• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips på hundburar önskas

F

F.d. 52118

Guest
Hej!
Snart får vi hem vår Burstner Argos 747. Tänkte att de två hundarna får åka med säkerhetsbälte om inte alla barn är med, annars blir det bur. Även om hundarna åker bältare så behöver vi två burar eftersom vi vill kunna stänga in dem om vi är borta en stund (har en busig ettåring och en bitig valp så vi vågar inte ha dem lösa i husbilen än så länge eftersom vi inte vill att de gör som här hemma och käkar upp halva huset när vi är borta :-O ).

Önskar tips, gärna bilder, på hur ni andra har gjort med hundburar till hund i husbil. Kan man inreda garaget, eller är det mörkt och ensamt för vovvarna att sitta där? Har sett iopfällbara och lätta burar, men hur fungerar dessa vid eventuell krock eller inbromsning?

Alla tips mottages tacksamt då vi är helt nya i husbilsvärlden :)

Hundarna är av modell stor.
 
R

RobbeS

Guest
Har min hund i garaget då han följer med. Där sitter han hela tiden, även på kvällar och nätter.Tar aldrig in honom i husbilen.
Värmen är inget problem då det finn ett värmeutsläpp även i garaget och lampa finns det också.
Det jag har gjort är att jag avdelat ca 30 procent av garaget åt hunden och delat av med en enkel skiljevägg / hundgaller från Jula för 199 spänn. Ingång för hunden är den mindre luckan på vänster sida.. Ska under vintern fixa en innerlucka av galler så att jag kan ha ordinarie lucka öppen då vi står parkerade. Planerar också att göra en liten lucka mellan dom bakre sängarna ner i garaget så man kan kolla till hunden inifrån husbilen.
Funkar fint att ha hunden i garaget och då hunden inte följer med som han aldrig gör på längre resor är det bara att ta bort mellanväggen så kan man lasta i hela garaget.
Hade en bur tidigare men tyckte att det var bökigt att lyfta in och ut denna.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
C66835EB-B6AA-474B-93C7-D57D44880295.jpeg Det är lite enklare med en Malteser på 3 kg och en Toypudel på 3,5 kg.:)

Buren står väl förankrad på bordet i vår lilla plåtis.

TommyD
 
Senast ändrad:

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Har min hund i garaget då han följer med. Där sitter han hela tiden, även på kvällar och nätter.Tar aldrig in honom i husbilen.
Värmen är inget problem då det finn ett värmeutsläpp även i garaget och lampa finns det också.
Det jag har gjort är att jag avdelat ca 30 procent av garaget åt hunden och delat av med en enkel skiljevägg / hundgaller från Jula för 199 spänn. Ingång för hunden är den mindre luckan på vänster sida.. Ska under vintern fixa en innerlucka av galler så att jag kan ha ordinarie lucka öppen då vi står parkerade. Planerar också att göra en liten lucka mellan dom bakre sängarna ner i garaget så man kan kolla till hunden inifrån husbilen.
Funkar fint att ha hunden i garaget och då hunden inte följer med som han aldrig gör på längre resor är det bara att ta bort mellanväggen så kan man lasta i hela garaget.
Hade en bur tidigare men tyckte att det var bökigt att lyfta in och ut denna.

Stackars hund, blir upprörd när jag läser din beskrivning hur din hund har det!
Åke
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Har min hund i garaget då han följer med. Där sitter han hela tiden, även på kvällar och nätter.Tar aldrig in honom i husbilen.
Värmen är inget problem då det finn ett värmeutsläpp även i garaget och lampa finns det också.
Det jag har gjort är att jag avdelat ca 30 procent av garaget åt hunden och delat av med en enkel skiljevägg / hundgaller från Jula för 199 spänn. Ingång för hunden är den mindre luckan på vänster sida.. Ska under vintern fixa en innerlucka av galler så att jag kan ha ordinarie lucka öppen då vi står parkerade. Planerar också att göra en liten lucka mellan dom bakre sängarna ner i garaget så man kan kolla till hunden inifrån husbilen.
Funkar fint att ha hunden i garaget och då hunden inte följer med som han aldrig gör på längre resor är det bara att ta bort mellanväggen så kan man lasta i hela garaget.
Hade en bur tidigare men tyckte att det var bökigt att lyfta in och ut denna.

Med den beskrivningen infinner sig frågan: Varför har
du hund?

/M
 
Ö

örjan o irene

Guest
Buren bör/skall vara krocktestad på samma sätt som en vanlig bilbur. Finns ingen lag på detta men är man rädd om sin hund så bör man använda en krocktestad bur. Finns många ute på marknaden.
 
