Tommy Dynér
FD HBK Medlem
Nu börjar det röra på sig när det det gäller den så orättvisa och kontraproduktiva bonus-malusmodellen och WLTP’s beräkningsformell, som framförallt drabbar våra husbilar. Remissvaren kring förändringar av det nuvarande bonus-malus-systemet för fordonsskatt håller på att ställas samman på finansdepartementet.
Husbilsklubben har tidigare uttryckt sina protester i remissvaret till Finansdepartementet, HRF driver Husbilskampen som söker öppna ögonen på beslutsfattarna har nu fått draghjälp av flera aktörer och även från oväntat håll.
Nu kommer även hård kritik mot regeringens nya förslag till förstärkt bonus-malussystem från de egna myndigheterna som kritiserar regeringen.
Av särskilt intresse är expertmyndigheten Transportstyrelsens svar – i sitt svar kräver de en helt ny konsekvensutredning beträffande beskattningen av husbilar och vissa andra typer av lätta transportbilar. Deras konstaterande väger väldigt tungt för HRF:s och Husbilskampens del. Tidigare har de beskrivit hanteringen av husbilen som ”olycklig”, men något krav på nya konsekvensutredningar har de aldrig uttryckt så pass öppet tidigare. Vårt gemensamma arbete bär frukt!
- Transportstyrelsen ifrågasätter höjningen av skatten på transportbilar och husbilar till 25 000 – 30 000 kr per år, då kraven i övriga EU är lägre på dessa bilar.
- Transportstyrelsen anser att man i konsekvensutredningen i större utsträckning behöver utreda hur företag och ägare av lätta lastbilar och husbilar påverkas av förslaget, då förändringar i bonus-malus-systemet tenderar att få stora och oförutsedda konsekvenser för ägare av sådana fordon,skriver generaldirektör Jonas Bjelfvenstam.
Även Energimyndigheten har invändningar, och godkänner inte förslaget fullt ut, de tycker att en helhetsanalys saknas och önskar att situationen för husbilar och hantverkarbilar måste belyses, då det i stor utsträckning saknas bonusalternativ.
– Energimyndigheten önskar ett helhetsgrepp i den fortsatta styrningen av nyförsäljningen av lätta fordon. Detta förslag omfattar endast en del av den totala styrningen av nyförsäljning vilket gör att det blir svårt att bedöma konsekvenserna av förslaget.
Att branschens egna tunga aktörer som MRF, Bil Sweden och Volvo Cars protesterat var väntat, men även Svenskt Näringsliv är starkt kritiska och vill stoppa förslaget i papperskorgen.
Bara ett fåtal remissinstanser godkänner förslaget utan invändningar. Till dem hör Konsumentverket, Skatteverket, Trafikverket och Sveriges kommuner och Regioner.
Här kan du läsa Transportstyrelsens remissvar: https://www.regeringen.se/4ad47b/co...d849498de99b53bdba9a0f/transportstyrelsen.pdf
Artikel: CarUp avslöjar: Stenhård kritik mot chockhöjd bonus-malus - CarUp.se
Husbilsklubben har tidigare uttryckt sina protester i remissvaret till Finansdepartementet, HRF driver Husbilskampen som söker öppna ögonen på beslutsfattarna har nu fått draghjälp av flera aktörer och även från oväntat håll.
Nu kommer även hård kritik mot regeringens nya förslag till förstärkt bonus-malussystem från de egna myndigheterna som kritiserar regeringen.
Av särskilt intresse är expertmyndigheten Transportstyrelsens svar – i sitt svar kräver de en helt ny konsekvensutredning beträffande beskattningen av husbilar och vissa andra typer av lätta transportbilar. Deras konstaterande väger väldigt tungt för HRF:s och Husbilskampens del. Tidigare har de beskrivit hanteringen av husbilen som ”olycklig”, men något krav på nya konsekvensutredningar har de aldrig uttryckt så pass öppet tidigare. Vårt gemensamma arbete bär frukt!
- Transportstyrelsen ifrågasätter höjningen av skatten på transportbilar och husbilar till 25 000 – 30 000 kr per år, då kraven i övriga EU är lägre på dessa bilar.
- Transportstyrelsen anser att man i konsekvensutredningen i större utsträckning behöver utreda hur företag och ägare av lätta lastbilar och husbilar påverkas av förslaget, då förändringar i bonus-malus-systemet tenderar att få stora och oförutsedda konsekvenser för ägare av sådana fordon,skriver generaldirektör Jonas Bjelfvenstam.
Även Energimyndigheten har invändningar, och godkänner inte förslaget fullt ut, de tycker att en helhetsanalys saknas och önskar att situationen för husbilar och hantverkarbilar måste belyses, då det i stor utsträckning saknas bonusalternativ.
– Energimyndigheten önskar ett helhetsgrepp i den fortsatta styrningen av nyförsäljningen av lätta fordon. Detta förslag omfattar endast en del av den totala styrningen av nyförsäljning vilket gör att det blir svårt att bedöma konsekvenserna av förslaget.
Att branschens egna tunga aktörer som MRF, Bil Sweden och Volvo Cars protesterat var väntat, men även Svenskt Näringsliv är starkt kritiska och vill stoppa förslaget i papperskorgen.
Bara ett fåtal remissinstanser godkänner förslaget utan invändningar. Till dem hör Konsumentverket, Skatteverket, Trafikverket och Sveriges kommuner och Regioner.
Här kan du läsa Transportstyrelsens remissvar: https://www.regeringen.se/4ad47b/co...d849498de99b53bdba9a0f/transportstyrelsen.pdf
Artikel: CarUp avslöjar: Stenhård kritik mot chockhöjd bonus-malus - CarUp.se
Senast ändrad: