• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Thetford N3000 vattenläckage

Burstner T610

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
23281
Medlemskap
2024
Har ett Thetford N3000 kylskåp. När vi nu efter ca 3 veckors resa avfrostar kylen (bildas alltid is), så ser jag att det efter en stund rinner vatten underifrån husbilen.

Tar ut förvaringslådan under kylskåpet, ser då hur det droppar/rinner vatten på insidan av ytterväggen utanför kylskåpet och rinner vidare ner på golvet och letar sig ut..

Det rinner alltså inte ut inifrån kylen och via dörren. Kylen ska enligt bruksanvisningen var "självavfrostande". Vart tar avfrostningsvattnet vägen? På en kompressor kyl, så hamnar det ofta i en behållare på kompressorn och dunstar. Kan det vara någon slang som lossnat?

Kylen fungera som den ska vid drift. Tacksam för någon ledtråd som löser problemet.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Vi har ett liknande Thetford kyl och frysskåp. Innanför det nedre gallret finns en liten behållare som samlar upp kylens avfrostningsvatten. Har denna blivit överfull? Eller sitter det något i slangen som stoppar upp flödet?
Ta en mindre elkabel (enkelledare) och kör in den i slangen underifrån och rensa slangen. Du bör se var i skåpet sitter när kabeln är genom slangen.
Som du säger, slangen kan ju ha lossnat.
 
L

Lillen.b

Guest
Vi har ett liknande Thetford kyl och frysskåp. Innanför det nedre gallret finns en liten behållare som samlar upp kylens avfrostningsvatten. Har denna blivit överfull? Eller sitter det något i slangen som stoppar upp flödet?
Ta en mindre elkabel (enkelledare) och kör in den i slangen underifrån och rensa slangen. Du bör se var i skåpet sitter när kabeln är genom slangen.
Som du säger, slangen kan ju ha lossnat.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jag får tömma mitt kondenskärl 2-3 ggr år.
I förrgår var det halvfullt (se bild)
Jag har Dometic, så de är varken bättre eller sämre gissar jag...

Detta borde uppmärksammas mer då de flesta sannolikt inte tömmer sina kärl eller ordnar avrinningen på annat sätt
 

Bilagor

  • DSC_2897.JPG
    DSC_2897.JPG
    3,2 MB · Visningar: 66

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag får tömma mitt kondenskärl 2-3 ggr år.
I förrgår var det halvfullt (se bild)
Jag har Dometic, så de är varken bättre eller sämre gissar jag...

Detta borde uppmärksammas mer då de flesta sannolikt inte tömmer sina kärl eller ordnar avrinningen på annat sätt

Om man får så mycket kondensvatten är det förmodligen något annat som är fel. Läckande dörrtätning, extrem luftfuktighet, skåp som står öppet långa tider/ väldigt ofta, eller att väldigt mycket varmt gods stoppas in samtidigt, eller en kombination av några av dessa.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Om man får så mycket kondensvatten är det förmodligen något annat som är fel. Läckande dörrtätning, extrem luftfuktighet, skåp som står öppet långa tider/ väldigt ofta, eller att väldigt mycket varmt gods stoppas in samtidigt, eller en kombination av några av dessa.
Nja, det tror jag inte.
Det var precis samma i förra husbilen (helt ny) med Thetford-skåp.
 
Toppen