• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tips på compact-bil

Husbilspekulant

HBK Intresserad
Kommun
Karlskrona
Hej,
Jag har nu kommit fram till att det är en halintegrerad compact husbil som är grejen för mig.
Jag har tittat extra på Rapido (C55 och C86) och nu senast Hobby Ontour C 680GE och 700 QC).

Jag har egentligen två frågor, någon som har åsikter om dessa båda märken? Hobby är ju bra prisat med sin 12 års fuktgaranti men det känns lite som kund-fiske att den skulle vara betydligt bättre an Rapido'n i det avseendet, sedan finns det nu en del bra prisade Rapidos med extrautristning. Så vad har ni för åsikter?

Fråga 2 är då långbädd eller Queen, jag kommer mest åka själv men då jag är ganska stor kanske det är svårare att komma upp i en queen i en så lång bil, någon som vet?

Andra tips på bra compact mottages tacksamt.
Hoppas någon kan råda.

Johan Karlsson

HBK Medlem
Kommun
Finström
HBK-Nr
40970
Medlemskap
2025
Adria Compact finns ju också.

Mitt råd är att du inspekterar de olika lösningarna fysiskt, dvs prövar vad som funkar för dig.

Vi har en Rapido C86 och trivs väldigt bra med den. Lite trångt i fotändan när man ska runt hörnet men sen är det bekvämt. Ska du åka ensam kanske långbädd är att föredra, med vår dubbelsäng kan vi kliva upp utan att trängas. För en person kanske C55:ans dinett funkar bra, vi gillar våra motstående soffor.

Besök handlare och provklättra och -sitt.

Lycka till!

//Johan

Anders.pe

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2026
Hej,
Jag har nu kommit fram till att det är en halintegrerad compact husbil som är grejen för mig.
Jag har tittat extra på Rapido (C55 och C86) och nu senast Hobby Ontour C 680GE och 700 QC).

Jag har egentligen två frågor, någon som har åsikter om dessa båda märken? Hobby är ju bra prisat med sin 12 års fuktgaranti men det känns lite som kund-fiske att den skulle vara betydligt bättre an Rapido'n i det avseendet, sedan finns det nu en del bra prisade Rapidos med extrautristning. Så vad har ni för åsikter?

Fråga 2 är då långbädd eller Queen, jag kommer mest åka själv men då jag är ganska stor kanske det är svårare att komma upp i en queen i en så lång bil, någon som vet?

Andra tips på bra compact mottages tacksamt.
Hoppas någon kan råda.
Hej ett tips till dig angående Rapido, vi har en c55 vi är nöjda till viss del, den är väldigt trevlig att köra och fungerar bra under sommarhalvåret då vi inte behöver värmaren, det stora problemet har yttrat sig på att värmarens placering är väldigt dåligt eller rättare sagt korkad den ligger under en av sängarna vilket gör att det blir väldigt varmt i sov avdelningen och relativt kallt vid soffgruppen " C86 " har inte det problemet, en sak till att du bör kolla på när det gäller C55 är om det är en gasol spis som som inte är nersänkt det problemet vi fick var strålningsvärmen som blev när vi bla, använde omniaugnen smälte bänkskivan vid sidan av, så den har vi bytt till en nersänkt, mycket bättre.
med facit i hand så hade jag nog valt en Adria Compac suprem den har bättre lösningar enligt mig tyvärr så har dom valt högglans vit på skåpsluckor .

Husbilspekulant

HBK Intresserad
Kommun
Karlskrona
Adria Compact finns ju också.

Mitt råd är att du inspekterar de olika lösningarna fysiskt, dvs prövar vad som funkar för dig.

Vi har en Rapido C86 och trivs väldigt bra med den. Lite trångt i fotändan när man ska runt hörnet men sen är det bekvämt. Ska du åka ensam kanske långbädd är att föredra, med vår dubbelsäng kan vi kliva upp utan att trängas. För en person kanske C55:ans dinett funkar bra, vi gillar våra motstående soffor.

Besök handlare och provklättra och -sitt.

Lycka till!

