• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Thetford kylskåp går kontinuerligt på gas

I_Edge

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
31270
Medlemskap
2025
Hej!
Har den senaste dagarna märkt att kylskåpet går hela tiden när jag kör på gas. (Har inte testat med eldrift)
Någon med liknande fel som kan tipsa om lämplig åtgärd.
Kylen Thetford N4142 är 4 år.
Tacksam för svar

Hej!
Har den senaste dagarna märkt att kylskåpet går hela tiden när jag kör på gas. (Har inte testat med eldrift)
Någon med liknande fel som kan tipsa om lämplig åtgärd.
Kylen Thetford N4142 är 4 år.
Tacksam för svar
Vilken utetemp är det där du befinner dej?

jag får inga felkoder. Dessutom så kyler den inte tillräckligt. I helgen hade vi 13 grader i kylen och inställd på max kylning. Vinterventulation är installerad. Kan det vara en säkring som gått?
Den kyler bra på 230V och vad jag kan se även på 12V.

Hej.
Har inte det kylskåpet men hittade detta , och sök i forumet finns en hel del att kontrollera även om det inte är samma skåp.

"Om din Thetford N4142E+ kylskåp i husbilen inte fungerar i gasläge och visar en felkod tyder detta på ett specifikt problem. Felkoden indikeras med en blinkande blå LED och ett nummer på displayen. För att ta reda på exakt felkod, håll in alla tre knappar samtidigt under blinkningen tills den slutar. De temperaturstreck som lyser efteråt ger felkoden. Till exempel indikerar en tredje lysande streck felkod 3, vilket tyder på ett problem i gasläge. Möjliga orsaker till felkod 3 är: - Tom gasflaska - Stängt gasavstängningsventil - Igensatt brännardysa - Defekt gasventil För att åtgärda problemet, vänligen kontrollera: 1. Om gasflaskan är fylld. 2. Om gasavstängningsventilen är öppen. 3. Om brännardysan är ren. 4. Om gasventilen fungerar korrekt.

Hej det verkar ju som det är på gasol den krånglar och då troligen inte får tillräckligt stor låga eftersom du tycker verkar som att den funkar bra på 230V och 12V vilket ju är bra så inte själva kylningen av skåpet strular på alla, för då kan det vara större problem.
Det finns ju flera förslag i inlägget ovan på fel på brännaren, munstycket, ventilen m.m. så jag bara undrar om du har någon uppfattning om att gasollågorna på spiseln verkar ha samma "styrka"/storlek som tidigare för då borde du kunna utesluta problem vid gasolflaskorna som regulator ev. duokontroll, kanske täppta filter m.m.

M.v.h. JANKRO.

Hej.
Har inte det kylskåpet men hittade detta , och sök i forumet finns en hel del att kontrollera även om det inte är samma skåp.

"Om din Thetford N4142E+ kylskåp i husbilen inte fungerar i gasläge och visar en felkod tyder detta på ett specifikt problem. Felkoden indikeras med en blinkande blå LED och ett nummer på displayen. För att ta reda på exakt felkod, håll in alla tre knappar samtidigt under blinkningen tills den slutar. De temperaturstreck som lyser efteråt ger felkoden. Till exempel indikerar en tredje lysande streck felkod 3, vilket tyder på ett problem i gasläge. Möjliga orsaker till felkod 3 är: - Tom gasflaska - Stängt gasavstängningsventil - Igensatt brännardysa - Defekt gasventil För att åtgärda problemet, vänligen kontrollera: 1. Om gasflaskan är fylld. 2. Om gasavstängningsventilen är öppen. 3. Om brännardysan är ren. 4. Om gasventilen fungerar korrekt.
Som jag skrev så har jag ingen felkod, så det du skriver är tyvärr inte relevant i mitt fall.

Hej det verkar ju som det är på gasol den krånglar och då troligen inte får tillräckligt stor låga eftersom du tycker verkar som att den funkar bra på 230V och 12V vilket ju är bra så inte själva kylningen av skåpet strular på alla, för då kan det vara större problem.
Det finns ju flera förslag i inlägget ovan på fel på brännaren, munstycket, ventilen m.m. så jag bara undrar om du har någon uppfattning om att gasollågorna på spiseln verkar ha samma "styrka"/storlek som tidigare för då borde du kunna utesluta problem vid gasolflaskorna som regulator ev. duokontroll, kanske täppta filter m.m.

M.v.h. JANKRO.
Hej!
Tack för svar. Det kan vara lågan till kylen, som du skriver. Det är ju nästan det enda som är kvar. Spisen är bra och pannan går bra, så det bör inte vara något vid gasolflaskan.
Jag ska kontrollera lågan till helgen och testa. Just nu är bilen kallställd så nu gick kylen ner enkelt så jag måste värma upp bilen först.
Jag är mest orolig om det skulle vara kretskortet som är sönder, men då borde den ju inte kyla på 230V heller, tänker jag.

Hej!
Tack för svar. Det kan vara lågan till kylen, som du skriver. Det är ju nästan det enda som är kvar. Spisen är bra och pannan går bra, så det bör inte vara något vid gasolflaskan.
Jag ska kontrollera lågan till helgen och testa. Just nu är bilen kallställd så nu gick kylen ner enkelt så jag måste värma upp bilen först.
Jag är mest orolig om det skulle vara kretskortet som är sönder, men då borde den ju inte kyla på 230V heller, tänker jag.
Hejsan, nej det mesta tyder nog på för klen gasollåga så att säga, när resten verkar funkar och inget direkt synlig fel. Förutom fel som om gasoventilen inte öppnar helt m.m.
Jag vet inte på ett så relativt nytt kylskåp och dessutom ett Thetford, men det har varit rätt vanligt genom åren att det sitter ett filter innan gasolmunstycket och brännaren.
Det går då att hitta och pilla ut med en "nål" som man gör en liten hook på.
Också med reservation för brännare m.m. så kan det vara så att man hittar det om man lossar röret från brännaren, så kan det sitta som ett cigarettfilter instoppat i gasolröret som sista filter innan det lilla munstycket. Det filtret klarar sig normalt jättelänge, men täpper till sig om man får med liiite olja i gasolen så filtret blir blött. Vet som sagt ej om det ens finns i ditt kylskåp, men kan vara bra att veta i alla fall om det ev. skulle sitta ett där.
Det finns ju också en kanske en rätt liten möjlighet att det blivit mycket sot i skorstenen som dämpar värmeövergången eller/och har fallit ner på brännaren, men.... :msn_dontknow:

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
Tillbaka
Toppen