• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Thetford indus ?

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022
Någon här som har det i sin husbil och kan berättas om det är bra?
fördelar, nackdelar. Plus och minus.

Blev lite sugen på en Burstner I910 som har det nämligen :)

/ Rickard​

Bravera

HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
19406
Medlemskap
2025
Undra va en sån installation skulle kosta i en äldre bil
Inte säkert att det skulle gå men verkar ju väldigt behändigt detta system
Träffa en på en camping som hade detta system dom klara sig en hel vecka
Utan att behöva fylla på vatten o tömma ut svartvatten dom kände sig fria med det

Per P

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2025
Hej
Väcker liv i den här gamla tråden från 2021.
Nu är där kanske lite fler som har lite erfarenhet av detta system, hur fungerar det tycker ni ?
Och hur stora är tankarna, svart respektive gråvatten ?

Mvh Per

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, jag tror inte det blev någon större succé, för man hör i princip aldrig något om dem längre.
För min del (som brukar vara lite pessimistisk för ersättningar av bra fungerande kassettoaletter :confused: med en SOG monterad) kommer några funderingar.
På reklambilden tömmer de blandningen genom ett galler som inte är tänkt att tömma svartvatten i.
På många ställen där man tömmer svartvatten som går till en stor tank som pumpas tom när den är full, vill de säkert inte ha in allt vatten från även en gråvattentank också.
Det står också om man är på en camping eller annat ställe, så kan man köpa en mellantank som man får köra omkring på, och som man tömmer i från bilen, och sedan vandrar iväg med några gånger för att tömma där det inte finns plats för hela husbilen.

Så min fundering blir. Varför inte bara ha en extra kassett med sig till kassettoan, som många av oss har och byta när den första är full, som också räcker rätt länge innan man måste tömma båda, och man behöver inte fundera på var man skall placera blandningen av svart och gråvatten utan att smyga och fuska på många ställen.

Om man ändå skall släpa på en extratank för att vara säker på att kunna tömma på vissa ställen, så går det ju jämnt upp med en extra kassett till kassettoaletten.

Tycker jag :msn_embarrassed:. M. mycket v. h. JANKRO.

Per P

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2025
Hejsan, jag tror inte det blev någon större succé, för man hör i princip aldrig något om dem längre.
För min del (som brukar vara lite pessimistisk för ersättningar av bra fungerande kassettoaletter :confused: med en SOG monterad) kommer några funderingar.
På reklambilden tömmer de blandningen genom ett galler som inte är tänkt att tömma svartvatten i.
På många ställen där man tömmer svartvatten som går till en stor tank som pumpas tom när den är full, vill de säkert inte ha in allt vatten från även en gråvattentank också.
Det står också om man är på en camping eller annat ställe, så kan man köpa en mellantank som man får köra omkring på, och som man tömmer i från bilen, och sedan vandrar iväg med några gånger för att tömma där det inte finns plats för hela husbilen.

Så min fundering blir. Varför inte bara ha en extra kassett med sig till kassettoan, som många av oss har och byta när den första är full, som också räcker rätt länge innan man måste tömma båda, och man behöver inte fundera på var man skall placera blandningen av svart och gråvatten utan att smyga och fuska på många ställen.

Om man ändå skall släpa på en extratank för att vara säker på att kunna tömma på vissa ställen, så går det ju jämnt upp med en extra kassett till kassettoaletten.

Tycker jag :msn_embarrassed:. M. mycket v. h. JANKRO.
Hej JANKRO
Jag förstår din tanke, men de säger ju i reklamen att man klarar sig i upp till 7 dygn. Står sällan längre än 7 dygn på något ställe i mitt fall. Så någon extra tank hade jag inte behövt.

Problemet för mig, är att jag inte har något bra ställe att förvara min extra toakasset. Jag har lurat lite på att göra en vagga under husbilen, men jag inbillar mig att kassetten blir skitig om man inte gör vaggan alldeles tät. Vilket inte är det lättaste. Jag har Thetford kassettoalett med sog monterat i min husbil idag.

Jag har haft Thetford pumpout system, på en annan Hymer jag hade. Och det fungerade perfekt. Men tyvärr var den husbilen för lång att köra runt med i Europa.

Jag har tittat på en husbil med Indus systemet och det verkar lovande.
Så jag hade uppskattat lite input från någon som har haft Indus några år

Men det verkar vara svårt att hitta någon ?

Mvh Per

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Helt ok. Det har faktiskt funnits eller finns en hållare för kassetter som man sätter under bilen och fäller ner för att komma åt och skifta kassett, har inte koll på den sedan länge tyvärr.

Det är nog lite svårt att hitta någon med en sådan Indus, men det måste ju finnas några kan man tycka, vi får se om du får napp.
Jag har vandrat runt på husbilsfirmor rätt mycket genom åren och vet inte om jag direkt sett några i husbilar tyvärr... Inte som jag tänkt på i alla fall, fast de har ett eget utseende som man borde se.

M.v.h. JANKRO.

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Jeg har to kassetter til mit Thetford med SOG. Reservekassetten opbevarer jeg i "garagen" i en passende gennemsigtig plastkasse med tætsluttende låg.

Jeg har målt mine kassetter med vand. Flottøren får lampen til at lyse ved ca. 16,5 l, og så kan der være yderligere ca. 1,5 l i kassetten inden den løber over. Ved ombytning opbevarer jeg den fyldte kassette i plastbeholderen indtil jeg kommet til en tømmestation.

Vi bruger yderst sjældent faciliteter på de pladser vi overnatter, men bare de faciliteter vi har med os i husbilen. Det passer så med vort brug for 2 voksne mennesker at tømme kassetten og gråvandstanken hver anden dag, hvor vi alligevel også skal have frisk vand på ferskvandstanken. Så den ekstra kassette er kun med som reserve ifald vi skulle komme ud for en situation, hvor det ikke lige er muligt at tømme.

Vi oplever aldrig lugtgener eller anden ulempe.

Toppen