• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AC, Kylsystem Tips: byte kylfläkt till skäliga pengar (Ducato -88)

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Nu när det blev riktigt varmt så insåg jag att kylarfläkten inte startade när motorn blev riktigt varm. Och det var inte så konstigt: motorn var stum! När jag väl öppnade den så insåg jag att den var bortom all räddning...

Vad kostar då en ny? Jo, svettiga 2400,- på Skruvat och vad original kostar vill jag inte ens tänka på.

Men..då har Biltema en modell för ca 10% av detta pris, den här:

Visst, jag var tvungen att göra en liten adapterplatta och skarva kablarna men det är gott om plats och inte speciellt svårt. Tog någon timme och nu har jag fungerande kylfläkt igen.

kiht4ywan29bh9sgojhwakmk
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.393
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Nu när det blev riktigt varmt så insåg jag att kylarfläkten inte startade när motorn blev riktigt varm. Och det var inte så konstigt: motorn var stum! När jag väl öppnade den så insåg jag att den var bortom all räddning...

Vad kostar då en ny? Jo, svettiga 2400,- på Skruvat och vad original kostar vill jag inte ens tänka på.

Men..då har Biltema en modell för ca 10% av detta pris, den här:

Visst, jag var tvungen att göra en liten adapterplatta och skarva kablarna men det är gott om plats och inte speciellt svårt. Tog någon timme och nu har jag fungerande kylfläkt igen.

kiht4ywan29bh9sgojhwakmk
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.393
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
€600 är rätt svettigt för det handlar bara om en vanlig...elektrisk fläkt, rätt och slätt. Ingen raketforskning direkt och den typen av fläkt har funnits i fordon sen 70-talet. Vill man montera en extra finns plats för det men det har jag aldrig känt behov av.
Scrolla längre ner på sidan i länken.
Den kostar €149
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
401
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Nu när det blev riktigt varmt så insåg jag att kylarfläkten inte startade när motorn blev riktigt varm. Och det var inte så konstigt: motorn var stum! När jag väl öppnade den så insåg jag att den var bortom all räddning...

Vad kostar då en ny? Jo, svettiga 2400,- på Skruvat och vad original kostar vill jag inte ens tänka på.

Men..då har Biltema en modell för ca 10% av detta pris, den här:

Visst, jag var tvungen att göra en liten adapterplatta och skarva kablarna men det är gott om plats och inte speciellt svårt. Tog någon timme och nu har jag fungerande kylfläkt igen.

kiht4ywan29bh9sgojhwakmk
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Scrolla längre ner på sidan i länken.
Den kostar €149
OK. Ja det var billigare men bilden stämmer absolut inte med originalet, fästena ser hela annorlunda ut.
Men 239,- på Biltema är fortfarande rätt oslagbart och den kan man köpa över disk, denna måste man beställa och vänta på i någon vecka eller så plus att frakt tillkommer. Gäller även den från Autodoc, där stämmer bilden och priset var ännu längre men leveranstiden från dem kan vara rätt lång.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.726
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
OK. Ja det var billigare men bilden stämmer absolut inte med originalet, fästena ser hela annorlunda ut.
Men 239,- på Biltema är fortfarande rätt oslagbart och den kan man köpa över disk, denna måste man beställa och vänta på i någon vecka eller så plus att frakt tillkommer. Gäller även den från Autodoc, där stämmer bilden och priset var ännu längre men leveranstiden från dem kan vara rätt lång.

Är det samma effekt på fläkten? Fläktarna i Fiaten är rätt kraftiga? och 10" = 250mm känns spontant lite liten?
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Lite svårt att se på bilden men fläkten bör ju ha en fläktkåpa så att hela kylarens yta
avslutas med fläkten för att få maximal verkan på ingående luft.
Om man inte gör detta så kan luften gå fram och tillbaka i ytterkanterna och skapa
ett vakuum på vissa ställen framför fläkten och bakom kylaren.
Jag har hjälpt flera V8 folk med kokande motorer som svurit åt elfläktar när dom skrotat
fläktkåpan och monterat fläkt bakom kylaren.
En del testade med att montera en framför och en bakom vilket ledde till ännu värre problem.
En del satt bara dit en fläkt framför och dom trodde att det skulle fungera men då blev det
för varmt i motorrummet och andra problem uppdagades.

Sedan var det en del som monterade fläkten framför som hade köpt fel fläkt så den blåste varmluft framåt eller
snurrade åt fel håll så ingen luft gick genom kylaren. :)
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Är det samma effekt på fläkten? Fläktarna i Fiaten är rätt kraftiga? och 10" = 250mm känns spontant lite liten?
Det sitter bara en fläkt i bensinmodellen och den här är ungefär lika stor som originalet - men originalet har färre vingar. Den här ger 800 kbm luft per timme och det är betydligt mer än 0 kbm som jag kört med under 7 år utan att några problem har uppstått. Det är ju inte effekten som är avgörande utan hur mycket luft den skyfflar. Den som är två snäpp större (14") ökar bara flödet från 800 till 900 kbm/h.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Lite svårt att se på bilden men fläkten bör ju ha en fläktkåpa så att hela kylarens yta
avslutas med fläkten för att få maximal verkan på ingående luft.
Om man inte gör detta så kan luften gå fram och tillbaka i ytterkanterna och skapa
ett vakuum på vissa ställen framför fläkten och bakom kylaren.
Jo men så ser inte ens originalmonteringen ut utan det är en stor hållare i plast där fläkten sitter i mitten. Hela konstruktionen täcker kanske 40% av kylarens totala yta och den sitter distanserad en bra bit från själva kylaren utan att man på något sätt leder in luften. Då är det nog viktigare att det är "klart bakåt" och att den varma luften har någonstans att ta vägen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.726
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det sitter bara en fläkt i bensinmodellen och den här är ungefär lika stor som originalet - men originalet har färre vingar. Den här ger 800 kbm luft per timme och det är betydligt mer än 0 kbm som jag kört med under 7 år utan att några problem har uppstått. Det är ju inte effekten som är avgörande utan hur mycket luft den skyfflar. Den som är två snäpp större (14") ökar bara flödet från 800 till 900 kbm/h.

