• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips om bra TV-antenn...

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Jag har tidigare skrivit i en annan tråd angående dålig mottagning på min TV (digitalbox). Att det inte gick att få in någon signal i Norge fick jag svar på varför, det berodde ju på att de har ett annat digitalsystem än i sverige. Men mottagningen var dålig även här hemma. Nu vet jag varför...
Igår kväll skurade jag rent hela husbilstaket (jag har synnerligen ont i armarna i dag kan jag meddela er...:mad:), och upptäckte då att TV-antennen saknade ena antennsprötet. Det satt väl fastkilat mellan taket och aluminiumprofilen till solpanelen...:mad:
Hmm...kan inte förstå hur det har hänt, för vi har aldrig glömt att hissa ner antennen innan avfärd, jag har nämligen en stor skylt på ratten med texten "glöm ej TV-antenn och elkabel". Vad jag funderar över är om man måste ha den vriden åt ett visst håll när man kör, ifall fartvinden kan pressa spröten så hårt att de går av om de står vinkelrätt mot körriktingen?
Det är enda orsaken jag kan komma på till detta haveri...eller om vi kört nära en trädgren och den brutit av sprötet? Inte vad jag kan minnas iallafall...
I vilket fall så måste jag köpa en ny antenn, vilken ska man satsa på?
Usch, detta blir dyrt, nu måste jag köpa både ny TV (med inbyggd MPG-4box som funkar i Norge) och en ny antenn...
Förresten, idag körde jag en kortare sträcka på E6 motorvägen här utanför Kungsbacka, och man möter ju rätt många husbilar nuförtiden, och tre st av de jag mötte hade inte hissat ner antennen. Är det så att man har glömt, eller finns det antenner som håller för fartvinden och som ändå inte är så höga att det går att köra under 4 meters broar?
MVH annette
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Tips om bra TV-antenn...

hej
har bara testat en men oj vilken bra motagning
MACAB

kolla bara upp var du hitar den billigast.Inte hos Kama heller några av des återförsäljare.Pröva hos "Kjell o compani"
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Tips om bra TV-antenn...

Om du har en antenn i plast som ett tefat med spröt baktill. Så behöver du inte köpa ny antenn för att ett spröt saknas, dessa spröt är endast för VHF. Har du en radio ansluten till denna antenn så behövs spröten med kör du endast Boxer så sitter UHF spröten inuti plasten.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Tips om bra TV-antenn...

Jag ska ta ett kort på antennen (och det vita skinande blanka taket) i morn så får du se, MVH Annette
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Tips om bra TV-antenn...

Om man vill förenkla för sig själv tycker jag man ska välja en rundupptagande antenn. De flesta antenner är riktantenner så man måste veta (åtminstone ungefär) riktningen till sändaren om man ska hitta mottagning på första scanning försöket.

Jag hade tidigare en "billig" riktantenn men den fick pension och ersattes av en Triax UFO Marine (28dB rundupptagande) antenn. Sen dess inga problem med mottagning och scanning av kanaler.

Triax-UFO Marin digital antenn

Kama:s pris är 1195:- men man kan hitta den lite billigare på nätet.

Erlandssons brygga (Sickla och Solna) tar 898:- för den
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Tips om bra TV-antenn...

Hallå igen.
Nu har jag sett dina fina bilder på antennen. De sprötet som är av kan inte vara det som krånglar för dig. Det du kan göra själv är att se över alla kontakter på koaxialkablarna. En endaste liten kardel från skärmen som ligger över mittledaren kan äventyra allt. Och att du kollar så att där är 12Volt fram till plastboxen i garderoben. Det är ingen ekonomi i att ta hjälp av en TV antenn gubbe med en mätmottagare, utan då får du köpa en ny antenn. Väljer du en från Televes så köp inte 1440 MACAB om nu någon skulle ha en sådan kvar, utan ta 1441 MACAB så slipper du spröten (den tar VHF i alla fall, kan kanske komma HD kanaler här i framtiden) där bak.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Tips om bra TV-antenn...

Här är närmare bilder på antennen. Jag tycker att det är konstigt att den skulle fungera utan det sprötet som är av. Har det ingen funktion?
 

Bilagor

  • _DSC9751.jpg
    _DSC9751.jpg
    100,2 KB · Visningar: 3
  • _DSC9753.jpg
    _DSC9753.jpg
    94,9 KB · Visningar: 1

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tips om bra TV-antenn...

Den delen som er ødelagt brukes ved mottak av de gamle vhf basserte kanalene, dagens digitale sendinger går over uhf nettet. Så lenge du ikke trenger analoge sendinger over det eldste nettet (finnes i noen få steder fortsatt) så har skaden ingen virkning.
 
Toppen