• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tilläggsluftfjädring Fiat Ducato chassi

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Funderar på att montera Goldschmitt hjälp-/tilläggsluftfjädring & stabilisator (krängningshämmare) för att bästa möjliga komfort i vår Bürstner bil.
Är mkt tacksam att få höra om någon av Er har erfarenhet från tilläggsmontage som detta på ett Fiat Ducato 35L chassi (3 500kg TV)!?
Tack på förhand!

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Sv: Tilläggsluftfjädring Fiat Ducato chassi

Har precis i dagarna monterat 8" Goldschmitt tillsatsluftfjädring på min bil.
Det är ett också ett 35L chassie. Köpte satsen från Tyskland och monterade själv. Tog c:a 5 tim med luftslangar och kompressor. Gick att montera utan att ha bilen på domkraft el dyl. Låg på marken under bilen och gjorde detta utan problem.
Bilden blev upp och ner men ...

Bilagor

• Luftbälg.JPG
    Luftbälg.JPG
    211 KB · Visningar: 91
Senast ändrad:

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025

Tack ALf,

Ser riktigt bra ut!
Jag har två frågor o vore tacksam för svar:

1. Goldschmitt säljer två dimensioner av bälgar beroende på TV 3500 kg alt. > 3500 kg.
Om förstår Dig rätt så har Du en bil på ett 335L chassi dvs. max. 3500 kg!
Varför har Du valt de större 8 tums bälgarna?

Är själv inne på tankegången att välja de större bälgarna pga temporär överlast ibland...

2. Har Du hunnit prova om Du uppnått någon märkbar komfortförbättring efter installationen?

Hälsningar

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2026

Så lenge du beholder de originale fjærene på bilen er 6" nok så det holder på ett 3,5t og 3,85t chassis. Og om du kjører med midlertidig overlast er denne løsningen perfekt.

Har på mine 4 siste husbiler montert 6" Goldschmitt luftfjærer m/kompressor som jeg har kjøpt i tyskland, og det anbefales.

Den -store- fordelen er når man monterer disse på f.eks Fiat husbiler før 250 chassis i 2007, da forrige modeller har en mye dårligere konstruksjon mht bakfjærer.

På 250 chassis er bakfjærene av en helt annen karakter og egentlig uten last/funksjon problemer. Men man kan justere bilens vinkel etter last, man kan avrette bilen ved parkering og man har en lengre fjæringsvei som er myk og riktig. Med last så vil også bakenden være mer stabil.

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Tack ALf,

Ser riktigt bra ut!
Jag har två frågor o vore tacksam för svar:

1. Goldschmitt säljer två dimensioner av bälgar beroende på TV 3500 kg alt. > 3500 kg.
Om förstår Dig rätt så har Du en bil på ett 335L chassi dvs. max. 3500 kg!
Varför har Du valt de större 8 tums bälgarna?

Är själv inne på tankegången att välja de större bälgarna pga temporär överlast ibland...

2. Har Du hunnit prova om Du uppnått någon märkbar komfortförbättring efter installationen?

Hälsningar
Blev rådd av firman jag köpte av dom bara monterar 8" på nya Fiat.
Fick samma svar från Goldschmitt så det var inget att diskutera för mig.
Valde också med två manometrar så att man justera varje sida manuellt. Har inte provkört ännu. Hör av dig om du vill ha råd eller hjälp med inköp. Om jag inte minns fel så betalade jag 629 € för hela kitet. Ligger just nu på sjukhus men kommer hem dom närmaste dagarna.

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025

Om du är ute efter bättre komfort är krängningshämmare lite tveksamt. Krängningar i kurvor blir mindre, möjligen vindkänslighet. Men på dåliga vägar blir bilen "bråkigare"
Efter montering av luftjälpfjädrar tror jag inte att du behöver krängningshämmare.
Det är skilnad på helluftfjädring, där är dom ett måste tycker jag.
bosse b

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025

Blev rådd av firman jag köpte av dom bara monterar 8" på nya Fiat.
Fick samma svar från Goldschmitt så det var inget att diskutera för mig.
Valde också med två manometrar så att man justera varje sida manuellt. Har inte provkört ännu. Hör av dig om du vill ha råd eller hjälp med inköp. Om jag inte minns fel så betalade jag 629 € för hela kitet. Ligger just nu på sjukhus men kommer hem dom närmaste dagarna.

