• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips max 4h från Sthlm där man kan plocka blåbär o övernatta gratis

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Hej.

Är på jakt efter något ställe där man kan åka och plocka mycket blåbär över helgen. Försökte göra det i Stockholm härom helgen men beskådade ett femtiotal fästingar när jag kollade ner på hand & skål. Summa summarum är att man inte vill ge sig ut igen, kommunerna får ta tag i det och börja bespruta gräset ifall det ska gå att nyttja ordentligt.

Tanken är då att resa längre söderut över någon helg där det finns mindre fästingar. Norrut hade väl varit bäst men där finns det kanske inga blåbär kvar så sent på året. Max 3-4h från Stockholm ska det vara. Jag önskar därför förslag på någonstans där det finns rikt med blåbär, och en gratis plats att stå helst vid en sjö om möjligt och där det är mindre fästingar än i Stockholm.

Mvh
Jonathan
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag var en sväng kring Jädraås, Vilhelmina, Vildmarksvägen och Flarruet. för ett par veckor sedan. Då kollade jag i skogarna men blåbären var oplockbara. Minsta nuddning så sprack de.

Och bespruta markerna för att stoppa fästingar för att kunna plocka blåbär låter svårgenomförbart ur miljösynpunkt. Vilket medel skulle det vara som gör att fästingarna dör men blåbären förblir ätbara? (Jo, jag vet att det går att äta dem även om de skulle vara besprutade med både det ena och det andra, men man vill kanske överleva också :oops: .)
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Jag var en sväng kring Jädraås, Vilhelmina, Vildmarksvägen och Flarruet. för ett par veckor sedan. Då kollade jag i skogarna men blåbären var oplockbara. Minsta nuddning så sprack de.

Och bespruta markerna för att stoppa fästingar för att kunna plocka blåbär låter svårgenomförbart ur miljösynpunkt. Vilket medel skulle det vara som gör att fästingarna dör men blåbären förblir ätbara? (Jo, jag vet att det går att äta dem även om de skulle vara besprutade med både det ena och det andra, men man vill kanske överleva också :oops: .)
Jasså... Sprack blåbären när du tog i dom, det har jag aldrig varit med om.

Ja, absolut, man bör göra någonting åt färstingsituationen i Stockholm. Det går knappt att vistas ute, samma sak var när jag skulle gå en liten skogsslinga i ett naturreservat. Ett tiotals fästingar försökte bita sig fast efter en halvtimmes promenad. Kanske inte att man sprutar just på blåbären men i övrigt. Det går ju knappt att vara ute.

Mvh
Jonathan
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Vi bor 25 mil norr om Stockholm, det tar ungefär 3 timmar att nå S
huvudstaden, så vi uppfyller det ena av dina kriterier, avståndet till Stockholm.

Däremot bekräftar vi vad redan andra sagt, du är för sent ute den här säsongen. Carola som är en ”skogsmulle” säger att det nu inte finns ett bär att plocka. Sedan har vi de 100-tals bärplockandes Thailändare som vi haft i området de senaste månaderna, de har rest hem och bäruppköparna har plockat ner skyltarna.

Synd, men välkommen upp nästa säsong

Tommy
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Hej,

Tack för svaret. Jag kom dock på att jag tänkt fel, det ska ju vara längre söderut. I norr så försvinner väl blåbären snabbare p.g.a kallare klimat.

Mvh
Jonathan

Vi bor 25 mil norr om Stockholm, det tar ungefär 3 timmar att nå S
huvudstaden, så vi uppfyller det ena av dina kriterier, avståndet till Stockholm.

Däremot bekräftar vi vad redan andra sagt, du är för sent ute den här säsongen. Carola som är en ”skogsmulle” säger att det nu inte finns ett bär att plocka. Sedan har vi de 100-tals bärplockandes Thailändare som vi haft i området de senaste månaderna, de har rest hem och bäruppköparna har plockat ner skyltarna.

Synd, men välkommen upp nästa säsong

Tommy
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Här i Småland och obygderna kring Gullaskriv hittar du inga bär. Men det tar kanske längre tid än fyra timmar att köra hit tror jag. Vi är ute och plockar blåbär i augusti. Då har proffsen redan varit ute med sina bärplockare och vi plockar för hand utan något skräp, blad, barr eller grenar. Det är bara att lägga i grytan när vi kommer hem. Ibland har vi kunnat plocka i början av september också men risken är större att råka ut för övermogna som snabbt övergår till slafsigt klegg som bara är till besvär när man får dem i handen.

//Michael, medlem
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
I skogarna på gränsen mellan Östergötland och Småland finns det gott om lingon, blåbär och fästingar, har varit ute i skogen och röjt lite de senaste veckorna och det är inte ovanligt att man får plocka bort 10-15 fästingar i duschen efter utfört jobb. Tar du bort fästingarna inom ett dygn så är risken inte så stor att få borelia eller TBE. Åter till blåbärsplockandet, tyvärr är du lite sent ute för att hitta fina blåbär, dessutom startar älgjakten på fredag så det är stor risk att du får sällskap av älgjägare.
 
Toppen