• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Thetford toalettfläkt

Mats & Ulla

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Örebro
HBK-Nr
2138
Medlemskap
2024
Vårevakuerings-fläkt till vår toalett (Thetford C250) har lagt av och nu undrar jag om någon vänlig kan hjälpa mig att klura ut var felet ligger? Det sitter ett kretskort där man spolar och som också indikerar hur mycket som är i tanken. När man spolar så startar fläkten, när den fungerade..., och samtidigt tänds en vit lampa som indikerar att fläkten är igång (man kan också manuellt stänga fläkten om man trycker på denna vita lampa). I samband med att fläkten slutade fungera så indikerar den vita lampan fortfarande att fläkten är på, men den lyser mycket svagare än tidigare. Frågan är - är det fläkten som har gett upp? Varför lyser indikeringslampan svagare plötsligt? Eller är det kretskortet som behöver bytas?
Och var får man tag i reservdelar?
 
Lösning
Hej.
Jag har också problem med evakueringsfläkten till en Thetford 263S.
Husbilen är en Hymer 778SL 2015
Det här hände medan vi var i Portugal i vintras. Fläkten började gå saktare än normalt och efter ett par veckor slutade den att fungera helt.
Jag köpte en ny originalfläkt med samma beteckning som den gamla.
När jag kom hem kopplade jag in den nya fläkten till kretskortet men den fungerade inte heller.
Jag mätte spänningen från kretskortet men den var väldigt låg, ca 2 volt.
Den gamla fläkten som fortfarande sitter monterad fungerar utmärkt om jag kör den på 12 volt.
Det är därför jag tror att kretskortet är felaktigt.
Är det någon här som kan svara på vad ni tror?
Om det är kretskortet som sitter bakom manöverpanelen som är...
F

F.d. 55337

Guest
Sv: Thetford toalettfläkt

Vi hade samma problem. Förmodligen fel på kretskortet, men vad vi kom fram till så var vi tvungna att köpa ett helt "kit" komplett med fläkt och kretskort. Vi beställde det hos Forsbegs i Mantorp och monterade det själva, det vill säga bytte ut både fläkt och kretskort.

Anders
 

Sambal

HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4891
Medlemskap
2024
Hej.
Jag har också problem med evakueringsfläkten till en Thetford 263S.
Husbilen är en Hymer 778SL 2015
Det här hände medan vi var i Portugal i vintras. Fläkten började gå saktare än normalt och efter ett par veckor slutade den att fungera helt.
Jag köpte en ny originalfläkt med samma beteckning som den gamla.
När jag kom hem kopplade jag in den nya fläkten till kretskortet men den fungerade inte heller.
Jag mätte spänningen från kretskortet men den var väldigt låg, ca 2 volt.
Den gamla fläkten som fortfarande sitter monterad fungerar utmärkt om jag kör den på 12 volt.
Det är därför jag tror att kretskortet är felaktigt.
Är det någon här som kan svara på vad ni tror?
Om det är kretskortet som sitter bakom manöverpanelen som är trasigt så är det ju inte svårt att byta.
Jag har ställt frågan till Hymer men inte fått något svar ännu.

MVH Sambal
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
913
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Hej.
Jag har också problem med evakueringsfläkten till en Thetford 263S.
Husbilen är en Hymer 778SL 2015
Det här hände medan vi var i Portugal i vintras. Fläkten började gå saktare än normalt och efter ett par veckor slutade den att fungera helt.
Jag köpte en ny originalfläkt med samma beteckning som den gamla.
När jag kom hem kopplade jag in den nya fläkten till kretskortet men den fungerade inte heller.
Jag mätte spänningen från kretskortet men den var väldigt låg, ca 2 volt.
Den gamla fläkten som fortfarande sitter monterad fungerar utmärkt om jag kör den på 12 volt.
Det är därför jag tror att kretskortet är felaktigt.
Är det någon här som kan svara på vad ni tror?
Om det är kretskortet som sitter bakom manöverpanelen som är trasigt så är det ju inte svårt att byta.
Jag har ställt frågan till Hymer men inte fått något svar ännu.

MVH Sambal
Prova och ställ samma fråga till Thetford
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Hej.
Jag har också problem med evakueringsfläkten till en Thetford 263S.
Husbilen är en Hymer 778SL 2015
Det här hände medan vi var i Portugal i vintras. Fläkten började gå saktare än normalt och efter ett par veckor slutade den att fungera helt.
Jag köpte en ny originalfläkt med samma beteckning som den gamla.
När jag kom hem kopplade jag in den nya fläkten till kretskortet men den fungerade inte heller.
Jag mätte spänningen från kretskortet men den var väldigt låg, ca 2 volt.
Den gamla fläkten som fortfarande sitter monterad fungerar utmärkt om jag kör den på 12 volt.
Det är därför jag tror att kretskortet är felaktigt.
Är det någon här som kan svara på vad ni tror?
Om det är kretskortet som sitter bakom manöverpanelen som är trasigt så är det ju inte svårt att byta.
Jag har ställt frågan till Hymer men inte fått något svar ännu.

MVH Sambal

Hej!
Att fläkten fungerar på separat 12Volt är som det brukar vara.
Om den går tungt så drar den mer ström och då kommer troligen styrelektroniken till denna att gå sönder.
Om du byter styrelektroniken så skall du byta fläkten också så att inte styrelektroniken går sönder igen.

Synd att jag missade din tråd. Vi var nästan i närheten av dej i helgen. Vi brukar vara i Norrtälje hos ett par kompisar.
Jag kunde ha tagit hem enheten och kollat på den för att hitta den felande komponenten.
Spara gärna enheten. Vill du att jag skall kolla på den så får du gärna höra av dej på PM.
Mvh Tony (Gävle)
 
Senast ändrad:
Lösning
Toppen