• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips på larm

F

F.d. 25941

Guest
Jag var på väg att beställa ett larm från Vikinglarm när jag av en slump fick reklam i brevlådan från Byggmax.

Där har de samma larm (naturligtvis heter det inte Viking men ser ut att vara exakt samma prylar). Delarna i paketen var lite olika men BETYDLIGT billigare.

Det gjorde att jag började surfa på larmet som Byggmax erbjöd och hittade firman bakom den produkten. Larm - Sveriges billigaste larm

Det vart ca 1.500:- billigare än Vikinglarms paket (med samma delar som jag ville ha från Vikinglarm).

Nu återstår att se om delarna kommer och hur bra det fungerar... :eek:
 

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Sv: Tips på larm

Är det 12 volt? Vilka delar köpte du och vad kostade det. Jag tror alla dessa Kina larm i grund och botten är mycket snarlika, bara olika marginal beroende vem som säljer dem.
 
F

F.d. 25941

Guest
Sv: Tips på larm

Det är 12 volt till larmcentralen. Det här systemet (som jag tror är samma som hos viking) är trådlöst i övrigt. Gaslarmet har tyvärr endast 230v så det skippade jag.

Jag köpte villapaketet + extra kodpanel + röklarmet + 4 st extra öppningskontakter (magnet varianten för fönster o dörrar). Totalt (fri frakt):3.683:-

Det paketet INTE har som vikinglarmet har är gaslarmet men istället så har jag 2 st öppningskontakter, 1 fjärrkontroll samt en rörelsedetektor extra som inte fanns med i paketet hos Vikinglarm.

Som medlem på husbilsklubben får man 10% rabatt hos Vikinglarm!
 
F

F.d. 25941

Guest
Sv: Tips på larm

OM allt går som det ska bör jag ha delarna i början av nästa vecka och återkommer med rapport så fort det är testat på köksbordet samt även när det är installerat!
 
F

F.d. 25941

Guest
Sv: Tips på larm

Vill också passa på och berömma servicen hos Vikinglarm, de svarade omgående på mina frågor och det känns lite bittert att det inte vart affär hos dem (för mycket skillnad i priset för min del)
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Tips på larm

Har larmet avkänning på spänning så kan den larma för spänningsfall, har du dessutom SMS så kan det bli många mars SMS. Löses med en spänningsregulator från Kjell & co.


Peter :)
 

Stengränd

HBK Medlem
Inlägg
2.337
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2024
Sv: Tips på larm

Kan man funktionsmässigt koppla detta larm så att exempelvis bodelsdörren är olarmad dagtid då du vistas utanför HB,samtidigt som förar o passagerardörren och övrigt är larmat, delvis brutet skalskydd.
Dum fråga kanske men med tanke på hur Canban läser signaler
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Tips på larm

Har larmet avkänning på spänning så kan den larma för spänningsfall, har du dessutom SMS så kan det bli många mars SMS. Löses med en spänningsregulator från Kjell & co.


Peter :)

Fick exakt det problemet på mitt "ebay-larm" solpanelerna som ställer till det.
14.90kr senare så var problemet löst.
billigt & enkelt....


Spänningsregulator UA7812
TO220, 12V, 1A
Art nr: 90064
14:90KR

Bifogar länken.
Spänningsregulator UA7812 > Spänningsregulatorer | Kjell.com
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Tips på larm

Jag har haft Vikinglarm i 6 år hemma. Fungerar utmärkt och skickar SMS vid strömavbrott. Värdefullt när man inte är hemma på vintern.
Det har "falsklarmat" 2 ggr, när en fågel flög in i altandörren och vibrationssensorn utlöste, och från garaget en gång när det var 14° kallt, men det var min dumhet som satt IR-sensorn över värmeelementet.
:oops:
 
F

F.d. 25941

Guest
Sv: Tips på larm

Kan man funktionsmässigt koppla detta larm så att exempelvis bodelsdörren är olarmad dagtid då du vistas utanför HB,samtidigt som förar o passagerardörren och övrigt är larmat, delvis brutet skalskydd.
Dum fråga kanske men med tanke på hur Canban läser signaler

Detta system ansluts INTE till bilens canban system utan är helt fristående. Jag har för mig att jag läst att det möjligtvis skulle gå att ansluta så att du kan låsa upp andra lås när du larmar av men det kan vara något annat jag läste någonstans...

