• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips på husbil för nybörjare

CamperChris

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Haninge
HBK-Nr
35102
Medlemskap
2022
Hej,
Jag letar efter en husbil för åretruntboende. Kommer att så småningom bo permanent i husbil.
Har en ganska detaljerad kravlista och behöver tips och råd från er vilka är mer erfarna husbilsägare. Själv är jag helt ny på detta området :)

Jag letar efter bra tips på lämpliga tillverkare/modeller, med utgångspunkt i följande kravlista:

- 4 passagerare
- 4 sängplatser
- Garage för 2st MTB
- Alde-värme; Måste fungera vintertid
- Min 500kg lastvikt
- Goda möjligheter till fricamp
- Bilen ska köras både i Norden och EU.

Med vänlig hälsning,

Christer
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.225
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Nytt, begagnat, vad har du för körkort (tänker på vikten) och vad får den kosta? Finns ju en uppsjö av bilar från kanske 300 000 till det 15 dubbla och mer. Alde är inte ett krav för att fungera vintertid för övrigt, finns bilar med luftburen och dubbelgolv som fungerar utmärkt men visst vattenburet är ganska smidigt.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.225
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Går du sedan upp i de rejäla bilarna så blir det ganska ofta dieselvärmare och inte Alde eller ev en kombination, så frågan är vad och hur du tänker.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
661
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Kontakta Nordic i Kristinehamn. De tar fram husbilen du behöver. Vi hade en kravlista som vi presenterade åt dem och efter lite kompromissande och diskussioner med deras konstruktörer fixade de till det. Det blev inte dyrare än att köpa något i motsvarande storlek av tysk tillverkare.
 

CamperChris

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Haninge
HBK-Nr
35102
Medlemskap
2022
Nytt, begagnat, vad har du för körkort (tänker på vikten) och vad får den kosta? Finns ju en uppsjö av bilar från kanske 300 000 till det 15 dubbla och mer. Alde är inte ett krav för att fungera vintertid för övrigt, finns bilar med luftburen och dubbelgolv som fungerar utmärkt men visst vattenburet är ganska smidigt.
Nytt, begagnat, vad har du för körkort (tänker på vikten) och vad får den kosta? Finns ju en uppsjö av bilar från kanske 300 000 till det 15 dubbla och mer. Alde är inte ett krav för att fungera vintertid för övrigt, finns bilar med luftburen och dubbelgolv som fungerar utmärkt men visst vattenburet är ganska smidigt.
Har kort taget före ´96 och tänker mig begagnat främst.
 

CamperChris

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Haninge
HBK-Nr
35102
Medlemskap
2022
Nytt, begagnat, vad har du för körkort (tänker på vikten) och vad får den kosta? Finns ju en uppsjö av bilar från kanske 300 000 till det 15 dubbla och mer. Alde är inte ett krav för att fungera vintertid för övrigt, finns bilar med luftburen och dubbelgolv som fungerar utmärkt men visst vattenburet är ganska smidigt.
Har kort taget före ´96 och tänker mig begagnat främst
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
jag kan rekomendera nya kabe novum det det är är en ersättare till kabes bästa bil
genom bilden tiderna nu har mersedes motor alkos shasi och den har höga lång
bäddar och ligger lågpris sortiment
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
jag kan rekomendera nya kabe novum det det är är en ersättare till kabes bästa bil
genom bilden tiderna nu har mersedes motor alkos shasi och den har höga lång
bäddar och ligger lågpris sortiment
Lågprissegment ? Över 1,5 miljoner. Det finns verkligen olika syn på vad som är lågpris.
 
Toppen