• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Thetford blinkande röd lampa

Siggisarna

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
36267
Medlemskap
2024
Har uppgraderat vår toa med Thetfords originalfläkt för utsugning. Fläkten funkar men lampan för tankmängd blinkar rött vare sig tanken är uttagen, isatt, eller tom tank. Någon som vet något.
Stort tack från oss ❤️
 
Senast ändrad:

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Vilken toa har ni?

Det sitter en flottör i tanken. Den kan ha fastnat.
Öppna tankens spjäll så kan du kanske se den på den sidan som den
magnetkänsliga kontakten sitter i hålet där du sätter in tanken.

Du kan även ta en liten skruvmejsel och lokalisera magneten utanpå tanken
vilket är att föredra. :)
Kolla då om den är i botten eller i "toppen".

Fler som haft detta problem eller liknande.
sökte på "Thetford nivå" och hittade denna.
Det skall finnas mer ingående skrifter och beskrivningar hur andra gjort här på HBK.
Använd sök-funktionen. Troligen kommer andra att hjälpa till om en stund.
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Redan när vi köpte bilen insåg jag att den där manicken enbart var gjord för att marknadsförarna hos Thetford skall få något mer att skriva om i broschyrer mm. Den var uppenbarligen inte gjord för att hålla i en husbil som kör med delvis fylld kassett på skumpiga vägar. Jag fick rätt, den slutade fungera efter ett par år.

Vi har en Thetford C250 men det är förmodligen ungefär samma uppbyggnad på nivågivaren. Jag löste det så att jag helt enkelt tog bort givaren i tanken samt tejpade över lysdioden (bakom panelen och över själva dioden) med svart eltape. Nu får den blinka bäst den vill utan att störa. Jag ser ju direkt när det börjar bli dags att leta tömningsplats när jag öppnar bladventilen, utan elektroniska arrangemang.

Ovanstående kopierat från denna tråd.

//Michael, medlem
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Längst in i toa sitter ett (Vi kan kalla det för ett snäckskal). Skruva bort det. På baksidan skall det sitta ett kretskort som måste tryckas fast på snäckskalet på en given plats för att ge rätt nivå i form av lysdioden. Skruva tillbaka skalet och du har nivån.
 

Siggisarna

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
36267
Medlemskap
2024
Vilken toa har ni?

Det sitter en flottör i tanken. Den kan ha fastnat.
Öppna tankens spjäll så kan du kanske se den på den sidan som den
magnetkänsliga kontakten sitter i hålet där du sätter in tanken.

Du kan även ta en liten skruvmejsel och lokalisera magneten utanpå tanken
vilket är att föredra. :)
Kolla då om den är i botten eller i "toppen".

Fler som haft detta problem eller liknande.
sökte på "Thetford nivå" och hittade denna.
Det skall finnas mer ingående skrifter och beskrivningar hur andra gjort här på HBK.
Använd sök-funktionen. Troligen kommer andra att hjälpa till om en stund.
Tack så mycket för hjälpen
Vi kollar upp detta.
 

Siggisarna

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
36267
Medlemskap
2024
Redan när vi köpte bilen insåg jag att den där manicken enbart var gjord för att marknadsförarna hos Thetford skall få något mer att skriva om i broschyrer mm. Den var uppenbarligen inte gjord för att hålla i en husbil som kör med delvis fylld kassett på skumpiga vägar. Jag fick rätt, den slutade fungera efter ett par år.

Vi har en Thetford C250 men det är förmodligen ungefär samma uppbyggnad på nivågivaren. Jag löste det så att jag helt enkelt tog bort givaren i tanken samt tejpade över lysdioden (bakom panelen och över själva dioden) med svart eltape. Nu får den blinka bäst den vill utan att störa. Jag ser ju direkt när det börjar bli dags att leta tömningsplats när jag öppnar bladventilen, utan elektroniska arrangemang.

Ovanstående kopierat från denna tråd.

//Michael, medlem
Tack så mycket för hjälpen. Vi ska titta på samtliga förslag.
Tack!
 
Toppen