• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips portabel AC

J

Jarn

Guest
Inför resan till Italien så har jag skaffat en portabel AC.
Fabrikat, Suntec Klimatronic 9000.

Jag vet att fast monterade är bättre och smidigare att använda, men valde denna lösning av två skäl.
Dels är det dyrt att få en monterad och jag har en ovana att byta husbil ofta, så då får man inte mycket igen.
Dels så fanns där inga bra ställen att dra slangarna om jag ville ha en monterad i mellangolvet om det skulle bli effektivt och samtidigt snyggt.
Att min son dessutom vill låna denna till sitt sovrum på andra våningen i villan, är ju också ett plus.

Modellen jag köpte finns på Bauhaus och Hornbach för runt 3.900:- det finns också en modell 7000 som är några hundralappar billigare, med lägre effekt.

Storleken o vikten är 30 x 63 x 48 vikt runt 25 kg. När jag kör så har jag den under bordet, fastspännt med ett spännband i bältesinfästningen bak.

Fördelar med denna modell är flera:
Den bara drar 1100W vid en kyleffekt av 2600 W vilket gör att man klarar sig på 6 A elanslutning.
Den kan användas reversibelt, dvs man kan använda den för uppvärmning.

Den största fördelen är att den är godkänd för att stå utomhus, så för att få verkligt bra effekt o snabb nedkylning om man står på en säker caming, då har man aggregatet ute och blåser in den kalla luften i bilen. Blir då ett övertryck med kall luft och man har takluckan öppen så pressas den varma luften ut där.
Använder man den "normalt" och har den inne, är det ju viktigt att man rätt evakuerar den varma luften och ser till att den suger in ny luft från svalaste stället, dvs då bör man ha takluckorna stängda så den suger luft in underifrån.
Jag har sågat till en träskiva och satt på en vanlig ventilationsslangs skarvrör. Denna sätter jag sedan i sidorutan på min bil, då kan jag ansluta både inifrån och utifrån på enkelt sätt.
Se bifogade bilder.
 

Bilagor

  • P1030413.JPG
    P1030413.JPG
    87,9 KB · Visningar: 291
  • P1030415.JPG
    P1030415.JPG
    97,3 KB · Visningar: 223

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Tips portabel AC

Blir till att mäta när man får hem husbilen. Finns garderober bakom båda jalusierna.
Vet inte hur höjden på hålet är i förhållande till utblåset på AC:n, men stämmer det så kommer jag att testa med den installationen. Funkar det inte så blir det till att ta in den i bilen. Motsvarande hål i garaget inringat. Luckan inne i bilen sitter i andra trappsteget. Alternativet finns ju att sätta dit ett ventilationsgaller antingen i framkant på trappsteget eller ovanför trappsteget.garage.jpg
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Tips portabel AC

Jag startade denna tråden för fyra år sedan och köpte den portabla AC som jag nämnde i inlägg # 1.
Den har nu använts fyra somrar i Italien och min son har använt den lika många somrar hemma i sovrummet.
Den har fungerat precis så bra som vi föväntat utan krångel.
Den kommer att få följa med till Italien även denna sommar.
Som jag misstänkte i mitt inlägg så har jag också bytt husbil under tiden, därför detta budgetval jämfört med en fast monterad. Numera har jag därför denna i garaget vid färd, skivan till sidorutan passar efter tillslipning även i denna nya husbil.

När det var riktigt varmt för något år sedan i Italien, då var det bra att den tåler att stå ute.
Jag lät ACn stå ute och skapa övertryck i husbilen genom att blåsa in kall luft i bilen, då blev det nästan för kallt ibland. Ljudet för omgivningen är ju inte heller högre än många tackmonterade AC.
Så jag är väldigt nöjd med köpet.

Tror detta är nått för oss! Slippa fast installation i taklucka eller en som tar massa plats i garaget...alltid.
Vet du om det går få tag på samma modell som du köpt? Den verkar bra.
Hur ofta får man tömma kondensvatten? Klarar den en natt i värmen i Kroatien tro?
 
J

Jarn

Guest
Sv: Tips portabel AC

Tror detta är nått för oss! Slippa fast installation i taklucka eller en som tar massa plats i garaget...alltid.
Vet du om det går få tag på samma modell som du köpt? Den verkar bra.
Hur ofta får man tömma kondensvatten? Klarar den en natt i värmen i Kroatien tro?

Lustigt du frågar just nu, för att jag är på väg att skaffa en takmonterad Truma Aventa Comfort, drygt 1600 € komplett utan installation.
Anledningen till att jag inte skall använda den mer är egentligen två.

Det första är att jag är så nöjd med den husbil jag har nu, så jag kommer nog att behålla den längre än de tidigare och då kan man investera lite mer i den.

Det andra är att jag blivit mer känslig mot värmen ju äldre man blivit samtidigt som det kanske är varmare nu? Bilen är också en halv meter längre, 7,5m.
Hade med den nu för femte året i Italien och det funkade bra när bilen stod i em solen och det var runt 30 grader. När det sedan steg mot 33-34 grader och solen stod på, då orkade den inte ner mer än mot 26 grader när man gick o la sig. På morgonen var det 20. Jag hade den utanför och blåste in.

