• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tips på installera smidiga extrahögtalare i liten plåtis

T68

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2026
Hej!
Funderat på att förbättra ljudet i vår 6m Fiat Pössl (x250).
Just nu har vi bara Fiats originalhögtalare i dörrarna och ljudet är väl sisådär.
Så ett par till längre bak i bilen skulle nog göra nytta.
Frågan är vilken typ av högtalare och var man bäst monterar dem i en lite plåtis där varenda skrymsle är upptaget...?
Tar tacksamt emot tips och erfarenheter!

Jag kör musik på iPad till en Bluetooth-högtalare. Fungerar utmärkt och då kan man ha så bra högtalare man har råd med.

MVH
Hans

Det beror ju en hel del på hur plåtisen är byggd men det är nog svårt att få till någonting bra i bak om man inte bygger om ordentligt.
På vår plåtis (Knaus 2013) bytte jag ut dom små 10cm originalhögtalarna som satt i bakre stolparna mot ett par i bättre kvalitet. Skillnad blev det men inget revolutionerande. Dom gav mer ett renare ljud och rymdkänsla men huvuddelen av ljudet kom ändå framifrån.
I fram bytte jag ut dörrhögtalarna mot bättre med separata diskanter uppe på A-stolparna. Det gjorde större skillnad.
Byta originalhögtalarna i dörrarna bör ligga högt på listan. Det är enkelt att göra, ger stor skillnad och är inte dyrt.
För ca 1000-1500:- får man ett bra par sen ett par hundringar till för adapterringar. En baslåda under passagerarsätet funkar också bra om platsen är ledig.
Med bra ljud i fram kan man klara sig med enklare grejer i bak.

Har ett par såna här, passar i burkhållare. Kan kopplas ihop eller vara separata. Hänger upp dom i snöret med en krok i taket (parkerad).
Driver dom bara från mobilen tillsvidare. /G

Tack för alla svar!
Har funderat lite mer och jag tror det lutar åt att först byta ut i dörrarna och sedan lösa något längre bak i bussen. Men det får nog bli trådbundna högtalare kopplade till bilstereon så att allt synkar. Menblåtandaren hemma i köket får nog åka med framöver så att vi har ett smidigt mobilt alternativ också.

Var det?
TS inlägg:
"Hej!
Funderat på att förbättra ljudet i vår 6m Fiat Pössl (x250)."

Och nu har TS förstått att ljud bygger på flera enheter i ett system!

Jag läste ytterligare 4 rader i det inledande inlägget, och på rad 2 av dessa stod det: "Så ett par till längre bak i bilen skulle nog göra nytta."

På raden därunder stod det: "...i en lite plåtis där varenda skrymsle är upptaget...".

Detta sammantaget tolkade jag som bodelen. Beklagar om jag tolkade fel.

Pålle

Senast ändrad:
Tillbaka
Toppen