//Johan
Tack för bra kommentarer.
upplever ni den separata duschen som positiv i C86?
Egentligen det är lite onödigt då jag mest åker själv men sedan hade dusch-utrymmet varit perfekt plats för hundkorg.
Jag kommer bo i bilen längre tider och även jobba en del men det funkar säkert i båda typer av bo-delsplannering.
Det som oroar lite med C86 är just som du säger hur svår den är att komma i och ur sängen pga att det är trångt om man är en större människa, kanske väger över till C55 av den anledningen

Husbilspekulant

HBK Intresserad
Kommun
Karlskrona
Hej ett tips till dig angående Rapido, vi har en c55 vi är nöjda till viss del, den är väldigt trevlig att köra och fungerar bra under sommarhalvåret då vi inte behöver värmaren, det stora problemet har yttrat sig på att värmarens placering är väldigt dåligt eller rättare sagt korkad den ligger under en av sängarna vilket gör att det blir väldigt varmt i sov avdelningen och relativt kallt vid soffgruppen " C86 " har inte det problemet, en sak till att du bör kolla på när det gäller C55 är om det är en gasol spis som som inte är nersänkt det problemet vi fick var strålningsvärmen som blev när vi bla, använde omniaugnen smälte bänkskivan vid sidan av, så den har vi bytt till en nersänkt, mycket bättre.
med facit i hand så hade jag nog valt en Adria Compac suprem den har bättre lösningar enligt mig tyvärr så har dom valt högglans vit på skåpsluckor .
Tack för bra input. Jag hag stora problem med varma sovrum så det är en viktig kommentar du kommer med.
Ska ta dina kommentarer i beaktande och tackar.
Vita skåpsluckor är något jag ofta undviker när jag skall provtitta och att behöba sätta på film känns fel men jag ska ge Adrian en titt!
Tack

Johan Karlsson

HBK Medlem
Kommun
Finström
HBK-Nr
40970
Medlemskap
2025
Tack för bra kommentarer.
upplever ni den separata duschen som positiv i C86?
Egentligen det är lite onödigt då jag mest åker själv men sedan hade dusch-utrymmet varit perfekt plats för hundkorg.
Jag kommer bo i bilen längre tider och även jobba en del men det funkar säkert i båda typer av bo-delsplannering.
Det som oroar lite med C86 är just som du säger hur svår den är att komma i och ur sängen pga att det är trångt om man är en större människa, kanske väger över till C55 av den anledningen
Vi använder duschutrymmet som garderob, även katternas sandlåda ryms där. Det är dåligt med möjligheter att hänga kläder annars.

Husbilspekulant

HBK Intresserad
Kommun
Karlskrona
Adria Compac suprem verkar inte ha skiljevägg mellan sovdel och bodel, detta är lite av ett krav då jag ibland reser med personer då detta behövs.
C86'an verkar bra för detta - man kan stänga både bodel och sovdel med olika dörrar och den genemsamma toan kan användas från båda hållen under natten med bodelen uppbädad.
Är detta rätt uppfattat? (Kanske kan Johan Karlsson som har en kommentera) :)

Johan Karlsson

HBK Medlem
Kommun
Finström
HBK-Nr
40970
Medlemskap
2025
Adria Compac suprem verkar inte ha skiljevägg mellan sovdel och bodel, detta är lite av ett krav då jag ibland reser med personer då detta behövs.
C86'an verkar bra för detta - man kan stänga både bodel och sovdel med olika dörrar och den genemsamma toan kan användas från båda hållen under natten med bodelen uppbädad.
Är detta rätt uppfattat? (Kanske kan Johan Karlsson som har en kommentera) :)
Rätt uppfattat. Toadörren stänger mot ”salongen” och det finns en skjutdörr i sovrummet.

Obs att det endast finns en bäddmöjlighet i salongen på C86, och förmodligen ingen ”drömsäng” när man sänker ner bordet och använder soffkuddarna som madrass. Vi har aldrig prövat. C86i finns, med taksäng. Förmodligen bekvämare. Allt är ju kompromisser.

Husbilspekulant

HBK Intresserad
Kommun
Karlskrona
Rätt uppfattat. Toadörren stänger mot ”salongen” och det finns en skjutdörr i sovrummet.

Obs att det endast finns en bäddmöjlighet i salongen på C86, och förmodligen ingen ”drömsäng” när man sänker ner bordet och använder soffkuddarna som madrass. Vi har aldrig prövat. C86i finns, med taksäng. Förmodligen bekvämare. Allt är ju kompromisser.
Sängen kommer användas sällan och enstaka natt så man får kanske leva med mindre komfort.
C86i är fin men vill ha delintegrerad pga hållbarhet, reservdelar, lättare service, mer "vanlig extrabil" osv.
Jag var inne på plåtis men när jag testat en så var jag inte nöjd - compact verkar vara en superb kompromiss.
Ni med C86/C55 - varför inte integrerad modell om jag får fråga?