Kondensvatten är det inga problem med, för den har en fiffig lösning så det mesta av kondensvattnet följer med varmluften ut. Så jag har aldrig lyckats få ut mer än max en dl trots den varit igång en vecka. Står den ute kan man ju ha pluggen av.
Jag är mycket nöjd med den och om man som sagt vet att man kanske skall byta husbil inom kort, så slipper man ju kasta de pengarna i sjön.

Vet inte om Bauhaus eller Hornbach har den, de hade den förra året, såg den också på Saturn o Mediamarkt i Tyskland detta året.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Tips portabel AC

Lustigt du frågar just nu, för att jag är på väg att skaffa en takmonterad Truma Aventa Comfort, drygt 1600 € komplett utan installation.
Anledningen till att jag inte skall använda den mer är egentligen två.

Det första är att jag är så nöjd med den husbil jag har nu, så jag kommer nog att behålla den längre än de tidigare och då kan man investera lite mer i den.

Det andra är att jag blivit mer känslig mot värmen ju äldre man blivit samtidigt som det kanske är varmare nu? Bilen är också en halv meter längre, 7,5m.
Hade med den nu för femte året i Italien och det funkade bra när bilen stod i em solen och det var runt 30 grader. När det sedan steg mot 33-34 grader och solen stod på, då orkade den inte ner mer än mot 26 grader när man gick o la sig. På morgonen var det 20. Jag hade den utanför och blåste in.

Kondensvatten är det inga problem med, för den har en fiffig lösning så det mesta av kondensvattnet följer med varmluften ut. Så jag har aldrig lyckats få ut mer än max en dl trots den varit igång en vecka. Står den ute kan man ju ha pluggen av.
Jag är mycket nöjd med den och om man som sagt vet att man kanske skall byta husbil inom kort, så slipper man ju kasta de pengarna i sjön.

Vet inte om Bauhaus eller Hornbach har den, de hade den förra året, såg den också på Saturn o Mediamarkt i Tyskland detta året.

Okey tack.
Kyler den bättre om du har den inne i bilen? Antar att det blir bättre fart på luften då.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Tips portabel AC

Okey tack.
Kyler den bättre om du har den inne i bilen? Antar att det blir bättre fart på luften då.

Nej, det är tvärtom. Står den ute blåser den ju in kall luft och pressar då ut den varma genom bl.a. takluckan.
Har man den inne måste den ju suga in luft (varm då) utifrån för att kompensera den varma luften som blåses ut från bilen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Tips portabel AC

Men så fungerar ju inte en normal AC? Den cirkulerar luften inne över kylelementet, och skickar ut värmen, det är skilda kretslopp. Utrymmena skall vara så stängda som möjligt. En fordonsac fungerar däremot så att den tar in varm luft och kyler den på väg in, därför krävs det mycket effekt istället.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tips portabel AC

En AC eller varmepumpe har to sider uten luftforbindelse. Varme overføres fra den ene til den andre siden. For fast monterte er den ene siden ute og den andre siden inne. For flyttbare er det normale at det finnes mulighet for en luftslange fra den ene siden, men at begge sider tar inn luft i maskinen der den står. En vil aldri få full effekt av en flyttbar om en ikke gjør en ombygging av kabinettet slik at utesiden både henter og leverer luft ute.

For nedkjøling i en husbil vil en gulvmontert permanent enhet ha bedre energiutnyttelse enn en takmontert fordi luften under bilen er kaldere enn luften på taket i solskinn.
 

Nihog

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20245
Medlemskap
2024
Sv: Tips portabel AC

hej alla
Jag läste denna tråd i somras på plats i smått galet varmt Italien i jakt på lösningar. Barnen grät och ville hem från värmen då de inte fick sova och jag konstant huvudvärk trots stadigt intag av kalla..

Vi köpte en hög-smal maskin för knappt 2000kr (typ sista exet i Norrra Italien!) och den passade perfekt mellan förarsätena och blåste bakåt. Blev mkt kallt och barnen blev förkylda istället (men var noga med att inte klaga)

Så tack för tipsen! Det räddade en långtur i Italien/Frankrike!!
n.
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Tips portabel AC

Hej RolandN ! En liten undran, har Ni AC:n i gång på natten också alltså under sömn och i så fall stör den nattsömnen ???
Vårhälsningar från
Hasse & Ingegerd
 
J

Jarn

Guest
Sv: Tips portabel AC

Hej RolandN ! En liten undran, har Ni AC:n i gång på natten också alltså under sömn och i så fall stör den nattsömnen ???
Vårhälsningar från
Hasse & Ingegerd
Oj, det var ju år 2011 jag skrev detta och har bytt bil sedan dess.
Svaret är att vi hade igång den på natten och iom själva fläkten var igång hela tiden, även om kompressorn slog till o från, så fick man ju ett jämnt ljud. Även om det lät en del så sov jag bra. Vi använde den fyra somrar i Italien.

På nuvarande bil har jag monterat en fast AC på taket eftersom jag tror vi behåller denna bil längre.
Det är en Truma Aventa Comfort som även har värmepumpsfunktion. Fungerar kanon.

Även den har vi igång på natten men just vid själva till o frånslag av kompressorn låter det mycket. Verkar som det blir resonans i husbilstaket. Vet inte om det förstärks genom att på min bil är det hårda glasfiberplattor som hagelskydd ovanpå den vanliga aluminiumkarossen. Kanske kan vara att ACn är för hårt eller löst spänd mot taket.
 
Toppen