• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Till experterna

Anhe

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Gällivare
HBK-Nr
32649
Medlemskap
2024
Kan ni vänligen utreda vad denna revolution innebär?
Pris 6995:- är ju tilltalande....
Tyvärr vikt på 31,5 kg
XTREME CARBON BATTERI 100Ah
Den senaste teknologin inom TPPL (Thin Plate Pure Lead) batterier. Tack vare unik tillverkningsprocess av rena bly plattor revolutionerar nu Leoch blybatteri teknologin med Xtreme Carbon batteriet PLH+C. Denna teknologi innebär bland annat följande fördelar:
SNABBLADDNING
* Möjlighet att ladda upp det till 90% på 1 h!
Upp till 1000 CYKLER 80% DoD
* Mer än 3x ett vanlig AGM batteri
EXTREMA TEMPERATURER
* Från -30°C till +60°C
EXTREMT TÅLIG
* Extremt tålig för halvladdning (PSoC)
* Extremt låg självurladdning
 
F

F.d. 940

Guest
Kan ni vänligen utreda vad denna revolution innebär?
Pris 6995:- är ju tilltalande....
Tyvärr vikt på 31,5 kg
XTREME CARBON BATTERI 100Ah
Den senaste teknologin inom TPPL (Thin Plate Pure Lead) batterier. Tack vare unik tillverkningsprocess av rena bly plattor revolutionerar nu Leoch blybatteri teknologin med Xtreme Carbon batteriet PLH+C. Denna teknologi innebär bland annat följande fördelar:
SNABBLADDNING
* Möjlighet att ladda upp det till 90% på 1 h!
Upp till 1000 CYKLER 80% DoD
* Mer än 3x ett vanlig AGM batteri
EXTREMA TEMPERATURER
* Från -30°C till +60°C
EXTREMT TÅLIG
* Extremt tålig för halvladdning (PSoC)
* Extremt låg självurladdning

Jag har detta.
Arne.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Anhe.... Ifall jag inte minns fel så finns det redan en tråd om just carbon-batterier, vet dock inte om det gäller batteriet du tänker på, sök i forumet.

Texten du skriver ser ut som den är tagen från en reklam, du skriver/länkar inte vilken tillverkare som gjort denna revolution.
På din fråga kan du nog inte få något bra svar här på denna revolution.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tack,
tittar på databladet, som är lite tunt.
En fördel jämfört med LiFePO4 är väl laddning i stark kyla, fast där har man redan lösning sedan länge med inbyggd värme i vissa LFP-drop in batterier, så den går bort.
Kvar blir belastning, detta batteri borde klara högre ström än 100A, så det kan vara en fördel, ifall man har en kraftig inverter.
Det går även att snabbladda detta som ett Lithium, enligt reklamen, där kanske Arne13 kan bekräfta ifall kan klarar att ladda ifrån soc20% till soc90% på 1h.
Priset över tid blir väl ca. 2-3 gånger högre på detta, jämfört med ett LFP, då detta carbon bara klarar runt 1000 cykler.
Men detta är nog ett av de bästa AGM-batteri man kan ha, men inga blybatterier i en husbil klarar att jämföras med Lithiumbatterier, förstås beroende på hur man använder sina batterier, åker man bara mellan Ställplatser/campingar med elplats, så behöver man bara ett pyttelitet blybatteri.
 

Bilagor

  • xtream_carbon_agm_battery_100_a.pdf
    196,9 KB · Visningar: 8

Anhe

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Gällivare
HBK-Nr
32649
Medlemskap
2024
Låter som ett lithium med värme och motsvarande storlek är att föredra, är en prisklass på ett sådant på 8- 9.000 kr ok eller bör man kliva upp till 10- 15.000 kvalitetsmässigt?(Blir i så fall 2 st då jag har 360 ah idag)
 

Emerson

FD HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2021
Installerade 2 st Lead Carbon 100 Ah ifjor och skall installera min inverter (ren sinus) 2 kW (4 kW) om nån vecka. Återkommer därefter med feedback. Tänker köra bl a Dometic 2100 AC över detta och tror det kommer funka bra.
Har Ctek Dual 250SA + SmartPass samt 430 w solceller (PERC, Prevent, D). Har hittills inte kommit under 96% på batterierna. Mätare Victron BMV 712 bt.
Men som sagt återkommer jag senare under sommaren med mer info hur långt det håller.

Hoppas du är nöjd Arne HBK 13
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Låter som ett lithium med värme och motsvarande storlek är att föredra, är en prisklass på ett sådant på 8- 9.000 kr ok eller bör man kliva upp till 10- 15.000 kvalitetsmässigt?(Blir i så fall 2 st då jag har 360 ah idag)

En svår fråga, bra garantier kan vara ett argument att betala lite mer.
Ifall jag personligen skulle köpa ett drop-in i Sverige så ligger Skanbat rätt bra till.
Är väl KG Knutsson som är generalagent på dem och de är stora på svenska marknaden.

Men själv hade jag byggt egna drop-in LFP, fast det vill jag inte rekommendera en glad amatör, och då kan det även bli strul med ev. garantier.
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2024
Installerade 2 st Lead Carbon 100 Ah ifjor och skall installera min inverter (ren sinus) 2 kW (4 kW) om nån vecka. Återkommer därefter med feedback. Tänker köra bl a Dometic 2100 AC över detta och tror det kommer funka bra.
Har Ctek Dual 250SA + SmartPass samt 430 w solceller (PERC, Prevent, D). Har hittills inte kommit under 96% på batterierna. Mätare Victron BMV 712 bt.
Men som sagt återkommer jag senare under sommaren med mer info hur långt det håller.

Hoppas du är nöjd Arne HBK 13
Hej, Sitter och funderar på att göra en sådan lösning och undrar hur detta har fungerat? Jag är nyfiken på solpanelerna oxså ser att det finns 150 wattare med PERC .
Bosse
 
Toppen