Hjärtligt Tack, blir aktuellt under våren så de e ingen brådska för min del.
Krya på Dig så hörs vi senare!

Hälsningar
Stefan

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Har AL-Ko luftfjädring Airtop med två separata mätare för inställning.
Fiat chassie heavy 4250kg...fungerar mycket bra... stabiliserar vid körning på lite kurviga småvägar och gör så att bakpartiet inte känns svajigt.
Kostade mellan 5-6 tusen monterat på fabrik. Rekommenderar någon typ av hjälpfjädring.

Bosse

airtop.jpg

sonic5.jpg

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025

Var hos HymerCenter i Ängelholm idag o de monterade 8' bälgar och en krängningshämmare på bakaxeln.

Upplevde en märkbart förbättrad komfort (mjuk o fin inte stum längre m full last) och en mjukare gång över motorvägens "betongplattor" hem till Göteborg.
Bilen blev också helt kursstabil vid omkörningar av långtradarna.

De monterade Goldschmitt's produkter med en passform som hand i handske, de erbjöd vidare lånebil o har varit mkt trevliga att ha att göra med!

/Stefan

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2026

Ett lite spørsmål, på mine to Fiat 250 chassis, en 08 modell og en 09 produksjon chassis så har krengningshammer bak, vært standard fra Fiat! Er du sikker på at din husbil på Fiat chassis har manglet denne komponenten? Og at ikke du nå har betalt for noe du faktisk hadde fra før. Dette er en av de store nyhetene som kom som standard på 07 Fiat 250 Husbilchassis.

Er mulig denne krengningshammeren er tillvalgs utstyr på chassis fabrikkordre til Burstner, men da synes det spesielt at Chausson og Itineo har de som std, og ikke en Burstner som er en vesentlig dyrere husbil.

Jeg anbefaler deg å sjekke dette mht fabrikk ordren på ditt chassis nummer hos en Fiat handler så du ikke er blitt lurt her.

:confused:

redigert inn:
Klippet fra Fiat Camper:
Hjuloppheng bak med stiv aksel og Camping Car parabelformede bladfjær, samt anti-roll bar
Forsterkede fjærer, spesifikk for bobil-versjonene.

Anti-roll bar = Sway bar = krangningshammer = Stabilistator stag.

Senast ändrad:

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025

Er mulig denne krengningshammeren er tillvalgs utstyr på chassis fabrikkordre til Burstner, men da synes det spesielt at Chausson og Itineo har de som std, og ikke en Burstner som er en vesentlig dyrere husbil.

Jeg anbefaler deg å sjekke dette mht fabrikk ordren på ditt chassis nummer hos en Fiat handler så du ikke er blitt lurt her.

redigert inn:
Klippet fra Fiat Camper:
Hjuloppheng bak med stiv aksel og Camping Car parabelformede bladfjær, samt anti-roll bar
Forsterkede fjærer, spesifikk for bobil-versjonene.

Anti-roll bar = Sway bar = krangningshammer = Stabilistator stag.

Undrar om det är ngn skillnad på Fiat's vs. Bürstner's specar eller om det skiljer mellan olika bodelsmodeller men faktum är att Bürstner inte specar anti-roll bar varken som standard eller optional för Ixeo IT modellerna fr.o.m. 2011.

Som jag förstår Bürstners specar så levereras Ixeo IT numera med Wider Rear Axle som standard jämfört mot tidigare dvs. bredare spårvidd bak. Om denna ändring har föranlett dem att slopa krängningshämmare som standard på Ixeo IT modellerna, vet jag däremot inte!

/Stefan
som standardDet kanske

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

På min 2008 är det krängningshämmare monterat som standard.
Verkar svårt att eftermontera sådan eftersom normalt sitter gråvattentanken i vägen. På min bil så är det uttag i tanken för krängningshämmaren. Tycker du skall kolla under om det ser nytt ut.

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025

På min 2008 är det krängningshämmare monterat som standard.
Verkar svårt att eftermontera sådan eftersom normalt sitter gråvattentanken i vägen. På min bil så är det uttag i tanken för krängningshämmaren. Tycker du skall kolla under om det ser nytt ut.

Det fanns ingen krängningshämmare monterad från fabrik och den som monterades igår är en Goldschmitt stabilisator anpassad efter bilens underrede inkl. bussningar o ramfästen.

