar och även HBKintresserade .




 
Sv: Tjänstevikt!

För bilar upp till ca 2006 är det chassitillverkaren som avgör om det går att höja , efter 2006 är det CoC intyget som avgör om det går .
Sen verkar tydligen vara olika krav beroende på vilken Bilprovning man hamnar hos hur mycket intyg som behövs .

Så alla bilar är olika men upp till 2006 (bilar före CoC-intyget ) ska vara enklare
 
Sv: Tjänstevikt!

Hej, Jag har en Adria 660 SP 2010 med Fiat chassie Totalvikt 3500 kg. Efter diverse samtal så fick jag förklarat för mig att det INTE går att väga upp en så ny bil. Jag skulle valt större chassie från början...:msn_cry:
 
Senast redigerad av en moderator:
Sv: Tjänstevikt!

Hej husbilskamrater

Har varit i kontakt med Fiat-group i Danmark som är importör för Norden , följande svar fick jag att Ducato X250 Light går ej att typa med högre tot.vikt än 3500kg. Om man ska ha tex 4000kg gäller X 250 40 Heavy, allt enl

Marlies Madsen , Logistics Specialist.

Totalvikt på 40 H är 4000kg egenvikten( L4) är 1985 kg (lite beroende på utrustning) , dvs säga ca 90 kg mer än 35 Light ( L4 = egenvikt )


Allt enl. Steffen Nederby , Fiat Group


Ps . Kollade att detta var OK med Fiat-montern på Caravan Saalon i Dusseldorf i sept 2010 , och så var fallet. Dom berättade och visade skillnaden på dessa olika chassi, bla bromsar + div annat.

mvh Stellplatz
 
Sv: Tjänstevikt!

Men för Janne borde det ju gå eftersom han har en Hymer 614 C 2010 exakt sådan som finns i annonserna som där har en totalvikt på 3850kg resp. 4000kg .

Men skall han kontakta Hymercenter för ett intyg och sedan göra en ny registreringsbesiktning eller hur skall han gå tillväga ?
 
Sv: Tjänstevikt!

Hej

Bilen måste vara byggd på ett 40 H chassi för att kunna bli vägd på tex, 3850kg eller 4000kg, annars går det inte enl Fiat.

Om man har ett 40H chassi som bilen är byggd på så ska man kunna väga upp den


Stellplatz
 
Sv: Tjänstevikt!

Hej
Jag har en Renault Dethleffs Rt 7014 2005 års modell totalv. 3500 kg. kategori lastbil.
Går det att höja vikten på den?? :swoon:
Kjell
 
Sv: Tjänstevikt!

Då skulle jag kunna klassa upp vår Fiat till 3500kg. Nu är totalvikten 3300kg. Tj.vikten2887kg. Maxlast 413kg. Eller är jag fel ute.:swoon:
 
Sv: Tjänstevikt!

Hej husbilskamrater
Har varit i kontakt med Fiat-group i Danmark som är importör för Norden , följande svar fick jag att Ducato X250 Light går ej att typa med högre tot.vikt än 3500kg. Om man ska ha tex 4000kg gäller X 250 40 Heavy, allt enl

Marlies Madsen , Logistics Specialist.
Totalvikt på 40 H är 4000kg egenvikten( L4) är 1985 kg (lite beroende på utrustning) , dvs säga ca 90 kg mer än 35 Light ( L4 = egenvikt )
Allt enl. Steffen Nederby , Fiat Group

Ps . Kollade att detta var OK med Fiat-montern på Caravan Saalon i Dusseldorf i sept 2010 , och så var fallet. Dom berättade och visade skillnaden på dessa olika chassi, bla bromsar + div annat.
mvh Stellplatz
Hej, bas på egen erfarenhet av Bürstner 2010 med Alko 35L(ight) chassie. På denna bil, BUZ094, integrerad med 15" hjul, kunde "totalvikten" ökas från 3500 till 3.700kg!
Enl chassietillv Alkos Sverigekontor (i Gbg) medges dock högre total vikt (3.850) för själva chassiet map bromsar etc men HB-påbyggarens uttagna COC-dokument är helt avgörande för framtida totalvikt (och alltför dyrt att ändra på!
 
Tillbaka
Toppen