• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tillsatsmedel

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Ospecificerat
Årsmodell Chassie: Ospecificerad
Husbilsfabrikat: Ospecificerat
Årsmodell Husbil: Ospecificerad
Ämnesområde: Motor
Hej Jag skulle vilja veta om någon i klubben har någon erfarenhet av tillsats-medel i dieseln,Typ Tri-Pak = Centanhöjande bla samt Bränslebesparande?
Ps. Jag har svårt att ta till mig såna här mrakelmedel.
MVH Hasse P.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.587
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Det finns inga "mirakelmedel", och det behövs inga andra inblandningar i dieseln än vad motortillverkaren rekommenderar. Det är dessutom både onödigt och dyrt.
 
F

F.d. 4879

Guest
Gunnars svar är helt rätt, det finns inga mirakelgrejer. Det ända som jag har testat och använder i verkstaden är Pro Tec. Dom har nåt som heter Diesel Conditioner och gör rent bränslesystemet samt även katalysatorn om man har det på bilen. Den sänker inte bränsleförbrukningen och ger inte fler hästar men den ser till att det hela fungerar utan problem. Blandar upp sig med eventuellt vatten så att det förbränns mm.
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Något mirakelmedel finns inte, skulle det ha funnits något sådant vore det redan iblandat dieseln på macken.

Men det finns undersökningar som tyder på att 2% biodiesel (RME) ökar smörjförmågan hos den vanliga MK1 dieseln:
http://www.nbb.org/pdf_files/fuelfactsheets/Lubricity.PDF

Nu är det så finurligt uttänkt av oljebolagen att de redan nu blandar i några procent RME/biodiesel i den vanliga petrodieseln och kallar den - biodiesel!
Idén är att man ska tro att man är miljövänlig och tankar enbart biodiesel från "Biodiesel"-pumpen trots att det är 95% petrodiesel!

http://www.okq8.se/data/internal/data/10/61/1158662274010/SPI_www.Diesel_akare_060919.pdf

http://www.statoil.se/MAR/SVG01184.nsf/html/index.html

För att höja smörjförmågan i petrodieseln kan man blanda i 1-2% rapsolja men att öka inblandningen av rapsolja mer än till 3-4% utan förvärmning av bränslet rekommenderas inte här:
http://journeytoforever.org/biodiesel_svo.html#guide

Personligen kör jag vår gamla Golf TDI på 1% rapsolja i MK-1 vintertid och 2% sommartid men man kanske kan använda tvåtaktsolja i stället för att minska risken för problem vintertid.

Och som alltid gör man sådana här experiment på egen risk, några garantier lämnas inte av någon, inte av undertecknad heller! :cool:

Kjell
 

Frank Ekman

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024
Jag vet inget om inblandningar förutom Rapsolja som jag köper på ICA bl.a.
Sommartid kör jag med en inblandning upp till 75%. Vintertid blir det bara någon enstaka liter / tankning.
Jag upplever bilen betydligt starkare samt därmed också bränslesnålare. Ca 1.5 dl / mil sommartid med större mängd rapsolja.
Samma effekt som man tankar det " smutsiga " bränslet utomlands.
Eftersom rapsen är billigare än oljan. Åtgången blir mindre och jag upplever bilen starkare så är det för min del bara bra.
Har kört ca 6000 mil med blandningen i olika mängder. Bilen går som en klocka så det kan inte vara skadligt heller.

Hälsningar
111 Frank
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
håller med frank.
jag har blandat rapsolja så länge jag har haft husbilen, och upplevt samma sak:
starkare, snabbare, snålare och billigare :snow-icon:

fast vintertid får man tänka på viskositeten, då blandar jag bara i 40-50%
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Håller med att det inte finns några mirakelmedel men det finns effekthöjande åtgärder som fungerar mer eller mindre.
:confused: Det pratas om rapsolja som höjer effekten.........
:confused: Det finns ett tillsatsmedel som heter CetanX (kanske fungerar)......
:confused: Så har vi inblandning av 2-taktsolja.........
:eek: Så kommer nog det jag tycker fungerar bäst som effekthöjare och det är sydeuropeisk diesel. Med den minskar förbrukningen/mil.

Fast skulle nog vilja påstå att det bästa sättet att minska förbrukningen blir med mjuk och följsam körning och laglig hastighet.
 
F

F.d. 6057

Guest
Håkan J skrev:
Håller med att det inte finns några mirakelmedel men det finns effekthöjande åtgärder som fungerar mer eller mindre.
:confused: Det pratas om rapsolja som höjer effekten.........
:confused: Det finns ett tillsatsmedel som heter CetanX (kanske fungerar)......
:confused: Så har vi inblandning av 2-taktsolja.........
:eek: Så kommer nog det jag tycker fungerar bäst som effekthöjare och det är sydeuropeisk diesel. Med den minskar förbrukningen/mil.

Fast skulle nog vilja påstå att det bästa sättet att minska förbrukningen blir med mjuk och följsam körning och laglig hastighet.


Såg en test på tv, dom tankade bilen med 1liter diesel och mätte varv runt en bana. sedan tankade dom en liter ren rapsolja och körde runt banan skillnaden blev att dom kom ungefär ett halvt varv kortare med rapsoljan.
 
Toppen