R

RobbeS

Guest
Till er som nu har åsikter om hur min hund har det vill jag bara säga att jag har haft hund sen barnsben. De senaste 20 åren har jag dessutom arbetat och fortfarande arbetar med hund på heltid och vet nog mer om hundar och om dom har det bra än de flesta på detta forum.
Min hund har med säkerhet det betydligt bättre än alla sällskapshundar då den får följa med husse på jobbet. Den får spåra, söka narkotika och vapen, leta efter försvunna människor och gör precis de saker och använder de sinnen som som finns i deras gener. Min hund behöver aldrig sitta ensam hemma hela dagar då jag och frun jobbar utan den jobbar också. Min hund tränas två dagar i veckan plus 1-3 timmar om dagen då jag är ledig.
Min hund behöver inte sitta och plågas i en husbil veckor eller månader i sträck då jag istället stallar in den på ett pensionat som dessutom aktiverar hunden flera timmar varje dag.
Min hund är inte överviktig ochsitter inte i knät och övergöds med köttbullar och hundgodis. Den behöver inte hitta på egna aktiviteter på grund av understimulering heller. Min hund behandlas inte som ett barn utan som en hund i positiv bemärkelse.
Så min hund har det bra även om den sitter i en bur i husbilen för då den följer med är när vi åker upp i fjällen eller ut i skogen där den också aktiveras.
Förutom detta så hade min hund idag varit avlivad som problemhund om inte jag tagit hand och tränat upp den till tjänstehund där den kommit helt till sin rätt.
 
F

F.d. 52118

Guest
Har min hund i garaget då han följer med. Där sitter han hela tiden, även på kvällar och nätter.Tar aldrig in honom i husbilen.
Värmen är inget problem då det finn ett värmeutsläpp även i garaget och lampa finns det också.
Det jag har gjort är att jag avdelat ca 30 procent av garaget åt hunden och delat av med en enkel skiljevägg / hundgaller från Jula för 199 spänn. Ingång för hunden är den mindre luckan på vänster sida.. Ska under vintern fixa en innerlucka av galler så att jag kan ha ordinarie lucka öppen då vi står parkerade. Planerar också att göra en liten lucka mellan dom bakre sängarna ner i garaget så man kan kolla till hunden inifrån husbilen.
Funkar fint att ha hunden i garaget och då hunden inte följer med som han aldrig gör på längre resor är det bara att ta bort mellanväggen så kan man lasta i hela garaget.
Hade en bur tidigare men tyckte att det var bökigt att lyfta in och ut denna.

Tack för svar! Vi funderar också på en garagelösning då vi har två stora hundar. Funderar på att ta upp ett hål mellan garage och under säng och sätta nåt galler där så att hundarna kan se oss samt gå in- och ut (våra kommer att vara med oss i bilen då den inte rullar). Är samtidigt rädd att förstöra bilens andrahandvärde genom att såga i inredningen, men samtidigt så behöver vi ju en bil som passar oss just nu...


Visa bilaga 157791 Det är lite enklare med en Malteser på 3 kg och en Toypudel på 3,5 kg.:)
Buren står väl förankrad på bordet i vår lilla plåtis.
TommyD

Vilka små sötisar i buren! Hade vi vetat att vi skulle bli med husbil så skulle vi valt mindre modell på vovvarna. Nu sitter vi med två lurviga giganter :)

Buren bör/skall vara krocktestad på samma sätt som en vanlig bilbur. Finns ingen lag på detta men är man rädd om sin hund så bör man använda en krocktestad bur. Finns många ute på marknaden.

Ja, vi tänker såklart på hundarna, men mest på säkerheten för alla människor i bilen. Vid en eventuell krock blir ju en löst flygande hund på 30 kilo en elefant som ramlar runt och det vill vi undvika. Jag ska försöka hitta lätta men krocksäkra burar att ställa i garaget. Funderade först på tygburar inne i bilen men jag tror att det blir för trångt samt svårt att få fast. Vi kan ju inte ha dem under bordet eftersom vi har en massa barnfötter där :)

Tack för alla svar, det betyder mycket!
 
F

F.d. 52118

Guest
Hittade en gammal tråd med info om hur mycket vovvarna väger vid krock. Jag vet inte varifrån siffrorna kommer eller om de stämmer, men såhär skrev en person i den tråden:

En Chihuahua, 2 kg väger vid en kollision i 50 ca 80 kg.
Jack Russell, 6 kg 240 kg
Schäfer , 30 kg 1200 kg
Grand Dano, 65 kg 2600 kg
 
R

RobbeS

Guest
Tack för svar! Vi funderar också på en garagelösning då vi har två stora hundar. Funderar på att ta upp ett hål mellan garage och under säng och sätta nåt galler där så att hundarna kan se oss samt gå in- och ut (våra kommer att vara med oss i bilen då den inte rullar). Är samtidigt rädd att förstöra bilens andrahandvärde genom att såga i inredningen, men samtidigt så behöver vi ju en bil som passar oss just nu...

Jag tänkte först också använda ”garderoben” under den ena högsängen bak som hundbur och sätta in en gallerdörr istället för den ordinarie ”garderobsdörren”. Tyvärr behöver vi utrymmet för saker då vi är fyra personer som åker.
Hundarna mår heller inte dåligt av att åka i garaget. Finns det värme och ljus är det den bästa och säkraste lösningen. Dessutom skönt för hundarna att få en egen plats. Vid stillastående är det ju ett fritt val om hunden ska vara inne i husbilen eller bo i buren. Jag provade ta in min hund i husbilen en gång då vi såg på film men efter 15 minuter ville han ut och in på sin egen plats i garaget. Så det är helt enkelt en fråga om tillvänjning.
 
Toppen