• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tips..ang. Luftfjädring.

F

F.d. 50069

Guest
Jo, så här var det..

Igår märkte jag att vänster sida på luftfjädringen höll trycket avsevärt sämre än andra sidan...

Bossing i Linköping har gjort jobbet så ett telefonsamtal dit blev följden.
Janne på verkstaden sa
; brukar aldrig krångla och är det något vajsing så är det i luftventilen som man minskar trycket med.

"Skruva bort mässingshylsan och ta bort ventilen (samma som till bildäck), blås rent med kompressorn och sätt dit en ny ventil sen skall det funka....."

Janne berättade att det blir kondens och drit som samlas där under stilleståndet!

Nu funkar det igen och det var ett litet vardagsenkelt tips från Mjölby.

viggoboy

FD HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Tips..ang. Luftfjädring.

Fick också gjort det hos Bossing.

Hur mycket är max bar man kan trycka i?
Jag skulle idag kolla höjden på mina normalt 1-1,5 och 4,5
3 cm i bakvagnen, det var inte mera.
Då märkte jag att höger tryck började sjunka lite.
Släppte ut till 1,5 igen.

F

F.d. 50069

Guest
Sv: Tips..ang. Luftfjädring.

Maxtryck är 7kg/cm2, men då blir det HÖGT i rumpen.
Våran bil (Eriba 7,40cm lång) har en bra setupp i fjädringen redan utan luftfjädring men orsaken till köp var att lyfta rumpen för säkerhets skull vid vissa tillfällen pga. av rätt stort överhäng.
Sen blir bilen rätt mycket bekvämare att åka i med ett moderat lufttryck i gummikuddarna (ca 1 till 2 kg). Skarvarna på Autobahn märks knappt.

En fördel är också vid uppställning att det går att höja en sida rätt så ordentligt, gissar på minst 8-10cm:).

En bra pryl helt enkelt....sen är det ju skoj med lite extrainstrument i panelen som gör gott i pojksjälen, he he;)

Toppen