• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Thetford kylskåp N 3150 ej fungerande 12V drift

Bozziz

HBK Intresserad
Inlägg
1
Kommun
Ekerö
12V fram till styrkortet fanns. Jag misstänkte att felet låg i kretskortet. Nyfiken, och jag ville kolla. Jag tog bort, (fotade först) och monterade isär kretskortet vid nedersta luftintaget. Sitter under en svart plastkåpa. Efter isärtagning upptäckte jag att det fanns en internsäkring på själva kretskortet på 20 amp. Säkringen såg bedrövlig ut och hade blivit överhettad under lång tid och senare brunnit av. Kallödning hade uppstått på kretskortet på grund av spänningsfall under lång tid. Underdimensionerade löd-ytor vid säkringshållare. Jag bytte säkring och bättrade på löd-ytorna för säkringshållaren. Monterade ihop i omvänd ordning och
allt fungerade igen. Denna säkring har inte stått att läsa om någonstans. Hoppas detta kan vara till hjälp för några fler med samma kylskåp.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
12V fram till styrkortet fanns. Jag misstänkte att felet låg i kretskortet. Nyfiken, och jag ville kolla. Jag tog bort, (fotade först) och monterade isär kretskortet vid nedersta luftintaget. Sitter under en svart plastkåpa. Efter isärtagning upptäckte jag att det fanns en internsäkring på själva kretskortet på 20 amp. Säkringen såg bedrövlig ut och hade blivit överhettad under lång tid och senare brunnit av. Kallödning hade uppstått på kretskortet på grund av spänningsfall under lång tid. Underdimensionerade löd-ytor vid säkringshållare. Jag bytte säkring och bättrade på löd-ytorna för säkringshållaren. Monterade ihop i omvänd ordning och
allt fungerade igen. Denna säkring har inte stått att läsa om någonstans. Hoppas detta kan vara till hjälp för några fler med samma kylskåp.
Ska det vara en 20A internsäkring på kretskortet. Det brukar vara en finsäkring på några ampere. Styrströmmen för kylskåpet/ kretskortet. Säkringen för värmeelementet brukar sitta i EBL. En fundering bara.
Jag tycker att elektroniken är placerad på en alldeles för varm plats på kylskåpen.
Det är ganska många som har problem med att kretskorten går sönder.
Jag funderar också på om det skiljer mellan olika laddare.
Laddare för blybatterier har avsulfatering som första steg i laddningskurvan.
Då ökas spänningen. Ökad spänning är lika med att effekten på 12V elementet ökar en hel del. I det här fallet oftast bara en kort stund. Om det är för klena kablar kommer spänningsfallet att i princip ta bort effektökningen. Bara en till fundering.
 
Toppen