• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Thule Omnistor 9200

Beardie

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30816
Medlemskap
2024
Jag har en nästan ny markis. Jag har hsft uppe den några gånger. Ibland går det att sträcka duken när man vevat ut den, ibland inte. Vad gör jag för fel?
 

Beardie

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30816
Medlemskap
2024
Jag fattar ingenting. Det finns inte tillstymmelse till skruv. Däremot fungerade det idag så nu sitter vi och jäser under markisen. Jag gissar att det är en handhavande fråga men vilken? Ska markisen ut till en viss markering? Eller vad?
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
467
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Jag fattar ingenting. Det finns inte tillstymmelse till skruv. Däremot fungerade det idag så nu sitter vi och jäser under markisen. Jag gissar att det är en handhavande fråga men vilken? Ska markisen ut till en viss markering? Eller vad?
Här finns en film på Youtube, som visar hur spärrarna skall vara, kanske kan vara till hjälp.

Det ska finnas skruvar indragna i aluminiumbalken vid ungefär den position som "spärrarna" är, när markisen är fullt utdragen. Skruvarna tar spärrarna "spjärn" emot, för att spänna duken när du backar den.
 

Beardie

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30816
Medlemskap
2024
Här finns en film på Youtube, som visar hur spärrarna skall vara, kanske kan vara till hjälp.

Det ska finnas skruvar indragna i aluminiumbalken vid ungefär den position som "spärrarna" är, när markisen är fullt utdragen. Skruvarna tar spärrarna "spjärn" emot, för att spänna duken när du backar den.
Javisst. Det finns två skruvar. Tack ni som hjälpt mig få det att fungera. Jag tycker det ät märkligt att det i manualen inte finns några skruvar man ska parera. Heller inte någon markering i duken. Nu infinner sig en annan fråga dom manualen inte svarar på. Om man tänker sig plan mark: vilken höjd ska markisen ha i utfällt läge?
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
467
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Nu infinner sig en annan fråga dom manualen inte svarar på. Om man tänker sig plan mark: vilken höjd ska markisen ha i utfällt läge?
Är väl en smaksak, jag brukar ställa den så att jag inte slår huvudet i balken.
Och ena sidan lite högre så att regnvattnet rinner av och inte skapar en grop och stannar i duken.
 
Toppen