Johan Karlsson

HBK Medlem
Kommun
Finström
HBK-Nr
40970
Medlemskap
2025
Sängen kommer användas sällan och enstaka natt så man får kanske leva med mindre komfort.
C86i är fin men vill ha delintegrerad pga hållbarhet, reservdelar, lättare service, mer "vanlig extrabil" osv.
Jag var inne på plåtis men när jag testat en så var jag inte nöjd - compact verkar vara en superb kompromiss.
Vi ville inte ha någon taksäng som hindrade ljusinsläpp från takluckan t ex, och vägde några tiotal kg. Och som du skriver, färre speciallösningar i framändan. Framför allt: vi hittade en lite begagnad till vad vi tyckte var ett bra pris.

Anders.pe

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2026
Den fanns inte när vi köpte C55 an, + att C55i har samma lösning som våran med placeringen av värmaren " under en av sängarna"

roker

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2025
Compact husbilar har även Weinsberg samt Knaus, jag har haft båda. trivts bäst med Knaus Van.

Husbilspekulant

HBK Intresserad
Kommun
Karlskrona
Vi har en Weinsberg caracompact uttagen 22 kört 5500 mil allt har fungerat bra året runt. Kan tycka att wc en är lite trång men blir nog så i campactbilar. Duschen har vi kläder hängande, sägarna sover vi gott i passar oss bra pannan fram under sittdynan.
Hej,
Den ser fin ut men det ser ut som att man inte kan bädda upp sittgruppen vid behov och heller ingen dörr mellan sov och bodel, har jag rätt i det?

Hasse o Annika

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29150
Medlemskap
2025
Hej,
Den ser fin ut men det ser ut som att man inte kan bädda upp sittgruppen vid behov och heller ingen dörr mellan sov och bodel, har jag rätt i det?
Nej ingen dörr mellan sov och bodelen bara ett draperi man kan dra för,
om du menar sittgruppen finns ingen dyna med original men bordet går att sänka sedan vänd på stolen vi har en dyna som vi kan lägg i som extra sovplats för barnbarn. Med finns en extra dyna mellan långbäddarna om man vill ha ett barnbarn där eller lite annat mys.

Husbilspekulant

HBK Intresserad
Kommun
Karlskrona
Den fanns inte när vi köpte C55 an, + att C55i har samma lösning som våran med placeringen av värmaren " under en av sängarna"
Hej,
Den där C55'an verkar vara en väldigt vettig bil. C86 är nog för trång för mig när man ska upp på toa nattetid..
Vad gäller att värmen är under en säng - Är detta vad du tycker ett stort problem eller show-stopper?
Det går ju inte att "uppleva" hos en handlare så frågar. Jag har inte läst eller sett några reviews som gnällt på detta men du har en stark poäng.
Har du hittat någon lösning på problemet?
Jag gissar det inte går att stänga värmen i sovdelen och bara pusha till bodelen utan det är den indirekta värmen från pannan som är problemet.
Jag tänker samma problem blir i C03-modellen som jag oxå kikat på.

brogu

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2026
Hej,
Den där C55'an verkar vara en väldigt vettig bil. C86 är nog för trång för mig när man ska upp på toa nattetid..
Vad gäller att värmen är under en säng - Är detta vad du tycker ett stort problem eller show-stopper?
Det går ju inte att "uppleva" hos en handlare så frågar. Jag har inte läst eller sett några reviews som gnällt på detta men du har en stark poäng.
Jag gissar det inte går att stänga värmen i sovdelen och bara pusha till bodelen utan det är den indirekta värmen från pannan som är problemet.
Värmaren under en säng är no, no. Fråga min fru :mad: Jag klarar mig eftersom min säng är längre.

Johan Karlsson

HBK Medlem
Kommun
Finström
HBK-Nr
40970
Medlemskap
2025
Hej,
Ta dig till någon handlare eller privatperson som har de modeller som intresserar. Gå in i bilarna, provligg, provbädda osv. Kanske problemen är överkomliga. Någon annans upplevelser kan vara annorlunda än dina egna.

Toppen