• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tid för 1:a besiktningen

F

F.d. 2621

Guest
Jag har en bil registrerad i juni -07 som pb2 med totalvikt 4000 kg.

På VV hemsida hittar jag inte kategorin pb2 utan enbart personbil under rubriken Tunga fordon med totalvikt över 3500 kg, vilken då ska besiktigas första gången senast 12 månader efter att fordonet ställdes på första gången.

Jag hittade heller ingen tidigare tråd på forumet om denna fråga. Finns det någon sådan?
Finns andra uppfattningar om vad som verkligen gäller? Tacksam för besked.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Tid för 1:a besiktningen

I tidigare trådar har det skrivits att bilar över 3,5 ton skall besiktigas en gång per år oavsett ålder.
 

Berrac

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1003
Medlemskap
2024
Sv: Tid för 1:a besiktningen

Vi hämtade ut vår nya husbil okt.-07. pb2 totalvikt 4250kg
Tillsammans med reg.bevis från vv,följde med ett medelande
att besiktning ska ske senast okt. -08, alltså varje år

hls. berra
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Tid för 1:a besiktningen

Hej, Allis
Jodå, vi har en Pb2 på 3850 Kg, och strax för jul damp det ned ett litet brev från vägverket, där man kort meddelar att bilen har körförbud.....

Ingen förvarning som vid en vanlig personbil - nejdå - boka tid och var glad.

Resultatet blev nästan två veckors stillestånd och 380:- sekiner fattigare.
Fanns det nåt fel på bilen ? Icke sa Nicke. En tämligen meningslös besiktning, där resultatet var förutsägbart. Inte ens en endaste liten trasig glödlampa att gotta sig i ......

Möjligen kan ljuset i tunneln vara att gasoltätheten kollades och var OK.

Mvh

Dag S
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Tid för 1:a besiktningen

Man är ju faktiskt skyldig att se till att man vet när ens fordon ska besiktas ovidkommande av om det har två eller sex hjul. Bilprovningen brukar vara mycket bra på att ha koll på det hela så att man kan beställa i tid eller få en tid av dom automatiskt som man måste bekräfta. Får man inte ett meddelande om att det är dax för besiktning så är det inte SBP som har gjort fel, nån annan har missat nån information till SBP. Sen får man ett papper från VV att fordonet har fått körförbud. Kedjan är lång och ibland brister en länk även där tyvärr.
 

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Sv: Tid för 1:a besiktningen

Nu ere dax!!!
Tack Håkan, gick in på SBP och fick där uppgift om att bilen ska in Aug-Dec och körförbud efter den 1/1-09 . Kostnad 480 kr. Det är dax för en liten höjning på 25 %?????
 
F

F.d. 2284

Guest
Sv: Tid för 1:a besiktningen

Så var den gamla pärlan besiktigad utan anmärkning.
De ni den är 18 år gammal.
Uno i Vollsjö
 

benndix

HBK Medlem
Inlägg
595
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027
Sv: Tid för 1:a besiktningen

Vad man kan tänka på år att flytta fram besiktningen 1mån om året så att den passar bättre med lite värme när man skall fixa lite, det är ju bara att den 1:a vardagen i nästkommande månad, så gäller det 12 mån därifrån. Har gjort så med släpkärran så jag tar den i augusti istället för april då den användes lite på vintern och de klagade alltid på bromsverkan.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Tid för 1:a besiktningen

Besiktningstidpunkten för t.ex PB2 är så fast och återkommande varje år som det bara är möjligt.

Besiktningstidpunkten styrs av sista siffran i bilens reg-nummer, detta varken man vill eller ej, det är dessutom inte påverkbart.
För P-släp gäller speciella regler detta för att kunna anpassa dess besiktningen till dragbilens.
 
F

F.d. 7668

Guest
Sv: Tid för 1:a besiktningen

Har just besiktigat min campinginredda Peugeot Boxer 1998. Besiktningen tog exakt sju minuter och kostade 480:-. Det är inte på gränsen till ocker - DET ÄR OCKER!
Ändå lär statliga Svensk Bilprovning gå dåligt. Sälj skiten och låt privata intressen sköta bolaget!
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Tid för 1:a besiktningen

Det finns någon ljusbunkt också, förra året kostade besiktningen 830 kr som tung lastbil 4,5 ton, i år kostade samma bil men nu regad som Pb2 "bara" 380 kr (2008-04-17, kl 14.23) i Kungsbacka.

Betalade du verkligen 480 kr (?), vad har ni andra betalat nu under april 2008, för t.ex husbil <3,5 ton?
 
Toppen