Gråvattentankar monteras väl lite olika beroende på HB-modell & ramverk kan jag tänka mig!?

Jag är helt säker, ngn krängningshämmare fanns inte på bilen o den som eftermonterades igår är helt ny.

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2026

Jeg synes det høres veldig spesielt ut. Om man bestiller ett dedikert lavtbyggende husbilchassis med bred bakaksel, eller ett tradisjonelt høyt chassis med smal sporvidde er begge i husbil spec med krengningshammer. Fiat utviklet dette nye 250 chassis med Stabilisator som standard utrustning for husbil spesifikasjon. Faktisk er denne stabilisator svært viktig for gode og trygge kjøreegenskaper, og jeg har aldri hørt om at denne mangler på 250.

Jeg ville anbefale deg på det sterkeste å sjekke chassis nummer hos en Fiat forhandler og få de til å ta en print av fabrikk ordren på ditt chassis. Er chassis bestilt av Burstner som ett husbil chassis så skal dette være fabrikk montert. Kan det være en mangelpå leveranse fra Burstner som du faktisk skal ha dekket gratis?

Arkilles

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2025

Hjulupphängning som har optimerats och testats för husbilen

handling_sospensioni.jpg

Tiotusentals timmar av tester på provbänk och på vägar har utförts under husbilskonfigurationen.
Resultat: säkerhet och reskomfort även med full last.
  • Framvagn av typen McPherson med krängningshämmare
  • Bakvagn med stel hjulaxel med särskilda bladfjädrar för husbilar och krängningshämmare
  • Förstärkta fjädrar som är speciellt framtagna för husbilsversionerna.
    Enligt FIat husbilssida!

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025

Jeg synes det høres veldig spesielt ut. Om man bestiller ett dedikert lavtbyggende husbilchassis med bred bakaksel, eller ett tradisjonelt høyt chassis med smal sporvidde er begge i husbil spec med krengningshammer. Fiat utviklet dette nye 250 chassis med Stabilisator som standard utrustning for husbil spesifikasjon. Faktisk er denne stabilisator svært viktig for gode og trygge kjøreegenskaper, og jeg har aldri hørt om at denne mangler på 250.

Jeg ville anbefale deg på det sterkeste å sjekke chassis nummer hos en Fiat forhandler og få de til å ta en print av fabrikk ordren på ditt chassis. Er chassis bestilt av Burstner som ett husbil chassis så skal dette være fabrikk montert. Kan det være en mangelpå leveranse fra Burstner som du faktisk skal ha dekket gratis?

Tack för Dina inlägg o rekomendationer!
Jag har nu skrivit till Fiat Sverige o krävt ett ställningstagande.

Vidare noterar jag på Fiat Professionals hemsida att Ducato chassi som ej specats för husbilsbygge levereras utan krängningshämmare på bakaxeln men då avser det Vans o chassi för andra typer av påbyggnationer.

Jag återkommer när jag fått svar från Fiat...

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2026

Tack för Dina inlägg o rekomendationer!
Jag har nu skrivit till Fiat Sverige o krävt ett ställningstagande.

Vidare noterar jag på Fiat Professionals hemsida att Ducato chassi som ej specats för husbilsbygge levereras utan krängningshämmare på bakaxeln men då avser det Vans o chassi för andra typer av påbyggnationer.

Jag återkommer när jag fått svar från Fiat...

Hei!

Bra, jeg synes Burstner er deg skyldig en krengningshammer!

En teori jeg har mht hvorfor dette kan skje, som jeg vet har skjedd tidligere hos en annen stor husbil påbygger i tyskland. Det handler om kostnads reduksjon for påbygger, mao "litt innkjøp av chassis i gråmarkedet" om man kan kalle det det.

Jeg antar at du snart får tilbake kostnanden for stabilistaoren fra Burstner. ;)

:)

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025

Jag har nu fått skriftligt svar från Fiat Professional Sweden!
Eftersom deras klarläggande samt fortsatta hanteringen berör krängningshämmaren enbart, så väljer jag att avsluta tråden här och starta en ny tråd som heter ”Krängningshämmare Fiat X250 chassier” för att intresserade skall hitta informationen lättare!
Tack alla Ni som bidragit med rekommendationer, råd och synpunkter!

Toppen