• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips om lämplig gråvattentank

I

Ice-Man

Guest
Skulle behöva en ny tank för gråvatten men har lite begränsat utrymme under fordonet av naturliga skäl. Jag söker en tank med maxmåtten bredd 80cm, djup 65cm och höjd 30cm.

Material spelar ingen roll, men rostfri plåt, plast eller annat rosfritt material är att föredra skulle jag tro :)

Någon som kan tipsa om vart man kan hitta en dylik tingest? Mindre kan den vara, men större än ovan angivet på något av hållen får inte plats. Lite "uddamått", men det är det utrymmet som står till buds.
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Tips om lämplig gråvattentank

Efter att ha pratat med en tillverkare av rotationsgjutna plattankar så är förslaget att du letar efter passande färdiga standardtankar, att specialgjuta en enda tank medför orimligt höga kostnader eftersom kostnaden för formen endast kan slås ut på en enda stackars tank.

Den kanske billigaste specialtillverkade tanken är nog rostfritt stål, en svetsad sådan kan man nog få fram till rimligt pris. Särskilt om man försöker bocka upp så många sidor som möjligt av tanken för att minimera svetsningen.
Tyvärr så slår sig tunn rostfri plåt ganska kraftigt vid svetsning så man bör ha lite kraftigare plåt för att få en hyfsat snygg tank.

En tank i glasfiberarmerad plast kan också vara ett alternativ, en båtbyggare kanske kan hjälpa dig. Fördelen med en sådan tank i polyester är att man kan använda vanlig båtplast för att förstärka/modifiera/reparera den.

Men Googla efter färdiga plasttankar, chansen är stor att du hittar en lämplig tank.
Bl.a. här är en tillverkare som har lite plasttankar: Cipax rektangulära behållare
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Tips om lämplig gråvattentank

En bensin eller dieseltank ifrån en äldre bil Amazon Merceders ligger i närheten av dessa måtten
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Tips om lämplig gråvattentank

Tack för era svar! Jag har fått tag i en rostfri tank med anslutningar, ventil, inspektionslucka o hela faderullan. Den var dock bara på 50 liter, så jag fortsätter att leta efter en tank med "rätt" mått.
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Tips om lämplig gråvattentank

Det fanns en firma som hette Reimo, dom hade enormt utbud för bilbyggare.
Finns nog bara i Tyskland numer, men inga problem att handla från Tyskland.
WWW.reimo.com Engelska.
 
Toppen