• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tjänstevikt på Carado A461

anders.ekdahl

HBK Intresserad
Kommun
Staffanstorp
Vi letar husbil och som tvåbarns-familj föll vi för planlösningen i Carado A 461 med alkov, våningsäng bak och väldigt generös sittdel där båda barnen får varsin tvåsitts-soffa vid bord under färd. Det ligger ett par såna ute och alla rapporterar en tjänstevikt på ca 3050 kg med markis, stor kyl och frys, TV-fäste och cykelställ men annars inget lull. Det var små skillnader, någon på 3047, någon på 3052 kg, etc vilket fick mig att hoppas att de var vägda efter import. Lastvikt på 450 kg kom vi fram till att vi hade klarat oss på, inte med marginal men vi visste vad vi gav oss in på.

Sen fick jag lånat bilen och körde och vägde den hos Malmö Grusterminal vilket var supersmidigt, trevlig personal som inte hade några problem alls med att man lånade vågen. Och tjänstevikten landade istället på 3150 kg, vilket totalt grusade våra planer. Nu blir det istället C1-körkort och titta på större bilar, Dethleffs A 7877-2 ser inte dum ut!

I alla fall, ville bara skriva av mig här ifall någon letar information om denna Carado-modell.

Tommy N

HBK Medlem
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Det jag fick till mig vid mitt köp var att:
Tjänstevikt är den vikt fordonet har med fabriksmonterad utrustning.
Så all annan monterad utrustning ingår då inte i vad som står på Transportstyrelsens uppgifter om fordonet.
Därför bör man se till att väga bilen hos oberoende aktör innan köp.

Toppen