Ang. låta bodelsdörren vara olarmad så har det här larmet bara 2 zoner "home/away" där "home" är tänkt som skalskydd och "away" är "allt på". Med det i åtanke så verkar det inte som om du skulle kunna få till det du vill (förutsatt att du vill ha med bodelsdörren i skalskyddet på natten.. :) ).
 
F

F.d. 25941

Guest
Sv: Tips på larm

Då har jag äntligen fått allt på plats, det tog sin lilla tid för posten att skicka paketet från Danmark :)

Installationen var ganska enkel, det som var knepigast var att hitta 12v på ett vettigt ställe att dra ifrån(som inte bryts av vippan över dörren). Första el installationen jag gör i bilen så det var en hel del funderande innan jag hittade lämplig plats. Jag ville undvika att behöva koppla på något på batteriet då det sitter in i h-vetes trångt under passagerarstolen :)

Extra tangentbordet som jag köpt strulade lite men jag fick svar efter någon timme från supporten på mitt mail och kunde återställa tangentbordet med lite trixande så än så länge nöjd med servicenivån!

Övriga installationer var enkla att få på plats, MÖJLIGTVIS att magnetkontakterna är något knepiga kring fönstren och jag är inte helt 100 på att de kommer sitta kvar i karmen då det inte var en jämn yta att fästa vid. Sommarens äventyr ut i Europa får visa om det var ett bra köp eller ej!

Nu återstår det att se om larmet falsklarmar något eller dyligt men än så länge har jag inte fått några konstiga larm... *peppar peppar osv..*

Nu väntas installation av HeoSolution låsen på måndag (om posten lyckas leverera då :) ) sedan avfärd på tisdag mot Götet och Europa!
 
F

F.d. 25941

Guest
Sv: Tips på larm

Vi kör SMS varianten men det är super enkelt att registrera, förmodar att det är billigare med sms än med samtal (både i Sverige och i övriga Europa)?

Jag tog tyvärr inte sikkerthjem kortet, det är på årsbasis klart billigare än vad jag hittade... men det är klart man kanske inte har larmet igång året runt (jag förvarar bilen på säker plats på vintern så där behöver jag inte ha larmet igång kanske..).

Jag valde Telias Refill kort och fyller det med 50 kronor per månad. Om de 50 räcker eller inte beror förmodligen på hur mycket det larmar när man är ute och om man vill ändra konfigurationen via mobilen när man är ute och reser. Refill varianten är ju inget abonnemang och har inga bindningstider etc så jag tänkte prova det (vi använder Telia till annat sedan tidigare så det kanske kan finnas motsvarande hos annan operatör men till lägre "månadskostnad").
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Tips på larm

Jag tog tyvärr inte sikkerthjem kortet, det är på årsbasis klart billigare än vad jag hittade... men det är klart man kanske inte har larmet igång året runt (jag förvarar bilen på säker plats på vintern så där behöver jag inte ha larmet igång kanske..).
Varför inte ha på larmet även på vintern? Vet några stycken i våra trakter som fick inbrott i sina husbilar som förvarades i vad de tyckte säkra lokaler. En annan fördel kan vara att tex övervaka batteristatus, värmen i husbilen etc. Detta förutsätter ju dock laddning emellanåt. Men tycker det är klart värt det för att även under vintertid kunna "titta" till bilen någon gång per vecka.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Tips på larm

Fick exakt det problemet på mitt "ebay-larm" solpanelerna som ställer till det.
14.90kr senare så var problemet löst.
billigt & enkelt....


Spänningsregulator UA7812
TO220, 12V, 1A
Art nr: 90064
14:90KR

Funderar lite över denna lösning. Kan den kretsen fixa även underspänning? Eller jämnar den enbart ut överspänning? Skickar larmet SMS både vid över- och underspänning?
EssoJ
 
Toppen