• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips vid köp av ny husbil

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Läste någonstans att något större transportbolag beställt typ hälften av Fiats årsproduktion av lätta lastbilar 2023-årsmodell.
Det lär knappast förbättra leveranstiderna på deras husbilschassis....
 

Lena & Tomas

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
27570
Medlemskap
2024
Det absolut bästa rådet vi fick innan vi köpte vår första (som vi fortfarande äger) var: kolla upp lastvikten! Nu har vi det så bra att vi kan köra en tyngre bil med äldre körkort……. I år fyllde vi bilen på riktigt för första gången för vår vinterresa och landade på 3650 kg med bara en liten skvätt vatten i färskvattentanken. Tom väger den strax över 3, så en 3.5 tonnare hade inte klarat sig. Vår totalvikt är 4250, Och då har vi inte så där jätte mkt utrymme (2013 Adria Coral SLT med små brevlåde-garage) som en modern helintegrerad med källarvåning. Vi är 2 vuxna, har bara en cykel, en mellanstor hund med bara 7 kg mat med sig etc…… Tillverkarens uppgifter om ”tjänstevikt” skall man nog ta med en nypa salt. Jag har hittat uppgifter från 2013 om vår modell och det diffar rätt rejält jämfört med verkligheten.

PS: hittade en begagnad Carado 449 på bytbil. via bilnumret kan jag på carinfo.se se att skillnaden mellan (av tillverkarens schablon) angiven tjänstevikt och totalvikt på den bilen, dvs vad man teoretiskt kan lasta max är… 370kg. Det skulle vi aldrig klara oss med på en längre resa, vet vi nu.
 
Senast ändrad:

pellehoffman

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
35275
Medlemskap
2024
Det absolut bästa rådet vi fick innan vi köpte vår första (som vi fortfarande äger) var: kolla upp lastvikten! Nu har vi det så bra att vi kan köra en tyngre bil med äldre körkort……. I år fyllde vi bilen på riktigt för första gången för vår vinterresa och landade på 3650 kg med bara en liten skvätt vatten i färskvattentanken. Tom väger den strax över 3, så en 3.5 tonnare hade inte klarat sig. Vår totalvikt är 4250, Och då har vi inte så där jätte mkt utrymme (2013 Adria Coral SLT med små brevlåde-garage) som en modern helintegrerad med källarvåning. Vi är 2 vuxna, har bara en cykel, en mellanstor hund med bara 7 kg mat med sig etc…… Tillverkarens uppgifter om ”tjänstevikt” skall man nog ta med en nypa salt. Jag har hittat uppgifter från 2013 om vår modell och det diffar rätt rejält jämfört med verkligheten.

PS: hittade en begagnad Carado 449 på bytbil. via bilnumret kan jag på carinfo.se se att skillnaden mellan (av tillverkarens schablon) angiven tjänstevikt och totalvikt på den bilen, dvs vad man teoretiskt kan lasta max är… 370kg. Det skulle vi aldrig klara oss med på en längre resa, vet vi nu.
Tack för tipset. Ja det är ju surt om man inte kan lasta det man behöver ha med sig. Absolut en sån sak som jag inte haft full koll på.
 

Leif bi

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
32961
Medlemskap
2024
Hej
Det bästa tippset vi fick innan vi köpte husbil var att hyra. Vi hyrde två år och sedan hade vi vår kravspec klar.
Vi köpte en Byrnstner Aviano 840I / långbäddar / med automatlåda,solceller,hydraliska stödben,solceller och Alde vattenburen värme.
Hittade bilen i Tyskland på Mobile.de. Årsmodel 2015 som gått 1300 mil
Nu längtar vi till våren.
Lycka till
Leif
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Hej
Det bästa tippset vi fick innan vi köpte husbil var att hyra. Vi hyrde två år och sedan hade vi vår kravspec klar.
Vi köpte en Byrnstner Aviano 840I / långbäddar / med automatlåda,solceller,hydraliska stödben,solceller och Alde vattenburen värme.
Hittade bilen i Tyskland på Mobile.de. Årsmodel 2015 som gått 1300 mil
Nu längtar vi till våren.
Lycka till
Leif
Sen ändras förutsättningarna och man byter till något som passar det nya läget?
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej
Det bästa tippset vi fick innan vi köpte husbil var att hyra. Vi hyrde två år och sedan hade vi vår kravspec klar.
Vi köpte en Byrnstner Aviano 840I / långbäddar / med automatlåda,solceller,hydraliska stödben,solceller och Alde vattenburen värme.
Hittade bilen i Tyskland på Mobile.de. Årsmodel 2015 som gått 1300 mil
Nu längtar vi till våren.
Lycka till
Leif
Känner igen känslan. Köpa. Långtidsparkera och ivrigt längta till våren...
 
Toppen