• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Thetford 260 problem med lucköppning. :-)

Batstepappan

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
20295
Medlemskap
2024
Hej

Jag har problem med min kassettoa.
När jag öppnar luckan till kassetten med spaken på toaletten, så åker den inte bort helt och hållet.
Man kan se en bit på täckskvivan genom "hålet" Den försvinner inte helt och hållet utan den sticker fram några centimeter.
Det är ju inte så trevligt om det kommer bajs uppe på skivan.
Finns det någonting jag kan göra?

Ps Det är inga problem när jag vrider på ratten på kassetten. Då försvinner den hela vägen till stoppläget.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag skulle misstänka att det finns något mekaniskt hinder mellan spaken och vredet på kasetten. Ta ur kasetten och kolla vad som händer när du drar i spaken. Kan ju också hända att spakens grepp glider litet på vredet på kasetten så att vredet inte vrids fullt, men det borde vara ett mekaniskt hinder som ställer till med det också.

MVH
Hans
 

Laika 730

HBK Medlem
Inlägg
158
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6048
Medlemskap
2024
Hej
Hade själv problem med luckan i kasetten. För mig stängde den inte alls. Det visade sig att en länk inne i kasetten hade lossnat. Det är ett helt "mecano" där inne. Det går att skruva bort det stora runda locket (bajonettfattning) så ser du nog vad det är för fel. Kolla länken som visar en sprängskiss. I princip går varje del att köpa som reservdel. Lycka till.
Håkan
 

Batstepappan

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
20295
Medlemskap
2024
Tack för svar.
Jag har kollat hur det funkar när man flyttar "spaken" utan kassetten i. Det verkar inte finnas något mekaniskt hinder utan jag tror att det är någon form av band med kuggar mellan spaken på toa och vredet på toakassetten. Det verkar som att detta band kuggat över på något sätt. Vågar ännu inte skruva utan tänker att någon annan redan råkat ut för samma, som kan få mig att förstå bättre.
Hoppas på att slippa gissa mig fram och skruva loss en massa andra saker i onödan.
Det handlar inte om något i kassetten utan det är mellan spaken och kassetten.
Så uppfattar jag det i alla fall när jag tittar.
Någon som vet?
Peter
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Precis ovanför själva spaken sitter det ett ”plastband”. På vår toa var bandet skadat så att det inte gick att föra fram spaken hela vägen. Jag ”lagade” plastbandet genom att sätta eltejp runt bandet. Finns att köpa som reservdel.
Kjell
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Om du behöver lossa toastolen så gjorde jag följande beskrivning i en annan tråd.

”Du får först ta ut tanken. Sen jobbar du från utsidan genom luckan till toaletten. Lossa de 2 platta plastbitarna på ca 10x5 cm genom att vrida ytterkanten åt sidan. Toastolen sitter sedan fast med tre (eller var det fyra?) ”plastbleck” med två skruv i varje. En skruv håller spolvattenledningen. Efter att du lossat skruvarna är det bara att lyfta loss sitsen. Håll reda på hur den satt så att du vid återmonteringen skruvar fast blecken på rätt ställe. Var även noga med att den tandade plastbiten vid handtaget kommer på rätt ställe innan du skruvar fast stolen.”
Kjell
 

Batstepappan

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
20295
Medlemskap
2024
Innan jag gick ut till bilen kollade jag min mail.
Jag hade i går kväll skapat denna tråd och skickade samtidigt samma text till Thetford.
Glatt överraskad blev jag när det redan fanns ett svar från Thetford i mailen.
Då blev allt ännu enklare. Bara en skruv att lossa och justera kuggkransen ett "hack".
I länken nedan finns filminstruktion från Thetford. Superservice
Nu funkar den som den ska. Tog 4 minuter att fixa och kolla.


Tack till er alla för förslag och stöttning..
Peter
 
Toppen