• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tillåten hastighet för husbil 4400kg i Europa?

Burstner T610

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
23281
Medlemskap
2024
Ta med regbeviset. Samtliga sittplatser med bilbälte skall vara "utmärkta" med dekal eller liknande.. HB ska också var godkänd för hastighet över 100 km/tim, även vara försedd med ABS bromsar.
 
S

Sören-6830

Guest
Då har väl även M fel:
Husbil totalvikt över 3,5 t
Landsväg och motorled: högst 80*
Motorväg: högst 80*
(kopierat från deras hemsida)
 

Burstner T610

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
23281
Medlemskap
2024
De hastigheterna gäller om man har Tempo 100 godkännande.Då får man köra 100 km/tim på motorväg och 80 km/tim där det är skyltat 80. Har man INTE Tempo 100 godkännande, så gäller 80 på motorväg samt 70 på 80 väg. Jag personligen tycker att 500 danska kronor är värt för att "slippa" fundera så mycket på hastigheterna. Skaffade ett sådant nu i somras.
 
S

Sören-6830

Guest
Har man INTE Tempo 100 godkännande, så gäller 80 på motorväg samt "70 på 80 väg""
Vilken källa har du på 70/80 km/tim?

Hittade själv en källa:
Tempo 100 campingbiler
 
Senast redigerad av en moderator:

Burstner T610

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
23281
Medlemskap
2024
Som jag tidigare skrivit om så är de hastigheter som jag uppgav som gäller ,INTE det M och Husbil & Husvagn uppger.. den söker han letar...
 
S

Sören-6830

Guest
Ja, men inte lätt att hitta. Har inte lyckats hitta korrekta uppgifter någonstans i svensk info av olika slag. Står inte ens i den danska länk Lassej hänvisar till. Först i den länk jag bifogat tidigare finns komplett info. Tänker naturligtvis på 70/80.....100-skylten finns det ju gott om info om sedan länge.
 
S

Sören-6830

Guest
Finns också i Faerdselstyrelsens info som jag bifogade i tidigare inlägg ifall du inte sett det.......
 
Toppen