En fläkt med högre effekt "skyfflar" mera luft. Det spelar ingen roll hur stor diametern är om motorn inte orkar driva runt fläkten
tillräckligt fort.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
En fläkt med högre effekt "skyfflar" mera luft. Det spelar ingen roll hur stor diametern är om motorn inte orkar driva runt fläkten
tillräckligt fort.
I teorin kanske. Men vad är det som säger att den arbetar med full effekt hela tiden? Den siffran är bara ett värde på vad den maximalt kan dra. Det är ju sen "bara" luft den ska flytta, ingen vätska och den klarar att hålla sitt maximala varvtal hela tiden. Sen har originalfläkten 5 blad och Biltemas 10 blad och det blåser betänkligt när det är igång så den funkar nog bra till den här uppgiften. :msn_sunglasses:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.726
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
I teorin kanske. Men vad är det som säger att den arbetar med full effekt hela tiden? Den siffran är bara ett värde på vad den maximalt kan dra. Det är ju sen "bara" luft den ska flytta, ingen vätska och den klarar att hålla sitt maximala varvtal hela tiden. Sen har originalfläkten 5 blad och Biltemas 10 blad och det blåser betänkligt när det är igång så den funkar nog bra till den här uppgiften. :msn_sunglasses:

Vad jag vet går kylfläktarna i de här bilarna antingen med full effekt eller inte alls. Och att en fläkt med starkare motor alla övriga parametrar
lika levererar mera luft är nog ganska säkert, har inget med teori att göra. Möjligen behöver den starkare motorn en större fläkt för att
leverera som allra bäst. Men, du är ju nöjd med ditt val, det är ju för den skull inte något man bör rekommendera alla utan att kolla
ordentligt, speciellt på bilar med lite större motorer, på min bil finns två rejäla fläktar men det är en 2,5 TDi.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Vad jag vet går kylfläktarna i de här bilarna antingen med full effekt eller inte alls. Och att en fläkt med starkare motor alla övriga parametrar
lika levererar mera luft är nog ganska säkert, har inget med teori att göra. Möjligen behöver den starkare motorn en större fläkt för att
leverera som allra bäst. Men, du är ju nöjd med ditt val, det är ju för den skull inte något man bör rekommendera alla utan att kolla
ordentligt, speciellt på bilar med lite större motorer, på min bil finns två rejäla fläktar men det är en 2,5 TDi.
Nu är vi inne på fysik. Det skulle gå att göra en fläkt på 25 cm som förbrukar 100W (fel: har en märkeffekt på 100W) men som bara har tre blad och endast snurrar med 200 varv per minut. Den skulle vara urstark men inte speciellt effektiv. Det är lindningarna/antal poler på motorn som bestämmer varvtalet.
Det skulle också gå att göra en fläkt på 25 cm som har 10 blad och som också förbrukar 100W (eller har denna märkeffekt) men som snurrar med 2500 varv per minut. Den skulle inte bli speciellt stark (lågt vridmoment) men luft skulle den orka att flytta utan att sucka in.
Vilken av dessa tror du skulle kyla en motor bäst? ;)

Bara för att en motor kan förbruka 100W så behöver den inte göra det under drift utan mest effekt behövs och förbrukas i startögonblicket - eller om motståndet ändras. Luften har ganska konstant motstånd så där sker nog inga större förändringar men en stor fläkt med hög massa behöver mer kraft att spinna upp än en liten och lätt. Jämför en startmotor. Den behöver ca 80-100A vid tillslag men kanske bara 20A när den väl drar runt motorn men är det minusgrader och går trögt kan denna siffra säkert fördubblas.

Modernare bilar brukar även ha varvtalsstyrning på kylfläkten/arna.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.726
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nu är vi inne på fysik. Det skulle gå att göra en fläkt på 25 cm som förbrukar 100W (fel: har en märkeffekt på 100W) men som bara har tre blad och endast snurrar med 200 varv per minut. Den skulle vara urstark men inte speciellt effektiv. Det är lindningarna/antal poler på motorn som bestämmer varvtalet.
Det skulle också gå att göra en fläkt på 25 cm som har 10 blad och som också förbrukar 100W (eller har denna märkeffekt) men som snurrar med 2500 varv per minut. Den skulle inte bli speciellt stark (lågt vridmoment) men luft skulle den orka att flytta utan att sucka in.
Vilken av dessa tror du skulle kyla en motor bäst? ;)

Bara för att en motor kan förbruka 100W så behöver den inte göra det under drift utan mest effekt behövs och förbrukas i startögonblicket - eller om motståndet ändras. Luften har ganska konstant motstånd så där sker nog inga större förändringar men en stor fläkt med hög massa behöver mer kraft att spinna upp än en liten och lätt. Jämför en startmotor. Den behöver ca 80-100A vid tillslag men kanske bara 20A när den väl drar runt motorn men är det minusgrader och går trögt kan denna siffra säkert fördubblas.

Modernare bilar brukar även ha varvtalsstyrning på kylfläkten/arna.

Märkeffekten på en motor vad den förbrukar i drift och inte startströmmen. Och vi pratar väl husbilarna som vi har här?
Dina teorier om diverse konfigurationer för fläktar lämnar jag utan kommentar.
 
Senast ändrad:
Toppen